Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?
Hej,
jag är ny medlem här och har läst alla era inlägg om matrutiner/scheman för era barn.
jag har en son på snart 7 månader och vi har precis börjat att ändra hans sov-& matrutiner. (till saken hör att vi började precis vid 6 mån ålder att införa regelbundna sov-& matmönster under dagtid) innan har vi haft ungefärliga mattider. vi började med smakportioner vid 4 1/2 månads ålder, som snabbt blev stora portioner, min kille har alltid varit stor i maten, och han verkar behöva det, är väldigt rörlig och började krypa vid 5 1/2 månads ålder. så, då har ni lite bakgrundsinfo.
det har småstrulat lite med matschemat, han är väldigt hungrig på eftermiddagen, inte så mycket på förmiddagen, nu har det gått fyra timmar mellan gröt morgon och lunch men då är han lite kinkig och för hungrig, alt för trött(han har varit sjuk och sovit lite dåligt också sista tiden)
jag ammar bara morgon (vid femtiden ungefär, sen brukar han somna om till ca 6.30) och kväll strax innan han lägger sig vid sjutiden.
nu när han varit sjuk eller varit extra kinkig kan jag amma någon gång under eftermiddagen, men min tanke är att nu bara amma vid 5-målet på morgonen för att helt sluta amma vid ca 8 mån ålder, och istället ge välling på morgonen.
vad tror ni om mitt tänkta schema, följande;
07.00 välling
09.00 gröt eller kanske så räcker det med bara fruktpure eller smörgås? havremjölk (är mjölkallergisk)
ca 9.45-11.30 sova
12.00 lunch matpure + fruktpure, vatten
ca 14.15-15.00 sova
15.00 gröt (vid den här tiden brukar han vara väldigt hungrig)
17.30 middag matpure+fruktpure
19.00 välling
ca19.15 sova natt
jag läste detta om att högst tre välling/grötportioner per dag så därför tänkte jag också att det kanske räcker med ett mindre mellanmål på förmiddagen istället för gröt? jag har märkt att han inte är jättehungrig på förmiddagen och äter han för mycket då ändå så är han inte hungrig vid lunch och då blir som sagt hela dagen förskjuten.
ok, tacksam för lite tips och ideér.
sen snälla, någon skrev om nutramigenvälling, hur gör man den? vi har hört att man kan göra det men vet inte hur man gör.
vi har provat med ekogröt mjölkfri välling men den blev så tjock så gick inte att dricka på flaska utan han fick på pipmugg men om någon kan förklara hur man gör nutramigen välling av ersättningen vore jättebra, är det bara att göra den lite tjockare?
tack för svar!
Nina