Sv: Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?
Hmm
Vi har definierat hälta (tror jag)
men inte ojämn och oren
så då börjar jag med att skriva hur jag tänker ( vill som sagt gärna ha din definition också)
Oren är en häst som inte rör sig rent i gångarterna, det kan bero på att ryttaren är i framvikt bakvikt asymmetrisk.
Ojämn är för mig när det säkert sitter i hästen.
Då är frågan; Beror det på svaghet? Beror det på smärta?
Även hästen är ju oliksidig och har en svagare sida, och där tycker jag att det löser sig genom att man lägger sig på en nivå där den svaga sidan hänger med.
Inom humanträning om vi nu pratar styrketräning så använder man en viss tid i början för att bra lära sig koordinera rörelsen i balans. En nybörjare i bänkpress vinglar med stången betydligt, dessutom lyfter de den högra sidan högre (de flesta är högerhänta)
Kör man på med tyngre vikter, innan man är någorlunda jämnstark och stadig så går man sönder.
Här vore en dos träningsfysiologi på sin plats inom hästeriet anser jag.
Så ett direkt svar på din fråga; alla hästar är ojämna ur muskelsynpunkt, därför hör den typen av rakriktining till grundutbildningen. Och som bekant så tycker fio och jag att det ofta finns brister i ryttarens förmåga till korrekt grundutbildning av hästen
En typ av ojämnhet är den som ligger kvar efter en skada. Typ vi vrickar höger fossing för att skydda den för vi över vikt till vänster fossing och det gör vi långt efter att höger fossing är frisk.
Så småningom leder detta kompenserande rörelse mönster till skada i vänster sidan. Detta syns ju mycket tydligare på människor än hästar. Detta är ju bara att kolla en grupp människor som springer. Så gott som alla har ett konstlat rörelsemönster beroende på skador OCH spänningar.
Även detta går ju relativt lätt att lära in hästen att det GÅR att belasta båda sidor förutsatt att ryttaren kan rakrikta sig själv.
Sedan så har har vi en annan typ av ojämnhet som är smärtsamt även om den inte manifesterar sig i konkret hälta - än
Den rider jag inte på; Igen om man är bra på rakriktning och bar på att rida fyrkanter så kommer denna häst inte att bli bättre och bättre på sin koordination utan den kommer att protestera mer och mer, då är det dags att kliva av, och kolla upp problemet.
Självklart kan då tömkörning tex. vara alldeles utmärkt i en rehabilitering efter behandling eller vila
Angående mig själv.
snedmuskling pga olika långa ben
Överansträngda snedbelastade korta muskler i ryggen
utmattningskada i hela sidan på överbelastade kortare benet
Låsningar som hindrar rakriktning
Min rehabilitering
Kompenserande förhöjd sko!!! (ta bort grundorsaken)
länga för korta muskler (akupunktur funkar bäst för mig)
Då kan jag också få loss låsningarna långvarigt
Väcka upp ( neurologiskt) och stärka den försvagade sidan.
Detta blir ju ett koordinationsproblem i första hand och ett träningsproblem i andra hand. Jag måste först lära mig hur och sedan bli stark så att jag orkar vara rak utifrån rörelsen även under hästens rörelser.
Human rehab a' la sjukgymnast hade börjat direkt med att försöka stärka den svagare sidan. Det funkar inte
Human rehab a' la kunskaper från min bodybuildarkariär fokuserar på antagonister. Vad hindrar den överansträngda / utmattade muskeln att arbeta...
Varför blir den överansträngd/inflammerad till att börja med
Varför, tror du, skiljer human rehab så mycket från häst rehab?
Att hästen har ett så subtilt språk, så att den som hanterar den måste vara väldigt lyhörd för att höra den.
Det är min spontana reaktion.
Jag har den erfarenheten att samma häst diagnosticerades av veterinär på en klinik som 'tramsig', och tre veckor senare dömdes ut av annan veterinär på en anna klinik då den kunde falla ihop och inte kunna resa sig vilken minut som helst.
Även inom human rehab är det milsvid skillnad om du går till vårdcentralen eller om du är idrottsman och går till en idrottsläkare.
Är inte just diagnos ett väldigt stort problem med hästar. Var sitter det?
Jag ser det såhär. Musklens uppgift är föruotm att föra hästkroppen framåt - också att skydda leder och skelett.
Arbetar hästen inte i balans så får den först problem med musklerna, först därefter med leder och problem som klassifificeras som hälta.
Med mer lyhörda ryttare och tränare så skulle det inte behöva gå så långt
SUS som förvånas över att så många tränare tränar tom uppenbart halta hästar