Hur säger ni?

Det med frågan är redan utredd med lärare och är inte min fråga min fråga är hur talar ni vardaligt med vänner, familj, kollegor okända brukare patienter?

När det kommer till skolarbeten kan jag inte skriva "dom" och det fattar jag givetvis,
Men alltså, vad menar hon att du ska säga istället? Och i vilka situationer/sammanhang är det hon menar? Typ helt vanliga meningar och frågor i stil med "Var gick de? - De sitter där borta - De sa att de skulle göra x"?

Ja precis, jag skall säga "vart gick personerna med funktionsnedsättningar".

Ja precis, jag skall säga "vart gick personerna med funktionsnedsättningar".
Men what? Jag har visserligen ingen funktionsnedsättning själv, men känner ändå att benämna personerna ifråga som "personerna med funktionsnedsättningar" om något är förnedrande och förminskande? Lite som om någon ständigt skulle säga "var gick personen med utländskt ursprung?" om mig, istället för exempelvis bara "hon" eller "tjejen".

Jag förstår verkligen inte hur "de" i detta sammanhang och i den meningen kan uppfattas som elakt, kränkande eller objektifierande.

@skuggan_ - uppenbarligen förstår du inte alls vad jag menar.

Och SJÄLVKLART benämner man inte gruppen som "de med funktionsnedsättningar". Man talar om personer. Med namn. Hur respektlöst vill du själv bli behandlad?

Men snälla du, om jag inte vet namnet på personen så är det lite svårt för mig att fråga efter "namn".

Men what? Jag har visserligen ingen funktionsnedsättning själv, men känner ändå att benämna personerna ifråga som "personerna med funktionsnedsättningar" om något är förnedrande och förminskande? Lite som om någon ständigt skulle säga "var gick personen med utländskt ursprung?" om mig, istället för exempelvis bara "hon" eller "tjejen".

Jag förstår verkligen inte hur "de" i detta sammanhang och i den meningen kan uppfattas som elakt, kränkande eller objektifierande.

Nej jag menar det.

Om läraren på en föreläsning t.ex. säger: "personer som har funktionsnedsättningar får hjälp och stöd med skola".

Då kan jag svara "Vilken typ utav hjälp kan dom få?" (i vardagligt talesspråk.)

Läraren tog upp att det är vanligt att personer med funktionsnedsättningar alltid är glada och livet är en lek varpå jag då svara "Så är det ju inte dom kan må dåligt som vem som helst." Den meningen kan jag inte se som kränkande pågrund utav ordet "dom".

Sa din lärare verkligen det? Vad är det för lärare egentligen? Det verkar märkligt. Är det specialpedagogik 1 du läser?

Sa din lärare verkligen det? Vad är det för lärare egentligen? Det verkar märkligt. Är det specialpedagogik 1 du läser?

Ber om ursäkt var otydlig där, hon tog det som en vanligt förekommande fördom gentemot t.ex. människor med downs syndrom, att de jämt är glada och allt är så himla roligt. Varpå jag då svarade "Så är det ju inte dom kan må dåligt som vem som helst."

Och hon menar då att "dom" som jag använde där är kränkande. För jag frågade henne vad det var jag sa som var fel, eftersom att jag vill veta så jag i framtiden tänker på det. Men när jag då fick till svar att "dom" var kränkande så blev jag fundersam.

Ja precis specialpedagogik 1.

Min gissning är att du har missförstått.

Jag tror nog att det är helt okej att säga "De är på badhuset idag" om någon frågar var Elin, Pelle och Anette är idag till exempel. Det låter också väldigt märkligt om läraren säger att personer med funktionsnedsättningar kan få hjälp i hemmet, till exempel, och någon frågar "Vad för slags hjälp kan de få?"
Däremot tror jag att en ska akta sig för att säga "De behöver gå i specialklass" där "de" står för alla med funktionsnedsättning. Alltså tala om alla med funktionsnedsättning ("dem") och säga att de är på ett visst sätt. Det kan vara jättekränkande.

Min gissning är att du har missförstått.

Jag tror nog att det är helt okej att säga "De är på badhuset idag" om någon frågar var Elin, Pelle och Anette är idag till exempel. Det låter också väldigt märkligt om läraren säger att personer med funktionsnedsättningar kan få hjälp i hemmet, till exempel, och någon frågar "Vad för slags hjälp kan de få?"
Däremot tror jag att en ska akta sig för att säga "De behöver gå i specialklass" där "de" står för alla med funktionsnedsättning. Alltså tala om alla med funktionsnedsättning ("dem") och säga att de är på ett visst sätt. Det kan vara jättekränkande.

Absolut det är jag helt med på!

Jag får erkänna att jag inte helt hänger med i tråden men för att filosofera lite angående ordet "dom" och hur det används så skulle jag påstå att ordet har två funktioner. Dels kan det i ett samtal syfta till ett antal kända personer, dvs. en grupp personer som deltagarna i samtalet känner till. Det kan vara "dom två som är mina föräldrar" som i exemplet i trådstarten och det kan vara "dom personer som råkar bo i mitt hus". Huvudsaken är att alla deltagare i samtalet vet vilka individer som åsyftas. Deltagarna kanske inte känner individerna personligen men det finns en viss grundläggande kunskap om dem. T.ex. skulle jag kunna beskriva Fredrik Reinfeldt och Anders Borg som "dom är politiker", förutsatt att de jag samtalar med vet att det är just Reinfeldt och Borg jag syftar på.

Den andra funktionen är den generaliserande. "Dom" blir en grupp okända människor som klumpas ihop till en enhet. Vi generaliserar och utgår ifrån att alla inom den specifika gruppen har den eller den egenskapen även om vi omöjligen kan veta det med säkerhet. Att säga "dom blandar ihop Sverige och Schweiz" och syfta på hela USA's befolkning är att generalisera. Huruvida en generalisering anses ok eller inte beror på väldigt många olika faktorer. Vår hjärna älskar att generalisera och utan förmågan att kategorisera och "stoppa saker i fack" så skulle vi inte fungera. Baksidan med denna funktion är att vi är oerhört snabba på att skapa oss fördomar.

Jag erkänner villigt att jag använder ordet i båda funktionerna och jag tror att det är ytterst få som enbart använder en av funktionerna. Fördomar och generaliseringar är extremt komplexa och svåra ämnen vilket gör att även våra uttryck för dem och benämningar på dem blir svåra och missförstånden många. Jag tror det viktigaste är att man har tålamod med sina medmänniskor, att man frågar när saker låter konstigt och att man själv är medveten om att det är ibland jag som inte varit tydlig nog. Vi har alla olika sätt att uttrycka oss på, vi har olika referensramar och vi kommer från olika bakgrunder.

Jag blir ändå inte klok på läraren. Att säga "dem" om personer med DS, det är inte fel. Uttrycket "dem" kan användas för generaliserande, men det gjorde du inte. Hon kanske såg det som en självklarhet att de också kan må dåligt, och tyckte det var onödigt att du påpekade det?

Jag har precis läst den kursen och arbetar på daglig verksamhet som aktivitetsledare, hör av dig om du behöver pepp :)

Förstår inte alls hur din lärare tänkte där? Jag använde också de/dem

Dom däremot är ett hittepåord som folk använder när kunskapen brister i hurvida det ska benämnas "de" eller "dem"

i just det fallet var det hon som kom med en korkad generalisering, du bara med fakta. bara för att man är funktionsnedsatt betyder det självklart inte att man ser positivt på allt och jämt är glad. vi (ooh, titta! nu gjorde jag det! uttalade mig kränkande om en grupp jag själv ingår i ;)) kan absolut må dåligt precis som alla andra!

gissar att din klumpiga fråga var "jobbar dom någonstans?" den tyckte jag klingar (säger man så?) negativt.

kan det vara så att de som reagerar inte förstår att du menar vissa specifika personer när du säger dom om funktio

Om läraren på en föreläsning t.ex. säger: "personer som har funktionsnedsättningar får hjälp och stöd med skola.

men vafan! det är ju läraren som uttalar sig fel! KAN. alla får inte, alla behöver inte. det beror ju helt på omfattningen och typen av funktionsnedsättning.

Gav hon dig uttryckligen exempel på vid vilka situationer hon menar att du använt "de" fel? Sa din lärare att det handlar om att du inte får säga att "de gick över vägen" ordagrant eller handlar det kanske om att du uttryckt dig lite klumpigt vid flera tillfällen och sagt saker som du själv inte uppfattar som negativa och/eller generaliserande och att din lärare till slut tröttnade och skällde på dig utan att specificera? Hon kanske hade specifika tillfällen i huvudet som hon tänkte att du måste förstå att det är de tillfällena hon menar, inte generellt att använda "de". Jag har extremt svårt att tänka mig att det är din grammatik hon vill kritisera i det läget. Sen borde hon ju fortfarande låta dig få en syl i vädret och förklara dig när hon säger åt dig.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 937
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 488
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama