Hur säger ni?

men vafan! det är ju läraren som uttalar sig fel! KAN. alla får inte, alla behöver inte. det beror ju helt på omfattningen och typen av funktionsnedsättning.

Det blir ju lite OT här men det är lite intressant för om du inte behöver extra hjälp och stöd med skolan, går i särklass osv. Då räknas det inte som en funktionsnedsättning enligt henne.
 
Gav hon dig uttryckligen exempel på vid vilka situationer hon menar att du använt "de" fel? Sa din lärare att det handlar om att du inte får säga att "de gick över vägen" ordagrant eller handlar det kanske om att du uttryckt dig lite klumpigt vid flera tillfällen och sagt saker som du själv inte uppfattar som negativa och/eller generaliserande och att din lärare till slut tröttnade och skällde på dig utan att specificera? Hon kanske hade specifika tillfällen i huvudet som hon tänkte att du måste förstå att det är de tillfällena hon menar, inte generellt att använda "de". Jag har extremt svårt att tänka mig att det är din grammatik hon vill kritisera i det läget. Sen borde hon ju fortfarande låta dig få en syl i vädret och förklara dig när hon säger åt dig.

Grammatiken tror jag inte det handlar om utan att jag använder när jag talar ordet "dom", när jag bad om ursäkt senare på hennes kontor för den oerhört klumpigt formulerade frågan så sa hon ordagrant "det var inte bara frågan utan hur du talar". Jag frågade då henne om exempel (bara för att jag skall tänka på det i framtiden) och får då ordagrant som svar "Ja du säger t.ex. "dom" när du talar, du objektifeirar människor etc. Och sedan hade hon tydligen blivit förbannad för att jag tyckte att frågorna på pappret verkade relativt lätta att svara på, vilket hon då tolkar som att jag anser att man skall se lätt på funktionsnedsättning och att jag skiter i det. (Nej jag har inte misstolkat för det upprepade hon flera gånger).

Halvknapp.
Okej? Bara för att jag anser att frågan, "vilka typer utav stöd och hjälpmedel finns att få" är lättare än "Förklara hur hjärtat och lungorna arbetar tillsammans" så ser jag lätt på ämnet och skiter i det.
 
Ja precis, jag skall säga "vart gick personerna med funktionsnedsättningar".

Ehh hade du sagt så hade jag blivit förbannad, jag vill ju att folk ska se mig och inte att jag är min funktionsnedsättning.
Jag säger också dom om jag menar fler än en person.
Att säga personerna med funktionsnedsättningar tycker jag är kränkande när man vet vilka man pratar om.
Skillnad om man ska beskriva för någon vem man är.
Jag har tex inget problem om någon säger 'Du vet hon med fuxen som är handikappad' i ett beskrivande syfte för att veta vem man talar om.
Annars vill jag då inte bli benämd som funktionsnedsatt eller handikappad även om jag är det.
 
i just det fallet var det hon som kom med en korkad generalisering, du bara med fakta. bara för att man är funktionsnedsatt betyder det självklart inte att man ser positivt på allt och jämt är glad. vi (ooh, titta! nu gjorde jag det! uttalade mig kränkande om en grupp jag själv ingår i ;)) kan absolut må dåligt precis som alla andra!

gissar att din klumpiga fråga var "jobbar dom någonstans?" den tyckte jag klingar (säger man så?) negativt.

kan det vara så att de som reagerar inte förstår att du menar vissa specifika personer när du säger dom om funktio

Usch vad jag skäms över att skriva men jag frågade om jobb ja, jag ville ha sagt "Jobbar människor med sådana funktionnedsättningar som t.ex. lätt utvecklingsstörning, DS" men eftersom att min förbannade tunga är snabbare än min hjärna så blev det istället "Jobbar sådana..." och innan jag hann förklara vad jag egentligen ville frågat så blev hon komplett galen och det slutade med att hon dels bankade handen i bordet och gapade "Nu får du väl skääääärpa dig" och sedan tittade på de andra och sa "Där ser ni, människa med attityd".

Jag har absolut inget emot kritik, det blev oerhört fel och jag skäms ögonen ur mig, men någonstans måste man väl ändå som lärare på ett någorlunda vettigt sätt rätta till. Och inte genom att gapa och peka ut mig som en människa med attityd som inte gillar människor med funktionsnedsättningar.
 
Ehh hade du sagt så hade jag blivit förbannad, jag vill ju att folk ska se mig och inte att jag är min funktionsnedsättning.
Jag säger också dom om jag menar fler än en person.
Att säga personerna med funktionsnedsättningar tycker jag är kränkande när man vet vilka man pratar om.
Skillnad om man ska beskriva för någon vem man är.
Jag har tex inget problem om någon säger 'Du vet hon med fuxen som är handikappad' i ett beskrivande syfte för att veta vem man talar om.
Annars vill jag då inte bli benämd som funktionsnedsatt eller handikappad även om jag är det.

Gud nåde mig om jag säger handikappad framför min lärare :o
 
Usch vad jag skäms över att skriva men jag frågade om jobb ja, jag ville ha sagt "Jobbar människor med sådana funktionnedsättningar som t.ex. lätt utvecklingsstörning, DS" men eftersom att min förbannade tunga är snabbare än min hjärna så blev det istället "Jobbar sådana..." och innan jag hann förklara vad jag egentligen ville frågat så blev hon komplett galen och det slutade med att hon dels bankade handen i bordet och gapade "Nu får du väl skääääärpa dig" och sedan tittade på de andra och sa "Där ser ni, människa med attityd".

Jag har absolut inget emot kritik, det blev oerhört fel och jag skäms ögonen ur mig, men någonstans måste man väl ändå som lärare på ett någorlunda vettigt sätt rätta till. Och inte genom att gapa och peka ut mig som en människa med attityd som inte gillar människor med funktionsnedsättningar.

Fast om du sa "jobbar sådana människor?" Om människor som har lättare utvecklingsstörning och/eller DS så förstår jag att hon blev arg för så säger man inte. Nu sa du ju fel men det kunde ju inte hon veta och hon kunde inte veta om ditt försvar var en efterhandskonstruktion heller.

Jag tror att hon i övrigt menar att du säger vi och dem. Att du alltså kallar funktionshindrade för de eller dem till skillnad mot de som är friska som du kallar vi eller oss. Du kanske gör det utan att tänka på det?

Jag hade ju absolut tagit illa upp om jag hade blivit kallad för de eller dem i det fallet men inte om du hade fått frågan, var är TinyWiny och hennes sambo? och du då hade svarat; De är och handlar.
 
Gud nåde mig om jag säger handikappad framför min lärare :o

Fast det tycker inte jag är konstigt alls. Det var väldigt längesedan man slutade säga handikappad. Visst lever ordet kvar i vissa sammansatta ord som t ex handikappridning eller handikappparkering men annars säger man inte att någon är handikappad utan man säger att hen har ett funktionshinder. Det är ju precis samma sak som att man inte kallar en person som har en utvecklingsstörning för idiot utan man säger att hen har en utvecklingsstörning. Förr kallade man människor med utvecklingsstörning för just idiot men det skulle ju ingen säga längre hoppas jag.
 
@Araminta Det var en svenskalärare som är lärare för gymnasieskola som beskrev det och absolut "dom" är ok men "en liten ful genväg" för att man inte kan särskilja "de" eller "dem" på ett korrekt sätt :)

Sen kan jag tillägga att jag är väldigt bra på att skriva "dem" när det ska vara "de" och tvärtom. Däremot har jag och kommer aldrig använda "dom"
 
@nexxa

Det var flera år sedan nu som "dom" blev ett okej alternativ grammatiskt. Språket förändras hela tiden och att beskriva det som din lärare gjorde känns ganska trist faktiskt. Det känns inte schysst att skilja två godkända sätt att skriva åt baserat på sina personliga preferenser, speciellt inte som lärare.

Jag tycker också att "dom" ser fel ut, eftersom jag är uppvuxen med "de" eller "dem". Men jag inser ju också att det problemet ligger helt och hållet hos mig och jobbar på att se det därefter.
 
@skuggan_

I mina öron låter det som ett enkelt missförstånd mellan dig och din lärare. Jag kan förstå att du reagerar som du gör och känner dig orättvist behandlad, speciellt om du känner att du inte fått förklara dig ordentligt. Jag tycker definitivt inte att det låter schysst att peka ut dig för klassen på sättet som du beskriver.
Samtidigt kan jag förstå din lärare och hennes reaktion också. Hon är säkert van vid att mötas av intolerans och oförstående inför sitt ämne och det blir frustrerande. Om du uttryckt dig tveksamt vid ett eller flera tillfällen - utan att tänka på det - kan jag förstå att hon blir irriterad och känner att hon behöver agera.
 
Om ts tidigare har uttryckt sig såsom hen gjorde med frågan, så förstår jag att läraren reagerar! Det kan ju hända att ts gör det ofta utan att märka det.
 
Ha, ha så fel det kan bli. Det är möjligt att du tillhör skaran som säger först, hör hur det låter och tänker och ev säger om, om det är tydligt att de andra har missförstått. Om du är med i den klubben tycker jag att du ska säga till din lärare att du är en sådan person. Det bör hon som lärare kunna förstå och det är viktigt att hon tänker på det så att hon inte i onödan trycker till dig när du reflekterar över saker...

det finns alla sorter av människor, vissa tänker alltid klart i huvudet först innan de talar. Vissa säger det först och hör vad de sagt och tänker klart sedan...
 
Ha, ha så fel det kan bli. Det är möjligt att du tillhör skaran som säger först, hör hur det låter och tänker och ev säger om, om det är tydligt att de andra har missförstått. Om du är med i den klubben tycker jag att du ska säga till din lärare att du är en sådan person. Det bör hon som lärare kunna förstå och det är viktigt att hon tänker på det så att hon inte i onödan trycker till dig när du reflekterar över saker...

det finns alla sorter av människor, vissa tänker alltid klart i huvudet först innan de talar. Vissa säger det först och hör vad de sagt och tänker klart sedan...

Men så kan man ju inte resonera. Man kan ju inte gå omkring och såra människor för att man inte tänker igenom det man ska säga innan man säger det. Isåfall får man också ändra sitt sätt att prata så att man inte säger så som Ts gjorde för i mina öron låter det också riktigt illa. Tänk om det t ex hade varit någon som har downs som hade hört henne. Hen hade kanske blivit jätteledsen och det tycker jag verkligen inte är okej. Att man råkar säga så i grundskolan kanske kan få passera om man verkligen ber om ursäkt direkt och förklarar hur man menade men inte när man är vuxen.
 
Jag måste vara trög för jag har läst igenom tråden men jag förstår inte det hemska?

För mig kallas de, dem eller dom en grupp individer där jag inte specificerar dem utefter någon som helst kategori alls, så som namn, kön, ålder, ursprung osv.
Förstår inte hur det ska vara kränkande, eller har jag missat något?

Hur ska man beskriva en grupp personer då utan att det ska vara kränkande på nåt vis och samtidigt inte gå in på mer individnivå utan just bara "gruppen" personer?

Oavsett, otroligt märklig reflektion av en lärare. Gör man fel finns det bättre sätt att reda ut sånt på, absolut inte skälla ut någon inför resten av gruppen..det om något är verkligen kränkande.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 937
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 488
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp