Hur ser era dagar ut?Aktivering?

daymint

Trådstartare
Ni som har spädbarn hur ser era dagliga rutiner ut ungefär från morgon till kväll .
Och hur mkt aktivering behöver de små liven?Min son är 2 månader, och jag vill göra det bästa för honom nu handlar det ju mest om att ge mat, byta blöja, ge närhet och massor av gos, och att han sover på dagen fast det varierar väldigt mkt hur mkt han sover.Hur mkt aktivering behöver de i denna ålder??Han tränar lite på att orka lyfta huvudet varje dag en stund på filten och ligger under babygymmet, annars så blir det mest bara lite "prat" oss emellan, är det för lite??

Sv: Hur ser era dagar ut?Aktivering?

Nikki är ju nu snart 5 månader, men när hon var ungefär 2 månader så gjorde jag ungefär som du. Hon fick ligga på mage korta stunder, och sen "snackade" vi och sjöng och grejade på. Jag skulle nog tro att det är alldeles lagomt.
Vi har också ett babygym som Nikki älskade i den åldern. Hon kunde ligga där i timmar.

Nu ser våra dagar ut ungefär såhär:

8-9: Uppstigning. Byter blöja. Nikki får ligga antingen i babygymet och greja på medan jag äter frukost eller så ligger hon och luftar sig på "kisstäcket".

Efter någon timme somnar hon igen och sover en timme.
Sen brukar hon äta gröt vid matbordet och efter det så leker vi kanske lite på golvet eller så går vi ut.

Sen är det lite olika hur det ser ut på eftermiddagen. Ibland åker vi till stallet, ibland är hon hemma med sin pappa, eller så åker vi och hälsar på någon.

Jag tycker det låter alldeles lagom det du gör :laugh:

Barn behöver inte pedagogiska leksaker och babybabbel dagarna igenom. Det är givetvis bra det också, men det är nyttigt för barn att få vara ifred och öva sig på sin egen förmåga att ta initiativ till saker. Det kan gott och väl räcka med att de tillbringar tid med dig, oavsett om du handlar, går ut och går, eller syr.

Min förste lillgrabb kunde jag ha med jämt, och han var nöjd så. Mina dagar var fyllda av amning/blöjbyten/gos, och så åkte vi mycket bil till olika saker. Han var skitnöjd hela tiden, och han har alltid kunnat ta initiativ till lek. Nu vid två och ett halvt års ålder hittar han på enormt mycket konstiga saker, fantas har han minsann.

Min andre lilleman, var närhetskrävande redan från start. Han har aldrig, aldrig kunnat ligga själv, honom har jag fått bära och aktivera hela, hela tiden. Nu är han ett år, och det börjar bli bättre, han kan leka själv korta stunder, men det är ändå inte i närheten av vad den äldste kunde.

Jag kan ju knappast ha skämt bort lilleman med för mycket uppmärksamhet från början, eftersom äldste sonen bara var dryga året när han kom, och då jädrans har man att göra ändå.

Men men, barn är olika. Jag tycker att du kan utnyttja att din bebis klarar att ligga själv ibland, träna på det. Du kan vara nära ändå :)

*kl*
Jag tänkte precis starta en likadan tråd själv :D Min tjejja är ju 4 månader nu, men jag får lite dåligt samvete och undrar om jag inte stimulerar henne tillräckligt ... just nu är hennes stora lekmatta/babygym jättepoppis som på bilden. Hon ligger där länge utan att göra så mycket väsen av sig ...
Vi brukar gå upp vid 7, äta frukost (Elina leker själv när vi äter), efter ca 2 timmar sover hon, sedan brukar vi läsa/sjunga/leka med skallror och sånt, lite magträning (som hon HATAR), äter och sover igen, och på eftermiddagen åker vi ibland och uträttar ärenden, och ibland är vi hemma och degar och väntar på pappa. Då kan hon också leka på mattan eller så leker hon och jag. Så klämmer vi in en prommis också.
DSC_1425.jpg

Jag tycker inte alls det låter för lite!

Nu är ju Amanda lite äldre så hon vill ha mer aktivering än tidigare, våra dagar brukar fördrivas på två olika varianter.

Alt 1, Amanda bestämmer när vi vaknar, mellan 8-10, sen ligger vi kvar och myser (skriar, leker med skallror och jollrar) en stund innan vi går upp och äter frukost.
Efter någon timme somnar hon en stund igen.
När hon vaknat sitter hon i babysittern, hoppgungan eller gåstolen medan jag diskar/dammsuger/plockar undan och sedan äter hon en smakportion med varierat intresse.
Vi brukar ta en promenad någon gång mitt på dagen och då sover hon ett par timmar i vagnen.
Under dagen/kvällen brukar hon ägna en stund åt att leka i sitt gym, bada, stå/sitta i mitt knä och prata med mig eller stoppa in sina leksaker i munnen.
Innan hon somnar någon gång mellan 21-22 ligger hon naken och leker i sitt gym en stund.
Under dagen äter vi naturligtvis och byter blöja vid behov.

Alt 2 börjar och slutar som en alt 1 dag men däremellan åker vi och handlar, jobbar, hälsar på någon.
Då blir det mindre lek men mer stimulans på ett annat sätt, Amanda älskar än så länge att åka bil så vi brukar nog köra ungefär varannan dag alt 1 och varannan dag alt 2.

Aktiverar du honom för lite så kommer han säga till.
Aktiverar du honom för mycket så kommer han säga till.
Aktiverar du honom lagom så har du en nöjd bebis.

Här hemma har det vart fullfart hela dagen med korta sovpauser i bilen vilket resulterar i en övertrött bebis som är för trött för att somna ungefär.

Aktiverar du honom för lite så kommer han säga till.
Aktiverar du honom för mycket så kommer han säga till.
Aktiverar du honom lagom så har du en nöjd bebis.

Fast det där stämmer inte på alla barn, för det är så olika vad de kräver.

För vem bestämmer vad som är "lagom?" Är en lagom form av aktivering när jag bär, bär, bär och vyssjar min bebis precis all vaken tid? Om vi nu snackar två månaders ålder? Om han då är nöjd, är det då en lagom form av aktivering, trots att jag själv får vända ut och in på mig själv för att han ska vara nöjd?

Det jag menade är att det finns inget lagom för det är så olika mellan alla barn. Vad man som förälder tycker är jobbigt är också olika. Vissa tycker de är så skönt när lillan bara gnäller 45 min innan läggdags och Rasmus är super jobbig om han gnäller samanlagt 30 min på en hel dag ;)

När vi går upp sitter dottern (3,5 månad) i sin babysitter och leker med leksak medans jag äter frukost. Efter det ligger hon i sitt babygym först på magen en kortare stund för att sedan vändas till rygg. Hon äter efter ca en timme och efter det så går vi ut och promenerar och ibland somnar hon ibland inte. Vi lagar mat tillsammans, fast hon sitter i babysittern och halvstör mig med sitt "prat" :p Så har sambon tur så är maten klar när han kommer hem :D
Dottern klarar sig själv en stund i babygymmet och babysittern om man är i samma rum och man svarar henne när hon pratar. Jag brukar passa på att sitta vid datorn vid de tillfällerna så då är hon precis bredvid mig.
När kvällen närmar sig gillar hon att halvsova bredvid/på oss i soffan så då byts vi av jag och sambon. För då är oftast inte lek någon höjdare.

kl

Lite OT kanske, men ibland vill inte barnen alls aktiveras som man själv vill. Vi var och hälsade på svärmor här i veckan, och hon drog fram alla möjliga pedagogiska leksaker som man kan tänka sig. Nikki ognorerade allihopa, och lekte istället i flera timmar med en tom tampongförpackning :p

Isak är 4 mån nu.

Mellan 5 och 7: Uppstigning, Isak äter, byts på och får ligga i vagnen eller babygymet en stund. Jag ger hunden mat och tar ut henne. Ev går vi promenad då direkt på morogn. Oftast blir det så.
Vaknar han väldigt tidigt så kan vi gå och sova igen till 8 ung.

Sedan är tiderna varierande.
Men han äter var 3 timme ungefär. Byts på vid behov osv.
Minst en promenad om dagen blir det garanterat om det inte ösregnar ute eller blåser väldigt mycket.

Jag plockar och fixar hemma medan han ligger i gymet eller sitter i babysittern. Sover gör han lite under dagen också.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar