Hur ser man ut egentligen?

Uuuh, det här har jag också tänkt så mycket på. Är ofta snygg i spegeln men haft en period då jag varit hemsk på bild. Om folk ser mig som jag fastnar på bild vill jag inte vara med 😂 undrar hur man ser ut, egentligen.

Eller snyggselfies, har ju många yngre personer omkring mig som jag inte känner igen på Facebook/Instagram för att de har sin selfievinkel. Undrar om folk ser mig på samma sätt?
Fast det är helt knasigt! Jag har fått reda från på jobbet att de har filter på. Vissa kollegors vänner har så mycket filter att de slätar ut alla rynkor, förstorar ögon osv så de blir 25 på bilden när de egentligen är 40. Jmf om man tar en bild på messenger och ska göra om sig till Mimmi Mus eller liknande.

Fast det är helt knasigt! Jag har fått reda från på jobbet att de har filter på. Vissa kollegors vänner har så mycket filter att de slätar ut alla rynkor, förstorar ögon osv så de blir 25 på bilden när de egentligen är 40. Jmf om man tar en bild på messenger och ska göra om sig till Mimmi Mus eller liknande.

Jag har en facebookvän som är +50 - hon lägger nog dagligen ut selfies, alltid i samma vinkerl alltid med samma filter. Sen när vi träffas slås jag varje gång av att hon ser mer levande ut i verkligheten än på de stela selfie-bilderna

Jag brukar gilla min spegelbild, både ansikte o helkropp, men direkt när jag hamnar på foto blir det gräsligt!
Men kommit på ett knep: solglasögon vid selfies! Då blir det bra varje gång! :D
Så skyller på ögonen! (Har väldigt olika ögon och tunga ögonlock, det blir ofta helfel på bild!)

Jag brukar gilla min spegelbild, både ansikte o helkropp, men direkt när jag hamnar på foto blir det gräsligt!
Men kommit på ett knep: solglasögon vid selfies! Då blir det bra varje gång! :D
Så skyller på ögonen! (Har väldigt olika ögon och tunga ögonlock, det blir ofta helfel på bild!)
Hur hittar man snygga solglasögon som man passar i? Det är där solglajjeknepet faller för mig, allt drar uppmärksamhet till en bred käke 🙈

Jag är oftast helt ok med hur jag ser ut i speglar men i provrum ser det alltid så otroligt gräsligt ut 😱. Man tänker ju att butiker borde ställa sina speglar så att de smickrar kunderna och inte får dem att se ut som likbleka, överviktiga finniga monster :p är iofs likblek överviktig och finnig men det vill jag inte lägga märke till när jag köper kläder ;).

Bilder har jag dock svårt att känna igen mig i, min mentala bild av mig själv är långt ifrån vad som hamnar på bild så är väldigt sällan jag låter ngn ta bild på mig.
Försöker iofs offra mig och låter morföräldrarna ta ngn bild om året ;), är ju roligt med bilder i efterhand för att se hur man såg ut ^_^.

Jag tycker oftast att jag blir bättre på bild när någon annan tar bilden. Förutsatt att jag inte gör nån min för då ser det konstigt ut. Har alltid tyckt bättre om min spegelbild än kamerabild. Ett tag gick jag omkring och trodde jag var lika ful som på bild. Men sen kom jag på det att det borde rimligtvis vara som med min häst. Hon har ett vackert huvud. Lite långa öron bara men inget oproportionerligt. Hon är svår att få bra huvudbilder på. Minsta lilla felvinkling med kameran så får hon jättekonstigt huvud och blir skitful på bilden. Så jag ger inte många ören för bilder. I alla fall inte från mobilen. Taskiga ögonblicksbilder och fula smygfoton är en annan sak.

Jag skulle väl säga att vi ser mest ut som oss själva i rörelse. En bild fryser ju ett ögonblick där både grimaser kan göras (eller bara ett obekvämt leende...) och beroende på vinkel och perspektiv och andra inställningar kan proportioner påverkas så att de inte stämmer överens med verkligheten. I spegel är man ju mer rörlig, men man är begränsad till specifika vinklar. Hur andra ser en och till viss bild rörlig bild (video) är väl generellt det som stämmer bäst skulle jag säga.

Jag tror att det faktum att man upplever sig själv se annorlunda ut i större utsträckning på olika bilder/filmer är väl för att man oftast ser sig själv i spegeln, där man inte är frusen men har ett ”fast”, rakt perspektiv. Man ser liksom sin näsa framifrån, inte från sidan eller uppifrån eller snett bakifrån, vilket man kan göra på bild. Plus att kroppsspråk är en stor del, tänker jag, förmedla känslor via ögon och kropp kräver rörelse, om än minimal, vilket generellt inte går att fånga på bild och jag vill nog påstå att det har ganska stor del i utseendet - om vi förutsätter att utseende handlar om uppfattningen av fysiska attribut.

Spännande, det låter rimligt!

En äldre släktning sa till mig att jag hade "en vacker profil" någon gång när jag var liten, så det la jag till i min inre bild av mig själv. När jag sedan flyttade till ett boende där det fanns ett skåp med spegeldörrar som möjliggjorde att man såg sig själv i profil höll jag på att få dåndimpen - verkligheten stämde inte alls med den bild som släktingens ord hade skapat hos mig 🙀

Det stämmer på mig. Jag gillar min spegelbild och tror att andra uppfattar mitt utseende som helt normalt. Men på foto tycker jag att jag ser sned ut (antagligen för att jag är van vid den spegelvända versionen och att tex håret då ligger fel) och dessutom blir det extremt påtagligt att jag har ett öga som alltid är mer stängt än det andra. Tar med andra ord väldigt sällan selfies... Tycker också det är skillnad på bilder tagna med mobilkamera och vanlig kamera, vet ej om det är någon teknisk skillnad?

Andra har också påpekat att jag ser väldigt annorlunda ut på foto jämfört med vanliga livet. Så visst är det också skillnad på ett fruset ögonblick eller rörlig verklighet.

Jag har faktiskt tänkt på det där när jag slötittade på Top Model någon gång - en del blir väldigt olika sig själva på bild jämfört med i verkligheten (eller ja, jämfört med på film i det här fallet då). I Top Model-fallet var det dock i mitt tycke till bildernas fördel :D

Sedan kan jag tycka att tiden gör något med bilder också :confused: Jag har bilder som jag gillat när de precis tagits, men efter några veckor så är det som att perspektivet förvridits och jag blivit sned :p

En äldre släktning sa till mig att jag hade "en vacker profil" någon gång när jag var liten, så det la jag till i min inre bild av mig själv. När jag sedan flyttade till ett boende där det fanns ett skåp med spegeldörrar som möjliggjorde att man såg sig själv i profil höll jag på att få dåndimpen - verkligheten stämde inte alls med den bild som släktingens ord hade skapat hos mig 🙀
Det är som när jag umgåtts för intensivt med min man. Han tycker så genuint att jag är så himla fin, på en nivå som liksom inte är rimlig :p, och uttrycker det ofta och högt och exalterat. Och sen när jag tittar mig i spegeln så blir jag ofta om inte besviken så typ förvånad? Det blir som att jag vaknar upp och bara "jamen just ja, det är ju såhär jag ser ut". Lite deppigt sådär.

Jag har en facebookvän som är +50 - hon lägger nog dagligen ut selfies, alltid i samma vinkerl alltid med samma filter. Sen när vi träffas slås jag varje gång av att hon ser mer levande ut i verkligheten än på de stela selfie-bilderna

Jag har också noterat några personer som konsekvent väljer bilder med ett utseende, som jag inte tycker att riktigt gör dem rättvisa. Men vi tittar förmodligen på olika saker, eftersom de väljer så.

Jag har också noterat några personer som konsekvent väljer bilder med ett utseende, som jag inte tycker att riktigt gör dem rättvisa. Men vi tittar förmodligen på olika saker, eftersom de väljer så.
Känner igen fenomenet :D från andra sidan, jag gillar bilder på mig där jag ser sur ut medan folk envisas med dem där man ler och ser heldum ut :D

Jag har faktiskt tänkt på det där när jag slötittade på Top Model någon gång - en del blir väldigt olika sig själva på bild jämfört med i verkligheten (eller ja, jämfört med på film i det här fallet då). I Top Model-fallet var det dock i mitt tycke till bildernas fördel :D

Sedan kan jag tycka att tiden gör något med bilder också :confused: Jag har bilder som jag gillat när de precis tagits, men efter några veckor så är det som att perspektivet förvridits och jag blivit sned :p
Och jag är tvärtom, låter jag bilder "vila" lite så gillar jag dom ofta bättre. Vilket antagligen beror på att det framförallt är en fråga om självkänsla eller något annat i mitt eget huvud. I mitt huvud är jag tex 15 kg lättare och eftersom min sambo beskriver mig ungefär som @niphredil s man gör med henne skyller jag på att det helt enkelt blir för stor kontrast när jag tittar på foton av mig själv :p

Det är som när jag umgåtts för intensivt med min man. Han tycker så genuint att jag är så himla fin, på en nivå som liksom inte är rimlig :p, och uttrycker det ofta och högt och exalterat. Och sen när jag tittar mig i spegeln så blir jag ofta om inte besviken så typ förvånad? Det blir som att jag vaknar upp och bara "jamen just ja, det är ju såhär jag ser ut". Lite deppigt sådär.

Men samma här. Min sambo är typ helt förälskad i hur jag ser ut, så jag kan känna mig skitsnygg, sen så ser jag mig i spegeln och bara, "vem är det där?".

Jag tror att man hakar upp sig på detaljer hos sig själv som andra oftast inte lägger märke till. Sen tror jag att jag tror att folk med raka, kantiga drag och symmetriska ansikten kanske är mer fotogeniska.

Själv blir jag ofta ledsen när jag ser mig själv på kort eller i spegeln. Men hellre spegeln än kort!!

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 756
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 510
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka