Sv: Hur ser detta ut?
Nej det där skulle jag inte vara nöjd med. För det första så har du noll stöd i trakten. Jag vill gärna ha en sko som slutar i höjd med kronranden/benet, inte där hovväggen möter skon. Vilket innebär att denna sko är flera cm för kort. Dessutom är tån för lång, trots att den är försökt avraspad på framsidan.
Det är väl precis den här typen av skoning som axel skrev om tidigare, tänkte direkt på hennes inlägg när jag såg dina bilder.
Med denna skoning kommer hoven förskjutas allt mer framåt och tån blir längre och längre och trakten mer understucken. Förfärligt att detta är en nyskodd häst och dessutom utförd av en utbildad hovslagare. Vad lär de sig?? Är det en sån skoning man lär ut?? Varför?
Känner igen dilemmat med att hitta en bra hovslagare. Den jag hade fick sluta nu pga skada, och vilken mardröm att hitta en ny som är
1. duktig
2. tillgänglig
Den nya har bara skodd en gång men verkade som tur är helt okej. De är utbildade på samma ställe och har gått i lära hos samma hovslagare (i Norge). Inga korta skor! Hade däremot en Sverige-utbildad en gång för några år sen och hon ville sko så som din är skodd, med alltför små skor. Så man kan ju verkligen undra om detta är en metod de lär sig?? Det blev inga korta skor på min iaf, jag insisterade på att hon skulle ta samma stl och rikta på samma sätt som de gammla skorna, när jag såg hur det såg ut på första benet fick hon göra om.
Har du försökt fråga varför hon har så korta skor? Finns det öht någon tanke bakom, förutom att de inte skall trampa av sig? Är det någon sorts ny skola/system?