Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men alltså, vad menar hon att du ska säga istället? Och i vilka situationer/sammanhang är det hon menar? Typ helt vanliga meningar och frågor i stil med "Var gick de? - De sitter där borta - De sa att de skulle göra x"?
Men what? Jag har visserligen ingen funktionsnedsättning själv, men känner ändå att benämna personerna ifråga som "personerna med funktionsnedsättningar" om något är förnedrande och förminskande? Lite som om någon ständigt skulle säga "var gick personen med utländskt ursprung?" om mig, istället för exempelvis bara "hon" eller "tjejen".Ja precis, jag skall säga "vart gick personerna med funktionsnedsättningar".
Men what? Jag har visserligen ingen funktionsnedsättning själv, men känner ändå att benämna personerna ifråga som "personerna med funktionsnedsättningar" om något är förnedrande och förminskande? Lite som om någon ständigt skulle säga "var gick personen med utländskt ursprung?" om mig, istället för exempelvis bara "hon" eller "tjejen".
Jag förstår verkligen inte hur "de" i detta sammanhang och i den meningen kan uppfattas som elakt, kränkande eller objektifierande.
Läraren tog upp att det är vanligt att personer med funktionsnedsättningar alltid är glada och livet är en lek varpå jag då svara "Så är det ju inte dom kan må dåligt som vem som helst." Den meningen kan jag inte se som kränkande pågrund utav ordet "dom".
Sa din lärare verkligen det? Vad är det för lärare egentligen? Det verkar märkligt. Är det specialpedagogik 1 du läser?
Min gissning är att du har missförstått.
Jag tror nog att det är helt okej att säga "De är på badhuset idag" om någon frågar var Elin, Pelle och Anette är idag till exempel. Det låter också väldigt märkligt om läraren säger att personer med funktionsnedsättningar kan få hjälp i hemmet, till exempel, och någon frågar "Vad för slags hjälp kan de få?"
Däremot tror jag att en ska akta sig för att säga "De behöver gå i specialklass" där "de" står för alla med funktionsnedsättning. Alltså tala om alla med funktionsnedsättning ("dem") och säga att de är på ett visst sätt. Det kan vara jättekränkande.
Absolut det är jag helt med på!
Om läraren på en föreläsning t.ex. säger: "personer som har funktionsnedsättningar får hjälp och stöd med skola.
Dom däremot är ett hittepåord som folk använder när kunskapen brister i hurvida det ska benämnas "de" eller "dem"