Hur ser eran foderstat ut?

Sv: Hur ser eran foderstat ut?

Inte från mig i vart fall! :smirk:
Jag försöker använda mig av råvaror så långt det håller, men jag vet om att jag inte har ett KANON hö så därför måste jag ta till kraftfoder av olika slag.
Är man bekväm kan det stavas krafft och menas färdigfoder. :smirk:

Jag har aldrig hittat hö på högre smrp 65-70, det bästa vi fått fram var 55.
Och då ska man tydligen klappa sig på bröstet, annat är det i södra sverige.

Li

:bow: Det verkar ju konstigt att samtliga hästar inte vill äta mer hö. Låter som foderstater från Krafftrådgivning tkr jag :angel:

ja håller med dig....men annars så brukar det vara så här att vi som bor i norrbotten har en förmån framför andra...men de klart...de kräver lite kunskap att veta detta....vi har ljust dygnet runt varför vårat hö är extra kraftigt och bra...och de ser jag ju på mina hästar...och har man rätt höbonde som levererar så har du ganska mycket gratis i en frisk välmående häst som får äta sig mätt på de dom naturligt brukar äta...dvs stråfoder...

men men...nu kommer väll tyvärr även denna tråd att helt plötsligt bara försvinna i tomma intet...fanns en liknande för 1,5 dag sedan som bara tjopp borta :devil:

näää våga lita på er själva lär er läsa era hästar....har ni inte kunskap skaffa och färdigfoder i all ära...men jag håller mig till traditionellt sätt...dvs havre korn betfore....du kan ALDRIG dosera ett färdigfoder fullt ut.

catten

näää våga lita på er själva lär er läsa era hästar....har ni inte kunskap skaffa och färdigfoder i all ära...men jag håller mig till traditionellt sätt...dvs havre korn betfore....du kan ALDRIG dosera ett färdigfoder fullt ut.

catten

Hur menar du då, "du kan aldrig dosera ett färdigfoder fullt ut" ?

Och vi som tar eget hö vet ju att det inte är solen som gör höet, utan vad som ligger i jorden.

I och med att vi bor i norrland med podsol som huvudjord och inte brunjord som i södra sverige så måste man i princip göda ihjäl jorden för att ens ha liknande chans. På vissa ställen finns här brunjordsplättar, få förunnat!

I Skåne finns det bördigaste marken och även den nyaste, då Skåne låg under vatten längst tid efter istiden.
vatten = slagg = näring.

Men en del föredrar solgult hö, dock inte mina hästar :banana:

Li

D-ponny sto f.97 50%arab 25%fullblod 25% halvblod

Nu till vintern är det tänkt att hon ska få :

8 kg hö
0,4 kg lusern hackat strå
0,3 kg korn kross
0,1 kg speedi-beet
0,1 kg soja
30 g biomineral
25 g Vitafor solid
10 g biomagnesium
10 ml biovimin
2 matskedar salt
Vitlök:banana:

Hbl, 17 år, ädel, 163 cm, svårfödd, 546 kg och är tunn. Under lätt igångsättning från marken arbetas 3 ggr i veckan ungefär med tömkörning andra dagar promenader/vila just nu.

Bete mellan 7.00-19.30
9 dl kornkross
5 dl linfrökaka
2 kraffts kg mått av lucern hack
2 dl olja
20 g mineraler
+ b-vit., biomag, 2 mått msm och ibland lite muskel-e

5 kg hösilage och fri tillgång på halm

Han behöver egentligen mer mat men han vill inte äta mer än så här än sålänge (antagligen för han betar i hagen hela dan), lämnar lite kvar i krubban men äter upp hösilaget så det ökas lite varje dag.

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du då, "du kan aldrig dosera ett färdigfoder fullt ut" ?

det jag menar är att med sepparat havre korn majs osv kan du dosera själv....men de kan du inte med ett färdigfoder...jag är gammal i gamet och har en gång lärt mig fodra enligt denna metod sen var jag utan hästar några år medans jag fick barn och när jag sen började om så tänkte jag att jamen va fint...men nej tack...jag föredrar att dosera själv...förmodligen en smaksak...

Min d-ponny som är 145 cm 450kg får:

5.5 kg hö
0.75 havre
0.5 betfor
+ mineraler

Senast ändrad av en moderator:

Min åring får (ngt svårfödd):

8 kg hö inne (inte analyserat då höet är taget från olika vallar...)
På den här mängden hö lämnar hon lite. Alltså fritillgång.
Går i skogshage på dagen och fodras med hö två gånger om dagen, men de andra låter henne inte riktigt komma åt höet...

hon får även:
2 liter havre (ca 1kg)
2 liter korn (ca 1kg)
Detta uppdelat på två måltider.
Hon får även 5 dl lusern pellets vid ett annat foder tillfälle.

Hon får knappt 1 kg lusern pellets i boll och 1 kg krafft groov 125 i boll.

Ca 10 gram vitlök och 1 dl rapsolja.

Hon är superfin i hullet just nu och har väldigt fin och välmående päls, vilket jag tycker är det viktigaste när man tittar på foderstaten, att individen trivs!

jo det är bra med olja, fast jag använder mig av vanlig rapsolja som jag hört är bra och det funkar jättebra för oss. sen så det där med hippon, ska jag ge honom mer så kan jag inte göra något med honom, han blir för pigg. men det kanske är svårt att tänka sig när det bara är jag som hanterar honom. Jag tycker i alla fall det jag ger honom nu funkar. I sommras gav jag honom

2 l korn
2 l Krafft Groov 125
mineraler och olja...

då gick det inte att gå ut med honom knappt för han ville bara dra iväg, sen så minskade jag på krafften och gav mer korn vilket funkade utmärkt...Men han blir fortfarande piggare av krafft än av hippo så därför kör jag hellre med det...och han är den ganska heta sorten av ponny så jag tycker bara att det dumt att ge honom mer än vad han behöver....

glömde att säga att vi köper hö från en kompis som är bonde och dom analyserar höet, dom säljer till olika ridskolor och stora stall osv. Jag vet att vårat hö är bra :)

Min vbl-valack får per dygn

3/4 kg hel havre
3/4 kg krafft blåröd pluss pellets
1/4 kg betfor
morötter
9 kg ensilage (ts ca 60%)

Min syrras NF-sto får per dygn

1 liten näve hel havre
1 kg krafft blåröd pluss pellets
morötter
9 kg ensilage

Mitt dräktiga och digivande fullblodsto får:
Då är hon ute från 07:00-18:00 ungefär beroende på väder å vind + att nu när de fortfarande finns gräs så äter hon det oxå.

Morgon :
3kg hö,
½kg groov
0.75kg havre/korn kross
1dl mineraler

Lunch:
3kg hö (i hagen)

Middag
3kg hö (ihagen)

Kväll
4kg Hö
1liter betfor(torrsubstans)
0.75kg havre/kornkross
B-vit

Mitt halvblodssto på ca 9 år och ca 179 cm i mkh får:

5 kg hippo alfa
fri tillgång på hö. just nu ca 7 kg + bete

till vintern hoppas jag att jag ska kunna få i henne iaf ca 12 kg. men det är inte säkert med min kräsenmaja till häst.:crazy:

Vad ska man ge till en 1 1/2 åring under hela vintern.

Detta har jag hemma:Salsa Havrefri, Ren Havre, Mineraler Blå, Kraft 90 o 125, Höensilage

har ändrat foderstaten lite till araben:

betfor: 150 g
kli: 400 g
havrekross: 300 g

Mitt lilla dräktiga varmblodssto, lättnärd, får
1 kg Krafft Groov
1/2 kg havre
salt
Krafft Miner pelleterat
Lite betfor

Min andra pojke, valack och har lite uttunningstendenser vid mycket utevistelse får

2 kg havre
1 kg Krafft Grund
salt
Krafft Miner
Betfor ca 4 dl
Vid behov ca 1 dl olja

Båda får äta hur mycket hö de önskar, har inte hö i normal mening utan fröhalm. Men de gillar den. Gav tidigare vitlök, men har slutat då jag läste i Hästf*cus att det kanske inte är det bästa att göra. Kommer inte ihåg exakt vad det var, men det var något om att något ämne bildas i överskott, o det inte var bra... Någon som minns?

Per dygn!
Min arab 3 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor (måttet är ett 1/2 kg)
1/2 kg svarthavre
korallalgkalk
Birocca Algophos mineraler
kli och linfrö
grannen som kokar linfö och blandar till kliet (eftersom hon samtidigt gör till sina hästar), kan tänka mig att det är 2 eller kanske 3 dl färdigblandat. Är då som en deg, jag tillsätter mera vatten så det blir rinnigare

Vbl sto 10 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor
Birocca Algophos mineraler

Hej!

Min 4åring får runt 15-25kg hö/dygn (ensilage på vintern), han har fri tillgång.
1 liter hel havre (ca: 1kg)
1,5 liter krossat korn (ca:1kg)
1 dl mineraler
5 dl torr betfor (ges uppblött)
örter vid behov.
Det håller han sig rund (vintertid kanske lite för rund) och fin på året runt. På sommaren får han inget hö (enbart bete) men han får samma kraftfodergiva.

5 åringen som är av annan ras får också fri tillgång på hö eller ensilage men han äter något mindre grovfoder (självmant).
2 liter hel havre (ca: 2 kg)
2 liter krossat korn (ca: 1,5 kg)
1 dl mineraler
5 dl torr betfor
3 dl kokta linfrön
2 dl soya
Han håller sig i normalhull på detta. Tunnar dock ut direkt om han inte får soyan, även under betesgång.

Båda går på lösdrift. Men kommer in för enskild fodring av kraftfodret.

Vad ska man ge till en 1 1/2 åring under hela vintern.

Detta har jag hemma:Salsa Havrefri, Ren Havre, Mineraler Blå, Kraft 90 o 125, Höensilage

Hej!

Vill du göra det lätt för dig så ge Kraft 125 enligt förpackningen (ca: 3kg) och 15-25 kg hö/dygn. Sedan gör du en utvärdering och ser om det fungerar för din häst. Annars så kan du räkna på höensilaget du har och kompletera det du behöver med havre och mineraler. Lite svårare men mer exakt.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 589
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag sitter och försöker komma fram till hur jag ska få en bra foderstat till min häst, jag vill helst bara ge honom hö och betfor+miner...
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Senast: Gelina
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka