Hur ser eran foderstat ut?

Sv: Hur ser eran foderstat ut?

*lånad inloggning*
Jag proppar inte i min åring hur mycket kraftfoder som helst. En åring äter inte mycket mer än 5-6kg hö om dagen, har ingen av mina gjort i alla fall. Eftersom mitt hö är analyserat och jag har räknat ut foderstat ihop med en oberoende rådgivare så tror jag att detta stämmer mycket bra. Hon framhöll hela tiden att man skulle ge tillräcklig mängd grovfoder och tyckte att Groov 125 kompletterade vårat hö mycket bra. Bra högvärdigt protein i det fodret.

travar valack 7 år
uppbyggnads ridning till dressyr
1,5kg kornkross
0,8kg havre
0,4kg betfor
0,1kg kli
0,6kg lucern
7kg hösilage(orkar inte mer)
1dl foderjäst
1,5dl mineraler
10ml e-vitaminer
hmm det var nog allt

Jag måste faktiskt erkänna att jag alltid ger och har gett Krafft (breed och plus) till mina yngsta unghästar.
Detta för att vara mer säker på att de får i sig av alla ämnen som dom ska. Ömsom tuttande och ömsom småätande av hö känns inte tillförlitligt. Däremot analyserat hö, så man vet om ex extra lusern måste ges.
Däremot så ger jag inte mina vuxna det, utan dom går på analyserat hö och egen blandning. Detta för att jag inte tror på pelleterat foder i långa loppet.
Min absoluta favorit (och hästarnas) är fibergi. Slogan lyder "du ser vad du ger" och det stämmer.
Dom älskar det, men det kostar några kronor extra, men vad gör man inte för di små... ;)

Li

Min vbl valack på 163+ på 9 år i lätt arbete med helt ok värden på höt.

10 kg hö blir som fri tillgång får inte i honom mer.
1 kg havre (krossad)
0.25 kg betfor (pelleterad)
2 dl soja
½ dl mustang röd.

Och vi som tar eget hö vet ju att det inte är solen som gör höet, utan vad som ligger i jorden.

I och med att vi bor i norrland med podsol som huvudjord och inte brunjord som i södra sverige så måste man i princip göda ihjäl jorden för att ens ha liknande chans. På vissa ställen finns här brunjordsplättar, få förunnat!

I Skåne finns det bördigaste marken och även den nyaste, då Skåne låg under vatten längst tid efter istiden.
vatten = slagg = näring.

Men en del föredrar solgult hö, dock inte mina hästar :banana:

Li

Det är inte är sant att det grovfoder som odlas här uppe generellt är sämre än Skåne-fodret. Vilken foderkvalitet man producerar beror på så mycket annat än jordarten. (Dessutom så finns det både bättre och sämre odlingsjordar både här och i södra Sverige.)

När man pratar om foderkvalitet så handlar det som regel om två olika sorters kvalitet, nämligen näringsmässig och hygienisk kvalitet. Den hygieniska kvaliteten har inget som helst att göra med var fodret produceras, utan har helt och hållet att göra med hur det går till. Skördeväder, slåtter, vändning, torkning, inplastning, tillsatsmedel och annat som påverkar fodrets konservering.

Men jag antar att det du menar mera handlar om den näringsmässiga kvaliteten? Det som i första hand påverkar fodrets näringsinnehåll är vilken art-sammansättning som finns i den vall som odlas (klöver, timotej, rajgräs och andra växter av mer "ogräs-karaktär"), samt när under växtsäsongen fodret skördas. Tidigare skördat foder = mer näringsrikt foder, men också mindre fiberrikt.
Hur vallen är gödslad, och med vad, är ytterligare en sak som inverkar på fodrets näringsinnehåll.

Det som jag sa att man brukar säga att kvalitén blir bättre här i norr på grund av ljusets inverkan stämmer till viss del. Vad det handlar om är att mycket ljus i kombination med lägre temperatur ( som vi oftast har på försommaren här) gör att energiinnehållet i fodret oftast blir högre. Detta beror på att solljus omvandlas till socker medan den låga temperaturen samtidigt gör att växterna inte utvecklas och blir förvedade så snabbt. Och det som benämns som energi (MJ i foderanalysen) handlar om hur hög smältbarhet som finns i fodret. Dvs. hur lättillgänglig energin är.

Allt eftersom sommaren går och växterna utvecklas så förvedas stjälkar och blad för att till sist bli så grova att djuren som äter gräset har mycket svårt att smälta dessa och tillgodogöra sig näringen i fodret. Därför gäller det alltså att skörda i rätt tid.

När det gäller proteinet så är även det innehållet högre i början av sommaren, sedan späds det ut allteftersom tiden går. Klöver innehåller mer protein eftersom baljväxter kan tillgodogöra sig kväve från luften (protein består av olika kväveföreningar) varför mer klöverrika vallar är ett lämpligare foder till unghästar och fölston som har ett högre behov av protein. Det är även här gödslingen kommer in - har man inte klöver i vallen så kan proteinvärdet påverkas genom kvävegödsling. Klöver innehåller även mer calcium än gräs, varför det är ytterligare en orsak till att man önskar viss andel klöver i foder till unghästar och avelsdjur.

Men som du förstår så handlar det mesta om HUR och inte VAR man producerar grovfoder.

:devil:

*kl*

Jaha.. Nu har vi bytt foderstat.. ;) Tycker att den förra funkade bra, men den var gjord för att hästen i fråga skulle gå upp i vikt. Nu är hon i perfekt hull så vi ändrade om lite. Inga nya fodermedel.

10 kg hö inne, äter inte allt så hon får fri tillgång inne (mellan 17-06). Ute äter hon kanske 2 kg hö, hon är lite feg och vågar sig inte riktigt fram till de andra och höet (de får varsin hög).

Hon får kraft enligt följande:
Morgon
0.5 liter korn
ca 2.5 dl betfor (ordentligt uppblött, kanske max 1 dl torr)

Middag
0.5 liter (0.5 kg) Lusern pellets
25 ml b-vitamin (för att hjälpa till vid pälssättningen)
0.5 dl rapsolja
1 boll (1 kg) krafft groov 125

Kväll
0.5 liter korn
ca 2.5 dl betfor (se torr mängd ovan)
0.5 dl rapsolja
1 boll (1kg) krafft groov 125

Hon får också en halv matsked vitlök (pulver)/dag uppdelat på de olika måltiderna, det enda som hjälper mot fästingarna som fortfarande finns hos oss..

Mineraler och vitaminer får hon genom grooven och så har hon även mineraltillskott i saltstenen.

Det är inte är sant att det grovfoder som odlas här uppe generellt är sämre än Skåne-fodret. Vilken foderkvalitet man producerar beror på så mycket annat än jordarten. (Dessutom så finns det både bättre och sämre odlingsjordar både här och i södra Sverige.)

När man pratar om foderkvalitet så handlar det som regel om två olika sorters kvalitet, nämligen näringsmässig och hygienisk kvalitet. Den hygieniska kvaliteten har inget som helst att göra med var fodret produceras, utan har helt och hållet att göra med hur det går till. Skördeväder, slåtter, vändning, torkning, inplastning, tillsatsmedel och annat som påverkar fodrets konservering.

Men jag antar att det du menar mera handlar om den näringsmässiga kvaliteten? Det som i första hand påverkar fodrets näringsinnehåll är vilken art-sammansättning som finns i den vall som odlas (klöver, timotej, rajgräs och andra växter av mer "ogräs-karaktär"), samt när under växtsäsongen fodret skördas. Tidigare skördat foder = mer näringsrikt foder, men också mindre fiberrikt.
Hur vallen är gödslad, och med vad, är ytterligare en sak som inverkar på fodrets näringsinnehåll.

Det som jag sa att man brukar säga att kvalitén blir bättre här i norr på grund av ljusets inverkan stämmer till viss del. Vad det handlar om är att mycket ljus i kombination med lägre temperatur ( som vi oftast har på försommaren här) gör att energiinnehållet i fodret oftast blir högre. Detta beror på att solljus omvandlas till socker medan den låga temperaturen samtidigt gör att växterna inte utvecklas och blir förvedade så snabbt. Och det som benämns som energi (MJ i foderanalysen) handlar om hur hög smältbarhet som finns i fodret. Dvs. hur lättillgänglig energin är.

Allt eftersom sommaren går och växterna utvecklas så förvedas stjälkar och blad för att till sist bli så grova att djuren som äter gräset har mycket svårt att smälta dessa och tillgodogöra sig näringen i fodret. Därför gäller det alltså att skörda i rätt tid.

När det gäller proteinet så är även det innehållet högre i början av sommaren, sedan späds det ut allteftersom tiden går. Klöver innehåller mer protein eftersom baljväxter kan tillgodogöra sig kväve från luften (protein består av olika kväveföreningar) varför mer klöverrika vallar är ett lämpligare foder till unghästar och fölston som har ett högre behov av protein. Det är även här gödslingen kommer in - har man inte klöver i vallen så kan proteinvärdet påverkas genom kvävegödsling. Klöver innehåller även mer calcium än gräs, varför det är ytterligare en orsak till att man önskar viss andel klöver i foder till unghästar och avelsdjur.

Men som du förstår så handlar det mesta om HUR och inte VAR man producerar grovfoder.

:devil:

oj glömde nått viktigt gäller NORRBOTTEN inte västerbotten alltså å du linda bor väll i skellefteå=västerbotten :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider en häst som går ute 24/7 och han äter då inget annat änn gräs sen till vintern får han 1-2 liter havre /dag .. är de inte lite för lite???

Mitt 5åriga Fullblod äter fri tillgång på hö/hösilage
0,25kg Groov 125
0,2 kg betfor
0,5kg korn
1kg Lusern hackat strå.

Plus Mineraler.

KL
Oj om man nån gång haft en häst som inte kan äta mer än det som serveras:angel: De hästar jag haft i ägo+lånade har varit enormt matglada.. Har ingen häst för tillfället, men kommer att göra som förr. Så mycket hö som möjligt, linfrökross för mage+päls, bakjäst för mage, sen lucern eller soja om protein saknas. Endast mineraler om det verkligen är för lite. Saltsten.

*KL*

Lite roligt att ni satt fart i en 4 år gammal tråd, var hitta ni den?

Hur som helst så får mina shettisar fri tillgång på hösilage av god kvalitet. Lite krubbskrammel i form av havre, betfor o mineraler. Araben o travaren får fritt med samma grovfoder o ytterst lite kraftfoder

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 589
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag sitter och försöker komma fram till hur jag ska få en bra foderstat till min häst, jag vill helst bara ge honom hö och betfor+miner...
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Senast: Gelina
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka