hur ser det ut??

Sv: hur ser det ut??

Tror inte bara att det är fullblod som anses va tuffa. Jag är en inbiten Islandshäst ryttare, vi har hästar där med som är kanontuffa i psyket så hade han träffat min förra isis (som tillhörde den tuffa kategorin) hade han säkert sagt samma sak.

Tack Ishmanda för att jag fick vara med och titta på din träning igår! Rick är en fantastisk tränare och bara det "lilla" han gav tips på igår, för att börja någonstans, gjorde stora underverk för Annie. Blev så jäkla glad när han berömde din ridning! :banana: O du var skitbra, Annie är tuff, utan tvekan, smart häst men du lyckas!! All heder vännen!

Har bestämt mig, kommer verkligen att gå över mer till westerntänk fast jag rider islandshäst! Jag är övertygad nu..

Ps förresten! Vem har tagit korten :rofl::banana::bump:

Kram
Iusa hade jag en isläning som var helt grym på kor. Dom var mäkta impade av honom alla quarter folk. Dom e underbara isisarna.:love:
Har jobbat och ridit in samt tränat en hel hög av dom i usa.
Vi hade 200+ vilda i CA som vi plockade in eftersom och jobbade med.Sten kul och mkt mkt lärorikt.:love:

Först och främst vill jag säga grattis för att du hittat en bra tränare med en ödmjuk inställning. Vart tränar han? Tycker absolut att du ska börja träna och förstår inte alls åsikter om att man skulle behöva vara i tip top kondition eller liknande. The sooner the better :-)

Jag är absolut inget stjärnskott i ridning men ville ändå ge en kommentar på filmerna som inte hade något med din sits eller ridningen att göra. Eftersom jag är etolog så är jag lite skadad av att se problem när ett djur visar att den känner någon form av obehag, jag menar inte att det absolut måste vara så utan det är du som känner din häst bäst men man ska akta sig för att avfärda en hästs bockningar och svansviftningar under ridning som någon utryckte det tidigare, som dumheter.
Detta är den enda sättet hon har att signalera om det är någon form av obehag.
Jag vill bara att du tänker till om det kan vara så att sadeln ger henne någon from av obehag under ridningen. Det behöver inte innebära att hon har ont i ryggen. Jag ser att hon, när du travar i nedsittning viftar på svans och ser spänd ut samt verkligen försöker ett tag för att åter igen bli spänd och även protestera i form av bockning?

Det skulle inte skada att prova rida i en bomlös sadel alt låna någon annan sadel om du redan inte har gjort det för att utesluta att det är sadeln som klämmer och förstör. Speciellt om hon är en känslig dam. Tänk dock på att ett beteende som uppkommit av en sadel inte behöver försvinna direkt utan kan ta ett tag då det kan vara inlärt och kan därmed ta ett tag innan associationen försvinner. Kan vara värt ett försök?

MVH Mumin

då hade jag ändå longerat henne i 20 min galopp innan.QUOTE]
DET är ett FULLBLOD det hjälper inte att Galoppera bort stressen, lägg ut cavalettis huller om buller.. låt henne arbeta med hkjärnan DET gör ett fullblod trött.. annars kan du hålla på i evigheter.. jag vet för jag har samma problem med mitt sto.. sätter jag mig på henne så är det som att tända en raket i ursäkta språket röven på henne o jag sitter där.. men jag sitter upp ändå.. sen får hon rusa bäst hon vill i padocken, MEN när hon hela tiden snubblar över cavalettis så saktar hon ner och börjar tänka på att inte snubbla.. samtidigt som jag gör mina övningar så koncentrerar honm sig på att inte rusa, för då snubblar man.. du kan även slägga ut en presänning, och ha den som "tankebrytare" ha den i mitten av ridbanan och låt den bara ligga däör.. dom första 50 ggrena kommer den säkert vara jätte farlig.. men när hästen har vant sig är det bara att påbörja uppklivningen på den.. detta tog mig näsramre ett år för mitt arabsto att göra.. numera så sitter jag upp när hon står på opressäning och hon bara står där.. för tillslut så inser hästen att ddt är inte skada dom vi vill utan hjälpa dom.. men känner du att du inte vågar med pressäning.. rid cavaletti.. detta gäller inte en eller två bommar i rad.. det gäller en bom här en bom, där.. absolut utan några riktlinjer.. dom ligger där för att hon ska tänka på varthon sätter fötterna istället för att rusa.. så högst tre i rad..

Sen vill jag oxå säga att jag har samma "rid" problem som du.. manken är VÄLDIGT intressant för där ser man hur häösten rör sina muskler.. jag jobbar oxå med att få upp haka och blick.. jag är absolut ingen duktig w-ryttare men jag är ganska duktig RUSNINGSHÄST ryttare.. altså hur man får bort det.. Nu när det ligger snö är det jätte bra att sticka ut på en åker och skritta.. då måste hästen lyfta på fötterna annars snubblar den.. (bara ett litet tips) låt hästen snubbla sig fram tills den börjarar tänka.. våra hästar är absolut inga dumma djur.. men om kanske har lite mkt i huvudet ibland då måste man centrera det.. Tack alla andra för era tips jag suger åt mig som bara den.. Kram Elina

Först och främst vill jag säga grattis för att du hittat en bra tränare med en ödmjuk inställning. Vart tränar han? Tycker absolut att du ska börja träna och förstår inte alls åsikter om att man skulle behöva vara i tip top kondition eller liknande. The sooner the better :-)

Jag är absolut inget stjärnskott i ridning men ville ändå ge en kommentar på filmerna som inte hade något med din sits eller ridningen att göra. Eftersom jag är etolog så är jag lite skadad av att se problem när ett djur visar att den känner någon form av obehag, jag menar inte att det absolut måste vara så utan det är du som känner din häst bäst men man ska akta sig för att avfärda en hästs bockningar och svansviftningar under ridning som någon utryckte det tidigare, som dumheter.
Jag vill bara att du tänker till om det kan vara så att sadeln ger henne någon from av obehag under ridningen. Det behöver inte innebära att hon har ont i ryggen. Jag ser att hon, när du travar i nedsittning viftar på svans och ser spänd ut samt verkligen försöker ett tag för att åter igen bli spänd och även protestera i form av bockning?

Det skulle inte skada att prova rida i en bomlös sadel alt låna någon annan sadel om du redan inte har gjort det för att utesluta att det är sadeln som klämmer och förstör. Speciellt om hon är en känslig dam. Tänk dock på att ett beteende som uppkommit av en sadel inte behöver försvinna direkt utan kan ta ett tag då det kan vara inlärt och kan därmed ta ett tag innan associationen försvinner. Kan vara värt ett försök?

MVH Mumin

Glömde skriva knapplån .. sorry gordon

MVH Mumin

Tack för tipset, har dock provat 4 st olika sadlar och även barnacka och hon gör så ändå.

Det är ett attityd problem som hon har. Hon vill fajtas, när jag tränade i går fick jag rida på långa tyglar utan att göra något och gud vad arg hon blev när hon helt plötsligt inte hade någon att fajstas med :d men i slutet kom hon på att det var mindre jobb för henne om hon gjorde vad hon skulle och inte fajtades mot och då gick hon riktigt bra.

då hade jag ändå longerat henne i 20 min galopp innan.QUOTE]
DET är ett FULLBLOD det hjälper inte att Galoppera bort stressen, lägg ut cavalettis huller om buller.. låt henne arbeta med hkjärnan DET gör ett fullblod trött.. annars kan du hålla på i evigheter.. jag vet för jag har samma problem med mitt sto.. sätter jag mig på henne så är det som att tända en raket i ursäkta språket röven på henne o jag sitter där.. men jag sitter upp ändå.. sen får hon rusa bäst hon vill i padocken, MEN när hon hela tiden snubblar över cavalettis så saktar hon ner och börjar tänka på att inte snubbla.. samtidigt som jag gör mina övningar så koncentrerar honm sig på att inte rusa, för då snubblar man.. du kan även slägga ut en presänning, och ha den som "tankebrytare" ha den i mitten av ridbanan och låt den bara ligga däör.. dom första 50 ggrena kommer den säkert vara jätte farlig.. men när hästen har vant sig är det bara att påbörja uppklivningen på den.. detta tog mig näsramre ett år för mitt arabsto att göra.. numera så sitter jag upp när hon står på opressäning och hon bara står där.. för tillslut så inser hästen att ddt är inte skada dom vi vill utan hjälpa dom.. men känner du att du inte vågar med pressäning.. rid cavaletti.. detta gäller inte en eller två bommar i rad.. det gäller en bom här en bom, där.. absolut utan några riktlinjer.. dom ligger där för att hon ska tänka på varthon sätter fötterna istället för att rusa.. så högst tre i rad..

Sen vill jag oxå säga att jag har samma "rid" problem som du.. manken är VÄLDIGT intressant för där ser man hur häösten rör sina muskler.. jag jobbar oxå med att få upp haka och blick.. jag är absolut ingen duktig w-ryttare men jag är ganska duktig RUSNINGSHÄST ryttare.. altså hur man får bort det.. Nu när det ligger snö är det jätte bra att sticka ut på en åker och skritta.. då måste hästen lyfta på fötterna annars snubblar den.. (bara ett litet tips) låt hästen snubbla sig fram tills den börjarar tänka.. våra hästar är absolut inga dumma djur.. men om kanske har lite mkt i huvudet ibland då måste man centrera det.. Tack alla andra för era tips jag suger åt mig som bara den.. Kram Elina

Nu var det så att hon inte alls var STRESSAD, hon hade bara en massa överskotts energi och hade därför svårt att koncenterar sig och fokusera på sin uppgift.
Det fungerar fint att longera henne tills hon slappnar av och sedan sitta upp och rida. Vilket jag alltid gör, annars får jag ta halva ridpasset till att få bort all energi och få henne avslappnad.

Nu var det så att hon inte alls var STRESSAD, hon hade bara en massa överskotts energi och hade därför svårt att koncenterar sig och fokusera på sin uppgift.
Det fungerar fint att longera henne tills hon slappnar av och sedan sitta upp och rida. Vilket jag alltid gör, annars får jag ta halva ridpasset till att få bort all energi och få henne avslappnad.

Hon är avlad för att springa fort och dessutom vinna, de är väl därför fullbloden är hårda som tränaren sa. Vinnarskalle kallas de gott folk.;)
Detta var till ishmanda som har ett fullblod med galoppstam.

Tack för tipset, har dock provat 4 st olika sadlar och även barnacka och hon gör så ändå.

Det är ett attityd problem som hon har. Hon vill fajtas, när jag tränade i går fick jag rida på långa tyglar utan att göra något och gud vad arg hon blev när hon helt plötsligt inte hade någon att fajstas med :d men i slutet kom hon på att det var mindre jobb för henne om hon gjorde vad hon skulle och inte fajtades mot och då gick hon riktigt bra.
Hon är ett sto.:rofl: De är bra hon lär sig snart.:rofl:

Hon är ett sto.:rofl: De är bra hon lär sig snart.:rofl:

Ja det håller jag med om!!! Har bara inte vetat rikgti hur jag ska göra innan, Men nu vet jag och då blir det andra bullar :rofl:

Jag vill ha lite tuffare hästar, med mycke vilja. Dom blir de bästa tävlingsindividerna när man väl har fått dom helt på sin sida. Iaf enligt min mening.
Dock har denna damen lite mycke vilja, men hon är en underbar individ som bara blir bättre för var dag som går :banana:

...och väldigt snygg häst...hon kom verkligen till sin rätt när hon var lite avkopplad..
Mvh Mia

Jag har följt denna tråd med intresse och måste säga att det var super intressant att höra hur Rick tog sig an din dam! :) Jag funderade faktiskt själv på den lösningen han gav dig och det var ju himla kul att det verkade funka!!! (Och att jag fick lite bekräftat att jag tänkte i rätt banor också!!! :angel: )

Min teori el. tankebanorna gick till att hästen fått för mycket krav (tyglar, skänkel) på en gång i inridningen så hon kanske inte hunnit med att förstå hjälperna och med en känslig häst kan det ju lätt bli kaos då... som senare kan leda till protester och fajt...

"Bråkar du med mig, så ska jag f-n bråka med dig!" Verkar det som dessa superfina och intelligenta individer tänker... Med all rätt enligt min mening! :D

Sett mååånga exempel på kanonfina hästar som blivit lite för hårt igång startade och det har lett till missförstånd och fajt...

Det är absolut inget ovanligt, de allra bästa gör även sånna missar, har jag tyvärr bevittnat!

Så kanon att just DU fått denna häst och att ni nu har en chans att vända fajten till något positivt!!! "Det ska vara ett nöje för hästen att ridas"

LYCKA TILL i fortsättningen! Och fortsätt jättegärna att berätta hur det går med träningen, så intressant!!!

Ja det håller jag med om!!! Har bara inte vetat rikgti hur jag ska göra innan, Men nu vet jag och då blir det andra bullar :rofl:

Jag vill ha lite tuffare hästar, med mycke vilja. Dom blir de bästa tävlingsindividerna när man väl har fått dom helt på sin sida. Iaf enligt min mening.
Dock har denna damen lite mycke vilja, men hon är en underbar individ som bara blir bättre för var dag som går :banana:

Du har så rätt ;) Jag hade en fullblods dam (dock korsning, men med mkt fullblod). Jag var 12 år och hon knatade mest runt på bakbenen och fick så total panik att hon blockerades helt i vissa situationer.

Men vad jag kämpade med denna intelligenta tös, trots att jag var mycket ung, eller kanske på grund av att jag var mycket ung (och att mina föräldrar ville avliva henne) så förstod jag hennes missförstådda uppträdande... Hon var en underbar individ, inte dum eller elak på något sätt!

Det var inte gjort i en handvändning kan jag säga ... Men vad jag lärde mig mycket av henne... och när vi hittade rätt tävlingsgren... Ohhhh... WOOOOOW!!! VILKEN häst! Hon var en fajter på allra bästa sätt... Hon slutade att fajtas med människorna runt sig och började att fajtas tillsammans med mig... Gråter nästan när jag skriver detta... För hon var SÅÅÅÅ underbar!!! Hon GAV ALLT!!!

Distans var hennes grej de 15 första starterna blev hon inte utan placering en enda gång och det fanns en del vinster där också! På två år tog hon mig till ungdoms landslaget, men det var ju inte poängen! Poängen var att denna missförstådda avlivningshotade varelse, var det underbaraste och klokaste djur som fanns!!!

Om några år tror och hoppas jag att du kan säga det samma om din Annie! :bow:

Lite utåt har jag tårna,ibörjan överdrev jag för att få bort knäslut men d e borta nu o på verkas inte så mycke me var tårna pekar.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 566
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter