Hur ser eran foderstat ut?

Sv: Hur ser eran foderstat ut?

min häst äter just nu.

10 kilo hö/hösilage
2,4 liter havre
1,5 liter lusern pellets
1 mått (ca 300gram) lusern hackatstrå
1 liter betfor
sen får han även ade-vitaminer, vitlök och b-vitamin

Ni som ger ett färdigt krafft-foder, varför ger ni extra mineraler? Räcker inte de som finns i tex Krafft grund?:crazy:

Sorry, lite ny här.. trycker lite här och där.. ;) Vips så hade jag skickat till dig.

Ni som ger ett färdigt krafft-foder, varför ger ni extra mineraler? Räcker inte de som finns i tex Krafft grund?

Det beror på hur mycket man ger av det, och hur mycket mineraler det finns i grovfodret.

Jag ger t.ex ganska lite Groov 125, och det täcker (förhoppningsvis) upp behovet av energi och protein, men inte mineralbehovet så därför får jag lägga till lite extra.

Krafft utgår från att man har ett "normalhö" och att man ger flera kg av färdigfodret, men i verkligheten ser det ju inte alltid ut så.;)

Islandsvalack 20 år. Äter fn

6 kg hösilage (skall ökas)
½ kg hö
samt fri tillgång till lucernhack

3/4 kg Hestekraft
3 hg krafft protein
2 hg betfor (torrvikt)

Mitt arabsto (11 år) får:

Fri tillgång på hö inne (får vell i sig ca 6 - 8 kg)
1 kg lucernpellets
400 gram Krafft protein
½ kg hestekraft
Fosforbalans och tokosel

Hamnar på en kvot på ungefär 6,5

min fjording får vet inte riktigt hur mycket hö men skulle tro 7-8kg max. då det är stallägaren som lägger ut hö på morgon. men dom har nu i höst inte ätit så mycket hö ut då dom helre har ätit gräs. i våras så fick hon ca 5kg på morgonen när dom gick ut och 2-3kg på kvällen. får 0,5dl mineraler (musang blå eller röd vet inte) som blandas i lite havre och betfor. för att hon ska äta upp det.

Min travare (tävlande) får:

7-8 kg hö
1 kg havre
0.5 kg Krafft pluss blåröd
0.3 kg betfor
Morötter

Promenadhästen:
7-8 kg hö
0.5 kg havre
0.5 kg Krafft grund
0.3 kg betfor
Morötter

Mitt svenska halvblod som är 1,70 cm hög äter:
12 kg hösilage (håller på att öka upp dem, skall komma upp i 15-16 kg per dag)
1,5 kg havre (skall även öka lite här med)
1,5 kg hippo basic bas (här skall det oxå ökas lite)
0,5 kg betfor (ökning här med så småning om)
+ Massa morötter

Min engelska fullblod på 12år som är ganska svårgödd käkar nu:
ca9kg hö
2kg korn
2kg(sånt där stort krafft groov mått har jag)
1kg lucern
1dl miner blå
2dl rapsolja
och en massa morötter per dag då killen som jobbar på en restaurang kan fixa morötter gratis därifrån:)

förut innan sommaren fick han 2kg krafft groov me men bara 1 kg korn men vi ökade kornet och tog bort kraften och det gick lika bra:banana:

min arabvalack 16 år, 1.50 cm han får....

10 kg hösilage
2 liter hippo bas harmoni
½ liter uppblöt betfor

o morötter såklart :d , det är vad han behöver!

äntligen hittat det rätta fodret för hnm, :) han har så pass mycket "självenergi," så jag ger hnm gärna lite mer utav hö´t!

Per dygn!
Min arab 3 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor (måttet är ett 1/2 kg)
1/2 kg svarthavre
korallalgkalk
Birocca Algophos mineraler
kli och linfrö
grannen som kokar linfö och blandar till kliet (eftersom hon samtidigt gör till sina hästar), kan tänka mig att det är 2 eller kanske 3 dl färdigblandat. Är då som en deg, jag tillsätter mera vatten så det blir rinnigare

Vbl sto 10 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor
Birocca Algophos mineraler

oj detta låter för mig mycket!!

min 3-åriga arab får enligt följande

fri tillgång på torrhö ute (vistas ute från 0500-2000 ung)
2,5 dl uppblött betfore
äpple eller morötter
mineraler på vintern
b-vitamin

på vintern även kansek ung 1 dl korn morron/kväll

man ska inte fodra en växande häst så dom växer för fort...bättre att dom växer sakta och blir hållbara

mina andra får efter vad dom behöver men för samtliga gäller fri tillgång på hö...vilket är det bästa i mina ögon. sen kompletterar man med det kraftfodret man behöver och ev mineraler och vitaminer...

catten

Håller med!! Min unghäst är rätt stor nu, men han växte otroligt långsamt ända fram till i sommras. När han kom ut på betet smällde det och poff så blev han jättefin :) kul att se förändringarna!

Min 2 åriga halvblodskorsning (d-ponny) får nu

8 kg hösilage
1 liter krossad korn
6 dl Hippo Basic cool
1 dl Hippo mineral vitlök
2 dl olja

Började köra med olja när han var väldigt smal och det funkar bra så jag fortsätter med det. Hippo kan jag inte ge mycket av då han blir hur pigg som helst...detta funkar jättebra för honom!

Hur mycket mat man ger sin häst beror ju på vad man har för värden på höet, även havren och kornet.
Mitt tips är att analysera i första hand, sedan är det ju jättelätt att ta reda på vad just Din häst behöver.

Jag ger för övrigt Carron oil till alla mina hästar - svindyrt men det är värt varenda droppe. Har provar alla andra oljor, men ingen ger samma resultat som Carron.
Har tipsat flertalet uppfödare som aldrig skulle byta bort detta rinnande guld.
Om ni provar ska ni ge över en längre period för att se resultatet, men tar man sedan bort oljan syns det direkt på hästarna. ;)

Li

Pratade med en foderrådgivare om det med att ge eller inte ge unghästarna så mycket mat, det tyckte hon var förkastligt att vissa ger dem lite för då växer de inte som de ska.

Min 1:åring får:

5-6 kg hö (fri tillgång) går på gräs på dagen
4kg Krafft Groov 125
400g Betfor
Är jätte fin i hull och har växt jämnt hela sitt liv.

Min 5:åring som tränas till Breeders (1.20 hoppning) får:

7kg hö
2kg Krafft Groov 125
200g Betfor

Min 7:åring som går 1.40 hoppning får:

7kg hö
0,5kg Krafft Sport
1,5kg Krafft Groov 125
400g Betfor

Detta enl. uträknade foderstater med analyserat hö.

Precis så kan det vara.
Bra grovfoder a-o.
Min valack växte helt jämnt hela tiden, dock med ett litet underhull. Mina åsikter är att unghästar inte ska vara feta, dock ej magra. Lagom är bäst!

Li

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 589
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag sitter och försöker komma fram till hur jag ska få en bra foderstat till min häst, jag vill helst bara ge honom hö och betfor+miner...
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Senast: Gelina
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka