Hur ser ni att erat sto brunstar ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eamus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 030
E

eamus

hur vet man att sitt sto brunstar ?
eller är de olika från sto till sto ?
:crazy:

Sv: Hur ser ni att erat sto brunstar ?

Mitt sto e ganska lätt att se de på... står å skvätter och så... Men väldigt renlig av sig....

okej,
har hört att en del kan bli tjuriga osv.
jag märker ingen skillnad på mitt sto.

Mitt sto märker man direkt när det är daxs.. Först blir hon väldigt lortig i boxen och pinkar mycket och överallt sen så uppvaktar hon vallacken i hagen, skrämmer slag på den stackarn som inte förstår någonting. Men hon ändrar inte sitt humör, tack och lov

det är ju väldigt olika på ston. så tyvärr finns det inget universaltips på hur man kolar upp det hela.

Mest handlar det ju om att man känner sina ston tillräckligt, att man vet vilken färg de normalt har på sina slemhinnor mm.

Jag håller stenkoll på de första brunsterna, sedan räknar jag dagar längre fram och det brukar funka bra.
Jag har också lärt mig att de luktar annorlunda vid brunsten, så det är mitt säkraste tecken numera.

Säger som ancan, det är olika från sto till sto, och även beroende på vilken miljö de vistas i.

Mitt eget sto skvätter väldigt så fort hon kommer i närheten av något som en gång haft kulor:D Om hon däremot bara har ston omkring sig märks det inte och då har jag tempat henne för att hålla koll.

Idag har jag sådan tur att hon är uppstallad på en gård där det finns hingst så jag kunde prova henne mot hingst innan jag skickade iväg henne till seminstation. Idag går hon i hage tillsammans med hingsten (godkänd men av annan ras) och skulle hon kasta lär jag märka det:angel:

okej,
tack för svaren,
:bow:
jag får hoppas att jag ser ngn skillnad då hon ska åka på betäckning i vår. :D:D

Båda mina tanter blir rediga kärringar att ha att göra med. :devil:

Gammeltanten märks det knappt på, hon bara svätter lite och på sjuåringen märks det så gott som ingenting på.

Jag märker faktiskt ingenting på mitt sto. Ibland, drygt en vecka före brunst, kan hon bli lite spänd i ridningen. Annars får vi åka med henne till station för att avgöra exakt var i brunsten hon befinner sig.

hur har ni gjort när ni ska betäcka dom ?
har ni åkt till en så kallad station och kollat var i brunsten dom är ?
eller ? ;)

lägg gärna in bilder på era ston :bow::D

jag kollar med ultraljud ibland, när ngt inte är som det ska.

Då får jag en klarare bild på att allt är Ok, och att det bara är att vänta ut en fin brunst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka