hur ser det ut??

Sv: hur ser det ut??

Ett tipps från mej är barbacka ridninge EFTER tewx longering så hon är lite trött och slutar att tänka på framåt hela tiden.
Den hästen skulle behöva dra nåt tungt för att muskla baken o få lite bättre bak o rygg aktion.
Skritten var shysst men traven hemsk.
Mkt fladdrande ,, testa barbacka ett tag efter hon är lite trött o har fått jobba ur sej lite energi.
Eller så får du trötta ut henne på långritter. -

Visst, jag håller med dig. Jag var nog lite otydlig... Men när det gäller folk som ska börja med western och har ridit traditionellt innan, så brukar en uppmaning vara att ha tårna mer framåt än vad de är vana vid. (Fär bara några veckor sen var jag med en kompis på hoppträning och hörda tränare tjata om att vrida ut tån...)

Tyvärr tycker jag också att man ofta ser folk som rider western som tror att de har koll på skänklarna men sitter och småhackar med sporren hela tiden, vilket ju är förödande. Nu menar jag förstås inte att du gör det!!! Utan bara konstaterar det, då vi kommit in på den biten. :)

Ett tipps från mej är barbacka ridninge EFTER tewx longering så hon är lite trött och slutar att tänka på framåt hela tiden.
Den hästen skulle behöva dra nåt tungt för att muskla baken o få lite bättre bak o rygg aktion.
Skritten var shysst men traven hemsk.
Mkt fladdrande ,, testa barbacka ett tag efter hon är lite trött o har fått jobba ur sej lite energi.
Eller så får du trötta ut henne på långritter. -

Rider henne inte barbacka, se slutet på första travfilmen så har du anledningen till varför. Kan inte rida henne i skogen. Hon blir spänd och bara sparkar och reser sig läs denna tråden
jobbar på det men det går väldigt sakta framåt.

Förresten, red henne i går på fyrkanstspåret med kontakt i munnen och efter tio min trav med huvudet i luften började hon söka sig nedåt och gick lugnt :banana: Kunde dock inte lägga till skänklarna helt, då hade jag ändå longerat henne i 20 min galopp innan. Men det är som försvunnet när jag sitter upp :crazy:

Rider henne inte barbacka, se slutet på första travfilmen så har du anledningen till varför. Kan inte rida henne i skogen. Hon blir spänd och bara sparkar och reser sig läs denna tråden
jobbar på det men det går väldigt sakta framåt.

Förresten, red henne i går på fyrkanstspåret med kontakt i munnen och efter tio min trav med huvudet i luften började hon söka sig nedåt och gick lugnt :banana: Kunde dock inte lägga till skänklarna helt, då hade jag ändå longerat henne i 20 min galopp innan. Men det är som försvunnet när jag sitter upp :crazy:

Såg vad du menar nu ,, hon dummar sej ju .
Antingen är hästen inte korekt inriden eller så väldigt oupfostrad så får dom bara inte göra.
Skicka hästen på tillridning.

Skicka hästen på tillridning.

Lite onödigt eller????? Tror du inte jag klarar av min häst??

Det beror på att hon alltid fått göra som hon vill innan hon kom till mig. Och protesterar då sprkar hon för att försöka skrämma mig.
Detta funkar dock inte.

Men jag ger mig inte ute i skogen på henne innan jag känner mig säker.
Detta är en mycke mentalt tuff häst som det tar tid att "omprogramera" Men jag håller på små steg i taget. När jag fick henne kunde jag knappt rida henne på banan. Nu protesterar hon knappt på banan och det går bättre att gå med henne i skogen.

Lite onödigt eller????? Tror du inte jag klarar av min häst??

Det beror på att hon alltid fått göra som hon vill innan hon kom till mig. Och protesterar då sprkar hon för att försöka skrämma mig.
Detta funkar dock inte.

Men jag ger mig inte ute i skogen på henne innan jag känner mig säker.
Detta är en mycke mentalt tuff häst som det tar tid att "omprogramera" Men jag håller på små steg i taget. När jag fick henne kunde jag knappt rida henne på banan. Nu protesterar hon knappt på banan och det går bättre att gå med henne i skogen.
Du ska ju på träning nu i Mars, han fixar allt med dig,,även mentalt tuffa pållar på ett kick m små enkla knep utan att vara elak mot hästen,, vårt sto är ingen nybörjar pålle där tar hon lätt kommandot om man inte hinner upptäcka övertags signalerna,, ex, kickar åt sporren, gasar xtra utan tillåtelse, biter tag i bettet xtra , allt fixade han m vår dotter på 2 ridpass, hon fick med sig en ny häst hem efteråt...Har nu en ödmjuk arbetsvillig, känslig häst ...som är lycklig..och bästis med sin matte....Gillar dock inte mig lika mkt...

Senast ändrad av en moderator:

:banana: Det låttre jätte bra. Ser fram emot att får träna för Rick. Har som sagt kommet en bit på vägen med pållan men jag behöver hjälp att komma vidare och få henne mer stabil i huvudet.

Hej hej, det är svårt med känsliga hästar, har själv haft några... Tror att du måste "okänsliggöra" din dam litegrann, hon springer liksom ifrån dig och följden av det är att du"tjuvar" i tygeln, när hon springer på så rycker dina händer uppåt. När jag rider in en häst börjar jag med de enkla sakerna, framåt bakåt sidvärtes stanna, allt detta på en lös tygel utan krav på form, men alltid konsekvent. När hästen går framåt för vikten och ett litet smack och likadant bakåt, då är man en bit påväg, jag önskar inte ha drivning vare sig bakåt eller framåt för skänkel utan den ska endast funka för sidvärtes förflyttning och önskan om form, därför har jag alltid benen passivt liggande mot hästen, dom får ju inte flyga i taket för att man råkar nudda dom i sidan. Man ser på filmen att du "skänklar" henne för framåtrörelse och hon rycker uppåt av det lilla du gör = inte färdig. Håller med den som skrev att hästen inte är inriden ordentligt, det är ingen kritik mot dig, men för att uppnå det åtminstone jag tror att du vill måste en ordentlig grund finnas och vad man kan se saknas det. Det går inte att hoppa över ett antal steg om man vill få en riktigt bra och lydig häst. Men för att kunna lära hästen, måste man ha kunskap och erfarenhet nog att läsa av vad som är dumheter och tex rädsla. Fullblod är ofta både känsliga och smarta vilket är en fantastisk kombination om man gör rätt, men är man osäker och kanske pga av det orättvis kan det bli riktiga monster. Tror garanterat att din kommande träning för rick lemay kommer lösa många av dina problem och ibland kan det vara bättre att göra ingenting än att göra fel i väntan på bra hjälp.
Mvh Mia

cowsense, Mithalagos, wrangler, gutenviks Tack för era tips.
Har provat rida henne nu två dagar nu med mer kontakt med munnen och lite stöd på ytter tyglen. Oj vilken skillnad det blev :banana: Så tack för jätte bra tips. Tror hon måste hitta balans och bärighet med lätt stöd i munnen innan jag kan rida på långa tyglar. Hon är ju "inriden" engelskt innan jag köpte henne. Fast hon inte gick i form eller ens kunde galoppskänkel. Men men nu går det framåt :bump:

Senast ändrad:

Vad bra att det går bättre!

Kul att man har varit till lite hjälp.

Lycka till i fortsättningen, du får ju en jättebra tränare i Rick.

Kram

:banana: Det låttre jätte bra. Ser fram emot att får träna för Rick. Har som sagt kommet en bit på vägen med pållan men jag behöver hjälp att komma vidare och få henne mer stabil i huvudet.
Du har valt en av de bästa tränarna, han är suverän...hittar alltid lösningar på allt..en riktig horseman..suverän..:rofl::rofl: plocka åt dig allt,,,hälsa från den lille BITSH han vet vem det är....vi träffas snart igen....

Jag skulle börja med att träna och få mer muskler och kondition på hästen.Det är ju dumt att lägga ut pengar på en Clinic,om inte hästen är fysiskt förberedd.

Ja då är det ännu större andledning att hästen är i kondition,för han är ju inte den billigaste presis.

och hur vet du att hästen inte är kondition??

Det är dessutom inte det jag ville ha hjälp med.

Ja då är det ännu större andledning att hästen är i kondition,för han är ju inte den billigaste presis.

Jag håller inte alls med dig. Ju tidigare man tar hjälp med utbildning, ju bättre, enligt min mening.

Billigt är inte det som kostar minst.
Billigt är det som ger mest för pengarna.

Jag håller inte alls med dig. Ju tidigare man tar hjälp med utbildning, ju bättre, enligt min mening.

Billigt är inte det som kostar minst.
Billigt är det som ger mest för pengarna.

Väldigt bra sagt!!!!!:bow::bow::bow:

precis så resonerar jag med.

Jag är lärd att rida på ett helt annorlunda sätt i jämförelse med vad många rider. Eftersom jag tränar inför cutting så får jag inte använda tyglarna, måste lyckas få hästen arbeta med rumpan med enbart säte så jag tror nog inte att jag ska ge tips, för då säger jag nog bara; släpp tyglarna, driv hästen framåt och aktivera bakdelen. Springer hästen så reglera tempot med sätet.
Själv kan jag inte rida med enbart säte och då har jag ridit utan tyglar i snart lite över ett år. (eller..ridit utan att tänka på huvudets placering och arbetat med slacket i tygeln). Om man kollar på en samlad häst i hagen så har den inte huvudet mellan frambenen:P utan snarare ganska högt. Det beror också på att den måste kunna se fritt och då blir det också enklare för hästen att kontrollera bogar - hålla balansen (och man själv kan kontrollera sitt säte)
Men lyssna inte på mig för jag har en helt udda teori. Red själv reining förut väldigt mycket men har dumpat den teorin helt när jag märkt att man kan kontrollera utan händer.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inga konstigheter i vad du skriver och ditt ridsätt. Ju längre man kommer i utbildningen, ju mindre tyglar (starkt förenklad förklaring). Men nog behöver man använda tyglarna under utbildningen. Det gäller även cuttinghästar. Att du inte får använda dem under tävlingsmomentet är en sak. Men under träning är en helt annan sak.

Tyvärr ser man ofta westernryttare, dag ut och dag in, rida omkring hela träningspass på hängande slängande tyglar på hästar som går i en obefintlig form.... (det är för övrigt dessa ryttare som ger westernryttarna dåligt rykte som "misslyckade dressyrryttare som flänger omkring på långa tyglar").

Man tror att man gör så, för det är ju vad man sett på tävlingarna, att man rider med långa tyglar. Vägen dit är lång. Och tyglarna har man alltjämt, men olika ofta, användning av.

Sen tycker jag personligen att en cuttinghäst går i en mycket trevligare och sundare form än en pleasurehäst. En cuttinghäst har sin vikt på rumpan och måste alltså jobba med den. Den vackra nacken och huvudets placering får man "på köpet" när hästen flyttar vikten bakåt, kliver under sig, höjer ryggen och finner sin form och balans.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 566
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter