Sv: Hur ser hon ut nu?
Hej et_flickan!
Jag tänkte också lägga mig i diskussionen lite men inte med några negativa bidrag.
Jag har själv haft hästar som varit vanskötta och magra och nu har jag ett 2-årigt fullblod så jag vet att det inte är lätt att få ordning på hull och foder.
Nu skall jag säga en sak som kanske får 99,9% av er här inne att skrika.
Jag tycker allt detta räknande på foder är lite av en fluga!
För 10 år sedan var det knappt någon som viste vad smrp och Mj var.
Jag har fodrat upp hästar utan det tidigare. Jag säger inte att det är fel att räkna på foderstater men man måste ha en stor portion förnuft.
Idag finns det så många olika foderprodukter och ämnen som inte är meningen för hästar att äta bara för att man jagar en viss mängd smrp och MJ. Det är en hel djungel som man kan gå vilse i och ALLA har OLIKA åsikter om vad som är bra!
Frågan är vad fungerar på just din häst.
Jag ville bara säga att tappa inte sugen eller modet för det är väldigt olika hur hästar lägger på sig hull, musklar sig och fungerar på olika foder.
Jag hade ett 5 årigt varmblod (som ej gått på trav) för 15 år sedan. Hon var jätte mager och omusklad. Jag tog henne för jag tyckte så synd om henne. Hon blev väldigt fin i hull bara efter 3 månader och hade mycket bra muskelmassa efter ett halv år. Efter 2 år av ordentlig träning så fick hon gå ett helt år på lösdrift och det gjorde susen för den där verkliga utfyllnaden.
Nu har jag som sagt mitt fullblod som jag trycker i mat men han är en seg rackare. Visserligen växer han men han har varit väldigt mager fram till nu. Han har haft fri tillgång på hösilage men precis som din ätit dåligt av det.
Så här har han sett ut sedan jag köpte honom i våras, slutet av april.
Detta är ifrån juli.
Och detta är ifrån oktober, 12kg hö, 2kg havre, 2kg Edel avel och 2dl olja om dagen senare...
Han är inte perfekt men på god väg. Det har tagit 6 månader att få ordning på hullet. Om man nu räknar vad det blir så äter han 860 smrp och 112 MJ om dagen. Dvs. väldigt mycket.
Detta blev väldigt långt men kontentan av det hela är att det kan ta tid. Det enda du skall tänka på är att ta hjälp av de som KAN, prata med ex. Kraffts foderrådgivare, håll ut och träna med muskeluppbyggande ridning, mycket lösgörande och skrittarbete.
Att rida häst och att rida hästen så att de bygger och stärker musklerna är två olika saker. Fråga din tränare om du är osäker.
Lycka till!
Okej....få höra nu alla nu som vill gasta om foderstater och räknande. Jag vet att ni sitter och biter er i tungan... *skratt*
Jag kan bara tillägga att jag också misströstade ett tag här i somras när han inte ens klarade sig på betet. Då skrev jag ett inlägg här och frågade det trevliga folket här och gissa om jag fick många olika råd och åsikter.