Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Lickety

Trådstartare
Idag ser jag ofta hästar som är ojämna i gången, även i högre dressyrklasser. Nu är jag nyfiken på hur ni dressyrryttare ser på ojämnhet!

* Är ojämn gång vanligare på dressyrhästar?
* Jag har upplevt att ojämnheterna oftast är på bakbenen, vad ser ni?
* Var går gränsen mellan rörelsestörning, ojämnhet och hälta enligt er?
* Ska man överhuvudtaget rida en ojämn häst?
* Hur allvarligt ser ni på en ojämnhet?
* Är hästen tillräckligt jämn om domare inte ser ojämnheten?
* Finns det någon häst som är jämn egentligen, eller beror det på hur noga man tittar efter?
* Hur kan man korrigera en ojämnhet i dressyren? Är det bättre att fokusera på rakriktning eller att "överkorrigera", dvs arbeta mer på svaga punkter? (Förutom utrustning och hälsokoll naturligtvis.)
* Om man överkorrigerar, hur vet man att man gör rätt? Så hästen inte blir snedare åt ett annat håll?

Hur tänker ni? :)

Sv: Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

underlag kan ju påverka ibland.....

Senast ändrad av en moderator:

Domaren får inte "leka veterinär".... Men får påpeka ojämn takt.
Hästen får bara blåsas ut om den visar hälta i båda varven och på raka spår. Rätt högt krav alltså. Men gångartsbetygen ska sättas lågt vid ojämnhet.

Är det så "mycket" som krävs för att ett ekipage ska blåsas ut? Förra året var jag på en tävling där vi åskådare redan i första klassen lade märke till en häst som visade hälta - den blåstes inte ut. I klass två var det en annan domare och den blåste iaf.

Likaså såg jag en väldigt knackig häst häromveckan som helt klart gick orent, blåstes inte av och fick nog inte speciellt dåliga poäng heller :crazy:

Får domare någon speciell utbildning i detta med att se orenheter eller är det något de själva får "utbilda" sig i?

break_a_leg skrev:
Är det så "mycket" som krävs för att ett ekipage ska blåsas ut? Förra året var jag på en tävling där vi åskådare redan i första klassen lade märke till en häst som visade hälta - den blåstes inte ut. I klass två var det en annan domare och den blåste iaf.

Likaså såg jag en väldigt knackig häst häromveckan som helt klart gick orent, blåstes inte av och fick nog inte speciellt dåliga poäng heller :crazy:

Får domare någon speciell utbildning i detta med att se orenheter eller är det något de själva får "utbilda" sig i?

Vill bara påpeka att detta händer inte alltid. Har varit med om att en av mina kompisar red och så blåste domaren och sa att ponnyn var halt. När vi kallade på tävlings vet så kunnde han inte se något. Så ponnyn var inte halt.

Så det är från domare till domare. ;)

Lickety skrev:
Idag ser jag ofta hästar som är ojämna i gången, även i högre dressyrklasser.

Jag kanske befinner mig på "fel" ställen, men det är sällan jag ser hästar som går ojämnt. Då har jag sett mycket ponny (från lokal till elit) och stor häst tävlingar (från lokal till regional) de senaste åren.

Som jag skrev tidigare, två ggr har jag reagerat på hästar som visat, i mina och andras ögon, hälta.

Lickety skrev:
Idag ser jag ofta hästar som är ojämna i gången, även i högre dressyrklasser. Nu är jag nyfiken på hur ni dressyrryttare ser på ojämnhet!

* Finns det någon häst som är jämn egentligen, eller beror det på hur noga man tittar efter?
* Hur kan man korrigera en ojämnhet i dressyren? Är det bättre att fokusera på rakriktning eller att "överkorrigera", dvs arbeta mer på svaga punkter? (Förutom utrustning och hälsokoll naturligtvis.)
* Om man överkorrigerar, hur vet man att man gör rätt? Så hästen inte blir snedare åt ett annat håll?

Det är ju ofta väldigt svårt att se vad som är vad, dvs vad är ridningen vad är ojämnhet i gången mm? Men om en häst genomgående är oren ska den ju blåsas ut.
Jag tycker vissa hästar blir ojämna bak särskilt i galopparbetet i högre klasser för att de inte riktigt orkar att få till det man begär. Det är inte alltför ovanligt. Men det handlar inte om hälta genomgående.

Samma sak med travökningar, hästen orkar inte eller ryttaren är inte med och hästen blir ojämn.
Självklart ska det vara avdrag i vilket fall som helst.

Gränsen är ju svår. Men rider verkligen någon med en häst som verkligen är halt eller markerar och försöker dölja det, undrar jag. Svagheter däremot försöker ju ryttare dölja.
Oftast haddnlar det nog om obalans inte minst från ryttaren och att hästen inte är bärig nog för att utföra rörelserna av någon anledning. Vad det sen beror på är ju också en diskussion, det kan ju tex vara smärta nånstans osv.

break_a_leg skrev:

Ja det är så mycket som skall till. Sedan har ju olika domare olika gränser för vad dom "tål"..antagligen var det det som hände vid tävlingen du beskrev.

Domare får ingen utarbetad "hältutbildning" men får via domarutbildningen träning i att försöka se orenheter i gångarterna. Sedan är det ju upp till var och en att ha blick för orenheter, vissa har det mer än andra.

Lite svar från mitt perspektiv då.
Mkt intressanta frågor:)

Lickety skrev:

Det kanske syns tydligare eftersom de går i en annan form och ryttaren mer markant får tag i bakbenen genom de olika rörelserna

Ryttaren missar väl ofta vad bakbenen gör, orenheter fram märker man ju på ett annat sätt. Sedan tror jag att en del orenheter är bristande rakrktning pga. av att ryttaren sitter snett och inte släpper fram båda bakbenen lika mycket.

Ja du, det skulle vara intressant att fråga dig om :D
Orenhet i takten kan för mig vara ryttare som inte helt kan rakrikta - i meningen få bakbenen att ta i likamycket - eller ngn form av smärta, vad som är vad vet man ju inte.
ordet Rörelstörning är ju också ett påfund.... :crazy:
Såsom jag hört det användas:angel: så används det på en triangelmärkt hsät som inte riktigt kan dölja att den kompenserar en skada. Hinrdar man den att kompensera - så får man tag i den och då är den synbart halt dvs knixar.
Jag är kanske lite cynisk:o eftersom jag skott en del hästar med sk. "rörelsestörningar"

Jag skulle inte det. Om den inte går att rakrikta är det ngt fel ngnstans har jag lärt mig av tråkig erfarenhet

Mkt allvarligt oavsett hur ont det gör så tränar hästen fel om den inte är i balans

:angel:

jag tror väl att du klarar av att se väldigt mycket mer noga än mig :D

Genom att rakrikta ryttren i första hand.
När ryttaren får tag i sin snedhet så blir den ofta så duktig att den får tag i den svaga sidan hos hästen mycket effektivt

Det vet man väl inte. Så fort man lärt sig att hantera sin dåliga sida så inser man väl hur dålig ens 'bra ' sida var

break_a_leg skrev:
Jag kanske befinner mig på "fel" ställen, men det är sällan jag ser hästar som går ojämnt. Då har jag sett mycket ponny (från lokal till elit) och stor häst tävlingar (från lokal till regional) de senaste åren.

Som jag skrev tidigare, två ggr har jag reagerat på hästar som visat, i mina och andras ögon, hälta.

Det är sällan jag heller ser vad man i dagligt tal kallar hälta. Hälta är busenkelt i jämförelse med en liten, men tydlig ojämnhet.

Men tex. ett par hästar som visas på sidan www.dresageclinic.com (finns en tråd om detta), som går st.georg och högre om jag inte minns fel, är i mitt tycke ojämna. Eller har en svaghet, eller rörelsestörning, eller vad man nu vill kalla det.
Två som jag ser en ojämnhet i, varav en tydlig, av tre filmer...
Andra som tittat på filmerna håller med. Det är mer sådana fall jag menar, och de är inte alls ovanliga.

De är gränsfallen som är intressanta, samt hur och om man kan korrigera dem. För problemet finns... Faktiskt sett flertal filmer med ojämna hästar här i forumet också, men är det onormalt eller normalt är ju frågan... Samt hur skadligt det är?
Dessa frågor kommer sig av att jag tänker arbeta med sporthästar i framtiden, och då är det intressant att veta vad ägarna vill ha och ni resonerar. :)

Senast ändrad:

gränsen mellan ojämnhet och hälta måste ju iaf vara att hästen har ont vid hälta.

När hästen rör sig ojämt är ju hästen olika stark i båda sidor som att högerhänta är starkare i höger. Alla hästar är ojämna men olika mycket och man tränar ju liksidigt för att få dem så lika som möjligt. alltså man ska inte träna den svaga sida mer utan båda lika mycket.
När man går upp i svårigheterna i dressyren så syns ojämnheten igen och man får börja om igen.
Anledningen till att man lägger märke till det i dressyren är kanske för att vi kollar på just sånna saker....dressrhästar ska ju går rent och hopphästar ska ju hoppa. i hoppning så tex så kollar man ju om hästen inte haltar....man letar inte efter om hästen driver jämnt.
Självklart så påverkar ju ryttaren hästen oxå eftersom vi aldrig heller sitter helt raka på hästen.

Hoppas jag har förstått rätt nu för jag missförstår alla i 99 % av fallen;)
Mvh Zandra

Senast ändrad:

Sshameless skrev:
gränsen mellan ojämnhet och hälta måste ju iaf vara att hästen har ont vid hälta.

Mvh Zandra

Absolut! Hur vet man om den har ont när den är ojämn? :p

Fråga till dig susan: Du skulle inte rida en ojämn häst, men kan du tänka dig att stärka bort en ojämnhet på marken? Eller är det vila och hitta felet som gäller i _alla_ fall?
Din definition på ojämnhet var att hästen inte går att rakrikta, det tycker jag är en bra definition. :)

Om jag förstått det hela rätt var du själv väldigt oliksidig = ojämn? Efter en skada?
Hur fick du ordning (nåja) på detta? Knappast genom att vila, eller? :D
Varför, tror du, skiljer humanrehab så mycket från hästrehab?

Så många frågor, men inga svar....

Man ser många hästar som är ojämna på tävlingar bla på elitnivå. Syns väl i piaff tex där hästarna lyfter ojämnt bak och går framåt mer i ena steget än det andra. Vet inte om det beror på ryttaren, att hästen är sned pga ridningen eller att det är naturligt pga att den är höger/vänster-hovad. :P Vet inte om det var det här du menade med ojämn iofs... :angel: :D

jo, just det. :D Någon annan ser! :)

Detta är vad jag oftast ser:
Duktig ryttare: Hästen är jämn i sina diagonaler, men ofta ojämn mellan sina respektive diagonaler (diagonalt benpar i trav). Ojämna steg, hoppar på ena benet, och avlastar det andra.

Mindre duktig ryttare: Hästen är ojämn i sin diagonal och mellan diagonalerna... Hästen är i olika delar.

En liten parentes som jag funderade över... Är det inte konstigt att vi arbetar hästarna för att få de så liksidiga som möjligt men kan inte ens borsta tänderna själva med fel hand? :cool:

Men frågan är om ojämnheten hos hästen när en duktig ryttare rider beror på hästens fysik eller om det fortfarande är ridningen som på något sätt återspeglas i hästen.

mirage skrev:
Men frågan är om ojämnheten hos hästen när en duktig ryttare rider beror på hästens fysik eller om det fortfarande är ridningen som på något sätt återspeglas i hästen.

Jo, men precis!
Vem är det som är ojämn, egentligen? :p
Jag tycker att ojämnhet mellan diagonalerna framkommer mer ju "längre" ryttare och hästen kommit i utbildningen. Speciellt som stegen blir mer tydliga och får en långsammare takt, det syns bättre.
Frågan är ju om den välutbidade hästen är jämnare än en outbildad? Eller om det är svårare att se ojämnhet på en häst som är i olika delar?
Själv är jag mycket "hänt", ett stort handikap!
Jag tror att det är jag som är källan till snedhet hos min häst.

Hmm

Vi har definierat hälta (tror jag)
men inte ojämn och oren

så då börjar jag med att skriva hur jag tänker ( vill som sagt gärna ha din definition också)

Oren är en häst som inte rör sig rent i gångarterna, det kan bero på att ryttaren är i framvikt bakvikt asymmetrisk.

Ojämn är för mig när det säkert sitter i hästen.
Då är frågan; Beror det på svaghet? Beror det på smärta?

Även hästen är ju oliksidig och har en svagare sida, och där tycker jag att det löser sig genom att man lägger sig på en nivå där den svaga sidan hänger med.

Inom humanträning om vi nu pratar styrketräning så använder man en viss tid i början för att bra lära sig koordinera rörelsen i balans. En nybörjare i bänkpress vinglar med stången betydligt, dessutom lyfter de den högra sidan högre (de flesta är högerhänta)

Kör man på med tyngre vikter, innan man är någorlunda jämnstark och stadig så går man sönder. :cool: Här vore en dos träningsfysiologi på sin plats inom hästeriet anser jag.

Så ett direkt svar på din fråga; alla hästar är ojämna ur muskelsynpunkt, därför hör den typen av rakriktining till grundutbildningen. Och som bekant så tycker fio och jag att det ofta finns brister i ryttarens förmåga till korrekt grundutbildning av hästen :angel: :o

En typ av ojämnhet är den som ligger kvar efter en skada. Typ vi vrickar höger fossing för att skydda den för vi över vikt till vänster fossing och det gör vi långt efter att höger fossing är frisk.
Så småningom leder detta kompenserande rörelse mönster till skada i vänster sidan. Detta syns ju mycket tydligare på människor än hästar. Detta är ju bara att kolla en grupp människor som springer. Så gott som alla har ett konstlat rörelsemönster beroende på skador OCH spänningar.
Även detta går ju relativt lätt att lära in hästen att det GÅR att belasta båda sidor förutsatt att ryttaren kan rakrikta sig själv.

Sedan så har har vi en annan typ av ojämnhet som är smärtsamt även om den inte manifesterar sig i konkret hälta - än:angel: Den rider jag inte på; Igen om man är bra på rakriktning och bar på att rida fyrkanter så kommer denna häst inte att bli bättre och bättre på sin koordination utan den kommer att protestera mer och mer, då är det dags att kliva av, och kolla upp problemet.

Självklart kan då tömkörning tex. vara alldeles utmärkt i en rehabilitering efter behandling eller vila:)

Angående mig själv.
snedmuskling pga olika långa ben
Överansträngda snedbelastade korta muskler i ryggen
utmattningskada i hela sidan på överbelastade kortare benet
Låsningar som hindrar rakriktning

Min rehabilitering :D

Kompenserande förhöjd sko!!! (ta bort grundorsaken)
länga för korta muskler (akupunktur funkar bäst för mig)
Då kan jag också få loss låsningarna långvarigt
Väcka upp ( neurologiskt) och stärka den försvagade sidan.
Detta blir ju ett koordinationsproblem i första hand och ett träningsproblem i andra hand. Jag måste först lära mig hur och sedan bli stark så att jag orkar vara rak utifrån rörelsen även under hästens rörelser.

Human rehab a' la sjukgymnast hade börjat direkt med att försöka stärka den svagare sidan. Det funkar inte:devil:

Human rehab a' la kunskaper från min bodybuildarkariär fokuserar på antagonister. Vad hindrar den överansträngda / utmattade muskeln att arbeta...:confused: Varför blir den överansträngd/inflammerad till att börja med:angel:

Varför, tror du, skiljer human rehab så mycket från häst rehab?
Att hästen har ett så subtilt språk, så att den som hanterar den måste vara väldigt lyhörd för att höra den.

Det är min spontana reaktion.

Jag har den erfarenheten att samma häst diagnosticerades av veterinär på en klinik som 'tramsig', och tre veckor senare dömdes ut av annan veterinär på en anna klinik då den kunde falla ihop och inte kunna resa sig vilken minut som helst.

Även inom human rehab är det milsvid skillnad om du går till vårdcentralen eller om du är idrottsman och går till en idrottsläkare.

Är inte just diagnos ett väldigt stort problem med hästar. Var sitter det?

Jag ser det såhär. Musklens uppgift är föruotm att föra hästkroppen framåt - också att skydda leder och skelett.
Arbetar hästen inte i balans så får den först problem med musklerna, först därefter med leder och problem som klassifificeras som hälta.

Med mer lyhörda ryttare och tränare så skulle det inte behöva gå så långt:crazy:

SUS som förvånas över att så många tränare tränar tom uppenbart halta hästar

Senast ändrad:

mirage skrev:
En liten parentes som jag funderade över... Är det inte konstigt att vi arbetar hästarna för att få de så liksidiga som möjligt men kan inte ens borsta tänderna själva med fel hand? :cool:

:D :D :D
Hejja dig:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30