Hur ser eran foderstat ut?

Sv: Hur ser eran foderstat ut?

Tänk på att hösilage innehåller mer vatten än vad torrhö gör o ska därför ökas. 3kg torrhö är inte det samma som 3-3,5kg hösilage. Får shettisen idag 3 kg hö bör den nog få närmare 5-6 kg hösilage nu vet jag ju iof inte vad du har för ts men tänk på minst 1kg ts/100kg häst. Hö har i regel en ts på 84% vilket blir ca1,2kg hö/100kg häst. Har du ett hösilage med en ts på 50% blir det 2kg/100kg häst.
Har du då en häst som väger låt oss säga 500kg så är den minsta mängden hösilage 10kg som hästen behöver. Detta är minimum mängder jag räknar på.

Detta vet jag mkt väl, men hösliaget har väldigt hög ts, vilket iofs inte är det optimala, men som det ser ut just för tillfället så finns det inget bättre att få tag på. Just därför behöver jag knappt öka grovfodergivan.

Pratade med en foderrådgivare om det med att ge eller inte ge unghästarna så mycket mat, det tyckte hon var förkastligt att vissa ger dem lite för då växer de inte som de ska.

Min 1:åring får:

5-6 kg hö (fri tillgång) går på gräs på dagen
4kg Krafft Groov 125
400g Betfor
Är jätte fin i hull och har växt jämnt hela sitt liv.

Min 5:åring som tränas till Breeders (1.20 hoppning) får:

7kg hö
2kg Krafft Groov 125
200g Betfor

Min 7:åring som går 1.40 hoppning får:

7kg hö
0,5kg Krafft Sport
1,5kg Krafft Groov 125
400g Betfor

Detta enl. uträknade foderstater med analyserat hö.

Visst är det inte bra om man ger unghästar för lite mat, men att proppa i dem massor av kraftfoder, det är helt okej då eller? :crazy:

Ja, och? :crazy: Vilket inlägg svarade du på?

Min arab/paint flicka på 3 år får:

Fri tillgång på ensilage (med superbra värden)
så hon får bara
½ kg Krafft Groov,
aloe verajuice,
B-vitamin
och vitlök.

+ massa frukt

Ja men jag menar vilket av dem? Jag måste vara lite trög idag :angel: :rofl:

Men eftersom jag har analyserat mitt hö och det är dåligt protein värde i det så behöver hon så pass mycket kraftfoder, hästen får ju fri tillgång på hö men äter inte mer.

Ja men vad är dåliga värden?

Allt handlar om en balanserad foderstat, har du inte bra protein så måste det tillsättas.
Men med rätt mängd och rätt sort.

Li

Min arabvalack som är 4.5 år på 160 cm i manken får:

Morgon
2 kg hösilge
1 liter korn
0.4 liter torr betfor (blötläggs)
0.25 dl mineraler (50 g)

Lunch
1 kg hö
0.75 liter korn
1-2 nävar lusernpellets

Middag
2 kg hö
1 liter korn

Kväll
3 kg hösilage, 2 kg hö
0.5 liter korn
0.5 liter lusernpellets (blötläggs)
0.25 dl mineraler

Och ibland äpplen o morötter.

Anledningen till att han får kraftfoder 4 ggr per dag är att han tappa mycket i vikt under sista tiden på sommarbetet, men nu börjar han få fint hull igen.

Min arabis får:

0,5 liter krafft grund(ska byta till krafft groov 125)
0,5 liter krafft protein
0,5 liter havre-och kornblandning
0,5 liter betfor(blötlagd)
1 deciliter miner blå
Äpplen och morötter
Ordentligt med hö varje kväll

Hon går i hagen ifrån 07.30-15.30 varje dag.Hullet är det inget fel på och energi har hon så det räcker.Men hon får nog en del "godis" under dagarna också:angel:

Vad många det är som har araber här!!!:) Jättekul,de är ju sååå himla fina:love:
(var bara tvungen att skriva detta:D )

Nu går min på gräs dagtid (sover inne nattetid) så detta är vad hon får idag:

5 kg hö (vill ha i henne mer, men hon vill inte:p )
1 kg lusernpellets (för att kompensera det hö hon inte vill ha)
0,3 kg pluss grön
1,5 kg kornkross
200 g betfor.
magnesium och selen

När gräset tar slut är tanken detta:

15-16 kg hö/hösilage (är vad jag får i henne ungefär)
1,5 kg kornkross
200 g betfor
0,3 kg pluss grön
selen

From dec får jag dock börja öka på mer då hon är dräktig:love:

Senast ändrad:

Nu kommer jag få en lång utläggning om att min häst får för lite mat, men det passar henne och hennes behov. Hon är ett litet halvblod som lätt lägger på sig några (typ 100 ;) ) kilo för mycket väldigt lätt.

Hon får:

6 kg hösilage
1,5 kg krafft grund
0,5 kg kross (havre/korn)
3 dl torr betfor (hon får den blöt, men jag mäter den torr)
1 dl krafft miner blå

Den är inte uträknad, så jag blir väl ännu mer halshuggen för det. Funderar dock på att ta bort krossen och öka på med ett kg hösilage till.

Pratade med en foderrådgivare om det med att ge eller inte ge unghästarna så mycket mat, det tyckte hon var förkastligt att vissa ger dem lite för då växer de inte som de ska.

Min 1:åring får:

5-6 kg hö (fri tillgång) går på gräs på dagen
4kg Krafft Groov 125
400g Betfor
Är jätte fin i hull och har växt jämnt hela sitt liv.

Min 5:åring som tränas till Breeders (1.20 hoppning) får:

7kg hö
2kg Krafft Groov 125
200g Betfor

Min 7:åring som går 1.40 hoppning får:

7kg hö
0,5kg Krafft Sport
1,5kg Krafft Groov 125
400g Betfor

Detta enl. uträknade foderstater med analyserat hö.

som sagt det är svårt när man inte ser hästen framför sig men...jag är generellt emot att "överfodra" hästarna så dom vrålväxer det ger ingen hållbarhet på hästarna utan får dom växa i sin egen takt så blir de bäst...

jag svälter ju inte mina hästar direkt...:) fick tom en pikning vid besök hos ATG kliniken att damen i fråga behövde banta...:smirk:

va ger ni mig för de...hahhahahahahha

hon är lätt född min tjej...

så ett sätt som är bra är FODRA MED ÖGAT men även här gäller det att ha analyserat foder

catten

Men eftersom jag har analyserat mitt hö och det är dåligt protein värde i det så behöver hon så pass mycket kraftfoder, hästen får ju fri tillgång på hö men äter inte mer.

då ska man givetvis ge mer proteinhaltigt kraftfoder

catten

Nu kommer jag få en lång utläggning om att min häst får för lite mat, men det passar henne och hennes behov. Hon är ett litet halvblod som lätt lägger på sig några (typ 100 ;) ) kilo för mycket väldigt lätt.

Hon får:

6 kg hösilage
1,5 kg krafft grund
0,5 kg kross (havre/korn)
3 dl torr betfor (hon får den blöt, men jag mäter den torr)
1 dl krafft miner blå

Den är inte uträknad, så jag blir väl ännu mer halshuggen för det. Funderar dock på att ta bort krossen och öka på med ett kg hösilage till.

ingen ska väll skälla på dig...har du en häst som mår bra och har bra hull så är foderstaten rätt...så enkelt är de!!:smirk:

keep on!!
catten

Ja men vad är dåliga värden?

Allt handlar om en balanserad foderstat, har du inte bra protein så måste det tillsättas.
Men med rätt mängd och rätt sort.

Li

:bow: Det verkar ju konstigt att samtliga hästar inte vill äta mer hö. Låter som foderstater från Krafftrådgivning tkr jag :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 589
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag sitter och försöker komma fram till hur jag ska få en bra foderstat till min häst, jag vill helst bara ge honom hö och betfor+miner...
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Senast: Gelina
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka