hur ser det ut??

Sv: hur ser det ut??

Hejsan ^^
Jag och Llewellyn sitter och kikar på dina videor.. hoppas du inte tar illa upp men vi tog oss friheten att kika på alla du har lagt upp på dig och Annie..

Nu kommer det här låta lite knasigt om man läser dom andras tips och goda råd..

Första; Skulderblad ihop, armbågarna Böjda - du har en tendens att räta på armarna och det gör dina händer stumma. Samt att det ger dig mindre spelrum när hon börjar tjafsa.

Andra; Slappna av och glöm inte Bukandas! Djupandning är A och O när man rider en het och stressad/spänd häst.

tredje; hon är omusklad och obalanserad, fokusera mera på dig och din balans så kommer hennes förr eller senare, ha inte henne att gå för djupt ner för hon kommer inte orka bära sig där.

fjärde; GLÖM volter GLÖM fyrkantspår. Rid KAOS och oförutsägbart ett tag för hon lär sig förutse vart du är på väg och därigenom hittar hon flykt och fuskvägar. Detta gäller även tempo och gångart, massa Blaj ärligt talat, ökningar, minskningar, avbrott, nedsaktning, halter osv..

femte; Förstår hon verkligen helt och fullt din sidepull? Om inte fundera på ett tredelat dringsbett alt. ett billy allen.

sjätte; Så LITE fot som möjligt i stigbygeln, och MER ridning med säte/vikt.. och igen - Slappna av, knip inte med knäna.. Knip med knäna + lätt framtunghet hos ryttaren brukar resultera i TVÅ saker; Ökning och framtunghet hos hästen. (på en unghäst är det lite som att säga "kom igen Bocka då!")

sjunde; vi vill se dig sitta DJUPARE ner i sadeln, du rör dig lite mkt i otakt (none-cadence/oharmoniskt) och En gång till - Andas.

åttonde; din balans får Inte sitta i tyglarna, som det är nu så när du tappar balansen blir du hängande i tyglarna och du Höjer då händerna vilket resulterar i, av filmerna att dömma, att hon höjer huvudet och slutligen säger; Fuck You! Hon är ett sto, dom är rätt bra på det där med "Fuck you" i synnerhet om dom har förutfattade meningar om det där med ridning.

nionde; skulle gissa på att bogarna fjantas lite med pga obalans hos hela ekipaget samt en omusklad häst som nog inte till fullo har förstått (inte vill förstå?) hjälperna. Sänk ytterhanden, fiska FÖRSIKTIGT med innerhanden, jobba med dina höfter och ÖVER samt UNDER skänklar i SAMMA takt som hästens ben. Du kan inte lyfta en bog på vilken vikten ligger, du kan endast påverka den delen av hästen som är i luften därför är det totalt meningslöst och bara ett störningsmoment för hästen om du "fiskar" i otakt, det blir bara en massa ryck och bankande.

En hästs balans sitter till 80% i ryttarens balans.. och nog sjutton är vi imponerade när vi såg kicken och att du satt kvar! :bow: men lite lättare blir det nog om du förflyttar lite mer av din vikt bakåt ist för att som i nuläget förflytta den frammåt och bli knipig.

Lycka Till!! Och håll oss updaterade!

*fjortis fjantis cyberkram från oss båda*

jag kom på en till sak medan jag knatade hemåt...

Glöm inte att värma upp själv! Vi ryttare är nog de idrottare och sportutövare som slarvar med detta allra mest. Hur många fotbollsspelare springer ut på planen och börjar spela innan de har värmt upp?

När du skrittar fram hästen, gå brevid den istället för att sitta på och åka med. Gå låååånga steg, korta myrsteg, sväng hit och dit, stanna, backa osv. Du blir inte bara uppvärmd utan får även bättre kontakt och samspel med din häst. Jag kan ha fel, men det känns lite på videorna som att du inte riktigt litar på henne och att hon inte är säker på var hon har dig. Om du och hon klarar av det - gör lite gymnastikövningar uppsutten också. Det behöver inte vara något avancerat, men "rulla igenom" kroppen - speciellt axlar, rygg och nacke som du gärna spänner och låser dig i. Mjuka upp armar och ben och ta ett par djuuuupa andetag och bara existera en stund innan du kortar upp tyglarna och börjar jobba. Du kan nog dessutom, precis som ALLA ryttare (oavsett inriktning) ha stor nytta av sitsträning i lina. Bara jobba sits, sits, sits så kommer din häst att kunna balansera sig och muskla sig rätt och där igenom jobba rätt.

Jag har ridit western i 11 år nu.. Är absolut ingen expert eller tränare men jag tycker din häst är lite för mycket ställd i svängarna och skjuter ut bogen. Att hon slänger upp huvudet är förmodligen bara för att hon inte har muskerna riktigt ännu och inte är van att behöver bära upp hela sig själv! Träna bara att få rumpan under henne så kommer hon orka gå i en lägre form snart! :) Lycka till!

Ja jädrar i det du BEWILDERED,du imponerar på mig. Både kritik och förslag på lösningar,väldigt kunnigt.
Damen som startade tråden blev lite sur på mig när jag tyckte att hästen hade dålig kondition.
Det jag menar är att komma till en tränare av Rick Lemay klass,med en häst som inte kan tillgodogöra sig träningen pga av att hästen är dåligt förberedd,det är inte bara fel mot hästen,utan även mot Rick.

Som berömd tränare sa till en.......Skall man behöva tala om hur sadeln skall sitta,då har du inget att göra här.

Nu är det så att jag har pratat med Rick och han vet vilket skick min häst är i. Han tyckte det var bättre jag började träna direkt och bygger upp henne med hjälp av honom än att vänta och sen behöva rätta till alla felen jag har gjort.

Ja hon är obalanserad och ganska omusklad. Men det är en unghäst som bara är ordentligt riden i ca 7-8 månader. Innan dess har det varit mycke ledarskap och inridning. Har taget det väldigt lugnt, då hon är rätt svår att ha med att göra.

Sen vad ni tycker är rätt och fel är er åsikt. Men Rick är en dukgit unghäst tränare och därför valde jag honom.

Tack för dina åsikter.

Som sagt vet om att min sits inte är den bästa. Var ett tag sedan jag tränade för tränare.

Har inte kunnat börja rida lite mer ordentligt på Annie förren ja senaste månaderna, då hon har varit rätt bråkig. Gick rätt bra i sommras( 1,5månad), red då engelsk och mycke hoppning (mest 50-60 srpång. Men då jag kände att balansen inte fanns där till hundra procent när det blev lite högre och hon blev het, tog jag en vilo paus från hoppningen och då tappade hon allt. Detta är en dam som bara gör vad som behagar henne. Började med mycke markträning och rund corall för att vinna hennes respekt och ledarskapet ännu mer. detta gick jätte bra tills hon kom på att hon tappade kontrollen över mig. Då började hon protestera, detta har vi jobbat mycke på över vintern. Hon är ett ledarsto som inte ger sig. Detta fick jag veta i går. Skulle lina henne innan ridningen som vanligt. Men det blev en maktkamp på 30 min, innan hon gav sig. Så jag måste jobba mycke med henne för att få saker att fungera. Därför har ridningen halkat efter. Därför är hon rätt obalanserad och jag med. Vet aldrig när hon ska explodera och sätta sig emot.
Det bocksprånget som var på filmen var en lindrig protest från henne. Men det känns som om det blir mindre och mindre för varje gång, så vi är på rätt väg. Jobbar henne från marken varje dag innan ridning.

Det är därför jag oxå valde Rick, för jag har fått höra att han är bra på problem hästar och kanske kan ge mig bra tips och knep för att få henne att lita till 100% procent på mig och inte i frågasätta allt.

Jag tycker du har koll på saker och jag tror du kommer fixa det med duktig tränar hjälp (som vi alla behöver emellanåt)! Vill bara önska dig lycka till!

Och ge ALDRIG upp!!! ;)

^^

Ston kan vara lite speciella när dom väl har utvecklat en stark fuck-you-sida.. Som Babyface sa en gång; Till ett sto får man skicka ansökningar tre veckor i förväg i fyra olika exemplar så Kanske hon funderar på saken.

Och ett fullblod med mkt temperament som saknar balansen och har fått "komma undan" med att göra som hon vill.. Och där till saknar muskler att faktiskt göra som Du vill.. jo, det är en ganska dålig matematik. Men läs igenom vad jag och Llewellyn påpekade för dig och försök tänka på det, och se till att göra ridningen Rolig för henne. Det kan vara det absolut svåraste med en sån häst.. även lite därför du inte bara ska lulla runt på volt och/eller fyrkant utan rid serpentiner med olika stora volter rätt som det är, snett igenom, halvtsnett igenom, åttor och snirklar och snurklar så du rider Skallen på henne med..

Till och från ser du riktigt rädd/spänd ut så håll i minnet vad en annan gammal tränare sagt; "Gör ignet du inte känner att du klarar av", dvs. sätt dig inte i situationer som kan lämna spår mentalt hos både dig och hästen förrän du är redo att "ta tjuren vid hornen".

Ja jädrar i det du BEWILDERED,du imponerar på mig. Både kritik och förslag på lösningar,väldigt kunnigt.
Damen som startade tråden blev lite sur på mig när jag tyckte att hästen hade dålig kondition.
Det jag menar är att komma till en tränare av Rick Lemay klass,med en häst som inte kan tillgodogöra sig träningen pga av att hästen är dåligt förberedd,det är inte bara fel mot hästen,utan även mot Rick.

Som berömd tränare sa till en.......Skall man behöva tala om hur sadeln skall sitta,då har du inget att göra här.

Jag måste säga att jag tycker att det är ett ganska snobbigt resonemang du har. Alternativt avundsjuka...

De allra flesta professionella tränare brukar tvärtom påtala vikten av att ta hjälp av en tränare så tidigt som möjligt. Mycket bättre att lära sig att göra rätt från början! Hon kommer att råd och kunskap om hur hon på bästa sätt fortsätter att träna sin häst och på så sätt få en balanserad och rätt riden häst. Detta istället för att kanske göra fel, och få en häst med problem som tar lång tid att rätta till.

Så min absoluta uppfattning är att det absolut bästa är att få hjälp att göra rätt från början.

Så Ismanda, jag tycker att du har en klok inställning och gör alldeles rätt, jag är fullständigt övertygad om att ni kommer att nå fina resultat och framgångar! Låt "dumma" inlägg rinna av dig som vatten på en gås, och ta till dig alla de som peppar dig och får dig att växa. Go Girl Go! :-)

Jag måste säga att jag tycker att det är ett ganska snobbigt resonemang du har. Alternativt avundsjuka...

De allra flesta professionella tränare brukar tvärtom påtala vikten av att ta hjälp av en tränare så tidigt som möjligt. Mycket bättre att lära sig att göra rätt från början! Hon kommer att råd och kunskap om hur hon på bästa sätt fortsätter att träna sin häst och på så sätt få en balanserad och rätt riden häst. Detta istället för att kanske göra fel, och få en häst med problem som tar lång tid att rätta till.

Så min absoluta uppfattning är att det absolut bästa är att få hjälp att göra rätt från början.

Så Ismanda, jag tycker att du har en klok inställning och gör alldeles rätt, jag är fullständigt övertygad om att ni kommer att nå fina resultat och framgångar! Låt "dumma" inlägg rinna av dig som vatten på en gås, och ta till dig alla de som peppar dig och får dig att växa. Go Girl Go! :-)

Fint inlägg Cowsense!

Instämmer med dig! Ismanda, du verkar ha sunt förnuft och tänka i rätt banor! Det kan man komma långt med! :)

På tal om snobbigt resonemang instämmer med det också! Profisonella tränare bör ha en ödmjuk och respektabel inställning till sina elever! Vilket jag uppfattar att de allra flesta inom hopp och dressyr sporten har som är på hög nivå! Har däremot tyvärr fått erfara det motsatta inom western (tyvärr från två olika tränare)... Vad an detta?

Varför en så kaxig jag vet allt och är bäst, filosofi?

NEJ... urrsscchh... tycker det rimmar illa med "man lär sig något nytt varje dag", "man blir aldrig full lärd", "man lär så länge man lever" och andra bra ordspråk som passar utmärkt inom hästsporten!

Även den erfarne och duktige ryttaren/instruktören kan och bör lära ta till sig nya lärdomar annars stannar man ju av i utvecklingen och blir inskränkt! :eek:

Tack för peppniningen!!

Längtar till den 12:e när jag ska upp och träna för Rick. För jag känner att vi behöver hjälp med ridningen.

Ska tillägga att jag märkte resultatet av maktkampen vi hade i går i dag. Hon testade men gav sig direkt :banana: fats jag vet att det är inte över, men en bit på vägen iaf.

Lite uppdatering från oss

Var i väg och tränade för Rick i dag.

Annie var lättlastan lugn och avslappnad när vi kom dit, skötte sig jätte bra.

Rick linade henne i ca 20 min tills hon slappnade av för att bli av med all överskotts energi så hon kan koncentrear sig på arbetet. Han sa att det brukar bara ta 5-10 min men i Annies fall tog det längre för hon vägrade ge efter. Var nästa på väg se tappade hon fokus och då var det bara på det igen.

Sen hoppad jag upp och red i 40 min på en stor volt. Fick rida på långa/lösa tyglar, och så fort hon kämpade emot eller sprang för fort skulle jag helt enkelt bara vända igenom volten och fortsätta vara avslappnad, vilket inte var det lättaste =P

Hon gick till och med lugnt i galopppen på lösa tyglar!!!!!!!!!! Efter bara 20 min ridning. Men han sa att om 5-10 dagar ska jag ha en avslappnad häst som inte fajtar när man ber henne om något. Bara jag rider som in dag.

Rick tyckte hon vare en trevlig häst men oj vad stark mentalt....

Jag fick jätte mycke beröm för han tyckte jag red jätte bra =P alltis skoj att höra.

Bara efter 1 ridpass för Rick kände jag en jätte skillnad på Annie och nu vet jag vad och hur jag ska träna henne hemma. Ska tillbaka till Rick om ca 2-3 veckor

Några bilder
bild.php

bild.php

Lite uppdatering från oss

Var i väg och tränade för Rick i dag.

Annie var lättlastan lugn och avslappnad när vi kom dit, skötte sig jätte bra.

Rick linade henne i ca 20 min tills hon slappnade av för att bli av med all överskotts energi så hon kan koncentrear sig på arbetet. Han sa att det brukar bara ta 5-10 min men i Annies fall tog det längre för hon vägrade ge efter. Var nästa på väg se tappade hon fokus och då var det bara på det igen.

Sen hoppad jag upp och red i 40 min på en stor volt. Fick rida på långa/lösa tyglar, och så fort hon kämpade emot eller sprang för fort skulle jag helt enkelt bara vända igenom volten och fortsätta vara avslappnad, vilket inte var det lättaste =P

Hon gick till och med lugnt i galopppen på lösa tyglar!!!!!!!!!! Efter bara 20 min ridning. Men han sa att om 5-10 dagar ska jag ha en avslappnad häst som inte fajtar när man ber henne om något. Bara jag rider som in dag.

Rick tyckte hon vare en trevlig häst men oj vad stark mentalt....

Jag fick jätte mycke beröm för han tyckte jag red jätte bra =P alltis skoj att höra.

Bara efter 1 ridpass för Rick kände jag en jätte skillnad på Annie och nu vet jag vad och hur jag ska träna henne hemma. Ska tillbaka till Rick om ca 2-3 veckor

Några bilder
bild.php

bild.php
Men jag kan ju inte se några bilder :confused:

Tror inte bara att det är fullblod som anses va tuffa. Jag är en inbiten Islandshäst ryttare, vi har hästar där med som är kanontuffa i psyket så hade han träffat min förra isis (som tillhörde den tuffa kategorin) hade han säkert sagt samma sak.

Tack Ishmanda för att jag fick vara med och titta på din träning igår! Rick är en fantastisk tränare och bara det "lilla" han gav tips på igår, för att börja någonstans, gjorde stora underverk för Annie. Blev så jäkla glad när han berömde din ridning! :banana: O du var skitbra, Annie är tuff, utan tvekan, smart häst men du lyckas!! All heder vännen!

Har bestämt mig, kommer verkligen att gå över mer till westerntänk fast jag rider islandshäst! Jag är övertygad nu..

Ps förresten! Vem har tagit korten :rofl::banana::bump:

Kram

Har följt din tråd. Grattis eller vad man säger. Roligt att få se dina framsteg. Lycka till i fortsättning också.
Mvh Mia

Tack allihopa

känns jätte bra att fått hjälp med hur jag ska gå vidare.

Det här med att Rick sa att hon e tuff i huvudet DET E HON så där hade hon rätt. Men jag kan hålla med om att det är npg från häst till häst och inte rasen som spelar in.

Faxa: Du är alltid välkommen att följa med!! Roligt att ha någon att bolla med efteråt. Tack för korten blev ett par riktigt bra =P

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 566
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter