Hur ser man chic ut på vintern?

Ramona

Trådstartare
Alltså, jag förstår inte hur de som designar kläder tänker att man ska se ut på vintern när det är -10 och snö. Tittar man på bilderna så har tjejerna stora halsdukar och någon snygg ulljacka, med typ pumps eller andra högklackade skor.

Ska på dejt på onsdag och tänkte jag skulle leta lite inspiration, men förgäves. Vad ska man ha på sig så man ser normal ut och inte ser ut som frilufts-Ulla ute på tur?

Alltså, jag förstår inte hur de som designar kläder tänker att man ska se ut på vintern när det är -10 och snö. Tittar man på bilderna så har tjejerna stora halsdukar och någon snygg ulljacka, med typ pumps eller andra högklackade skor.

Ska på dejt på onsdag och tänkte jag skulle leta lite inspiration, men förgäves. Vad ska man ha på sig så man ser normal ut och inte ser ut som frilufts-Ulla ute på tur?
Jag har ingen aning om din stil men hade jag velat vara chic och hade pengarna skulle jag ta en lång varm kjol och en lång kappa. Kappa ger snygg siluett om den är lite skuren och har skärp. Tröja med lös stor krage.
Det finns snygga vinterskor med lite ludd vid skaftet.

(såg Pernilla Månsson Colt i arkitektprogrammet senast och hon var dösnygg i sina vinterkläder)

Tjaa, jag skulle nog se ut ungefär så? Det är ju inte -20 vi pratar om. Hur långt ska du promenera? eller ska du vänta på bussen jättelänge?

Ulljacka är ju inte så jättevarmt, min ullkappa är ganska klen och har ganska öppen hals, men med ett par högklackade chelsea (bred klack) och en gigantisk ullschal och fin mössa o vantar så överlever man tio minuters promenad i alla fall. Om än inte 20 minuters cykling (då blir det ridtäckkjol och matchande ridjackan (som jag inte använder till att rida i någondera Uhip.) och vinterkängor och så åker kjolen av när jag är framme så ser man på gränsen till normal ut.)

tyvärr inga som helst tips då jag mer identifierar mig med frilufts-ulla och troligen skrämmer iväg alla karlar på 100m avstånd när jag är ute i vinterutstyrsel :rofl:

Samma här.....även till vardags på sommaren, tyvärr. Önskar att jag hade lust och ork att se bättre ut, klädesmässigt.

Jag tycker du fått bra råd @Ramona. Man behöver ju inte vara extremt varmt klädd ändå. Man ska klara 10-20 minuter i kyla som mest, annars är det ju inte långt mellan t.ex bil, pendel, restaurang eller annat.
Om man däremot är på utomhusdejt så skulle jag nog fundera på om kanske frilufts-UIla får ta kommandot över snyggheten. :D

Det är skorna som ställer till det?
Jag hade i så fall antingen bytt till lättare skor väl framme vid fiket/motsvarande där dejten äger rum. Eller gått i lättare stövlar/boots med batteridriven värmesula i.

Jag hade i så fall antingen bytt till lättare skor väl framme vid fiket/motsvarande där dejten äger rum. Eller gått i lättare stövlar/boots med batteridriven värmesula i.
Mm och så finns vinterstövlar som är fina om än inte så varma som ett par vinterkängor, men liksom duger för stan (eller jag tycker de duger, typ Johnny Bulls eller Timberland).

Mina mer Stockholmschica kollegor verkar tycka att typ curlingkängor är fint i rejält kallt väder (jag är inte Stockholmsbo).

Mm och så finns vinterstövlar som är fina om än inte så varma som ett par vinterkängor, men liksom duger för stan (eller jag tycker de duger, typ Johnny Bulls eller Timberland).

Mina mer Stockholmschica kollegor verkar tycka att typ curlingkängor är fint i rejält kallt väder (jag är inte Stockholmsbo).
Curlingkängor har väl aldrig någonsin varit snyggt, men om jag skulle välja mellan ett par fula kängor och att frysa så har jag hellre fula kängor. :idea:

Curlingkängor har väl aldrig någonsin varit snyggt, men om jag skulle välja mellan ett par fula kängor och att frysa så har jag hellre fula kängor. :idea:
Alltså de verkar anse att det är snyggt, i förhållande till vädret. Dvs att det är snyggt att vara klädd efter väder snarare än att ha skor som inte passar vädret och att dessa då passar för det. (Jag tolkar det så i alla fall, kollegan här bredvid brukar vara väldigt noga och skaffade curlingkängor till julen.)

(Men som sagt jag väljer ju högklackade chelsey boots)

Sedan är det ju såklart en annan sak om man glider ur en taxi utanför dörren.

Min pappa brukar vara extremt noga och han anser tex att det snyggaste valet för att halka runt i lera på Grand National är gummistövlar (och det på den tiden då det gällde fula gröna), inte högklackat.

Senast ändrad:

Snygga skor ar val typ ett par Chelsea boots med en tjockare innesula - haller varmen hyfsat i kallt vader om man inte ska ut och vandra en heldag!

Nja, det är hela outfiten. Jag som normalt har rätt bra stil (enligt mig själv) känner att detta är utanför min klädzon lite. Jag klarar av kontoret, stallet, ut på tur, gymmet, finare baler, men just detta med att vara snygg, kvinnlig, ledig men ändå fin är inte min starkaste sida riktigt.

Det ska tilläggas att killen sett mig i både stallkläder, mysbyxor hemma och i kontorskläder, därför jag kanske vill lägga lite extra krut på att se snyggare ut medan jag får tillfälle. Lite mer kvinnlig, lite mer chic helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka