Hur såg eran beäcknings säsong ut???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 796
U

U-Two

Hej!!
Tänkte höra hur det såg ut med dräktighets resultat i år, och hur det sett ut för er övriga år..
Har era ston tagit sig, har det varit några komplikationer mm??

Sv: Hur såg eran beäcknings säsong ut???

Fick sent föl i år så jag provade bara en gång på andra brunsten med Briar. Tog sig inte trots att stoet brukar vara lätt att få dräktig (odlade även, men inget växte, så det var nog inte orsaken).
Sperman var dock sådär 35% levde, 20% simmade.

Väntar till nästa år.

Vad trist! Bättre lycka nästa år.

Mitt sto tog sig på första inseminationen :D Undersökte henne på 90 dagar igår och allt var normalt,så nästa år tittar en Don Primero bebis ut om allt går bra :banana:

Vi har seminerat fyra stycken, varav två på fryst. Alla utom en tog sig på första försöket. Den sista (en av frysmärrarna) tog sig på andra. Första brunsten hade hon två ägg, varav hon bara släppte det ena, vilket antagligen störde den hormonella processen.
Vi har dessutom haft ett sto på naturlig betäckning här hemma, som tog sig på första brunsten, så man får väl säga att vi har haft en bra säsong.

kl

Det har funkat bra även hos mig trots mindre struligheter.

Sto nr 1 kördes till stationen där hingsten står på hennes förväntade 30dagars, oturligt nog så hade hon släppt äggen nyligen innan koll så det gick inte seminera då utan vi sprutade igång henne 5 dagar senare där efter tog hon sig på första försöket, 2 semineringar tror jag.

Sto nr 2 och 3 kördes till station i kristi himmelsfärds veckan, båda stod med ägg redo och pga kristihimmelsfärd gick det inte att få sperma fören på lördagen, 5åringen hann gå ur men på nästa naturliga brunst tog hon sig på 1 seminering, blev tvillingar men en blev lyckosamt bortklämd. Det andra stoet behöll sitt ägg över kristi himmelsfärd och lyckades bli seminerad lördag em med kanon sperma, på söndagen var ägget släppt och mycket bättre än så kan man ju inte vänta sig, tyvärr lyckades då märren bli huggormsbiten varpå hon inte blev dräktig och hoppade över en brunst, nästa brunst bytte jag till en natuligt betäckande hingst eftersom den första jag valde hade påbörjat sitt 70dagars prov och ej var tillgänglig längre. Hingsten gjorde 3 språng med ett dräktigt sto som resultat.

Jag är jätte nöjd och det är klart att det hade ju vart underbart om man inte hade missat äggen på två av stona och sista märren inte blivit huggormsbiten... men men nu blev det tidsmässigt bättre då jag nu har 2 märrar planerade med 3 dagars mellanrum och den sista 2 veckor senare. Så på det stora hela har det avlöpt smidigt och jag är än så länge under budgeten vilket jag inte räknat med.. :D

Vet inte ännu, ska göra ultraljud på måndag. Man jag har inte alltför stora förhopningar då hon har visat, en del brunsttecken, ok vet att de kan göra det ändå, men i alla fall.....:(

Fem ston som alla tagit sig på första försöket! Hurra för min veterinär!

Har et sto som er drektig med Black Diamond. Drektig ved förste forsök.
Sto nr. 2 er nå på stasjonen for 4 gang. Förste hingsten hadde canser (?) i den ene testikkelen og stoet ble selvfölgelig inte drektig. Nu har vi prövd 3 ganger med Rydens Sensation og tar hun seg inte nu venter vi til neste år.

Lämnade 19 maj på stationen.

11/13 juni betäckt första gången (igångsprutad 7 juni).

Tom.

30 juni betäckt.

Tom.

19/21 juli betäckt.

6 augusti konstaterat dräktig på 16 dygn.

Det tog med andra ord lite tid innan hon kom igång. Baktprov togs men det var negativt. Hoppas att bebis är kvar, 26 dygn nu.

Connemara betäckt med Carnaby Patrick Hooligan.

Cola: Brunstade bra och blev ombetäckt ett par gånger innan hon tog sig.. (första gångare)

Malva: Brunstade inte alls utan sprutades igång, blev brunstig, men vägrade bli betäckt av den hingsten som var tänkt.. Satte sig ner.. Tog samma hingst som till Cola. Betäckt, och tog sig.. Blev tyvärr sjuk och har resorberat pga alla mediciner och sin sjukdom, så hon går tom i år, men bara att ta nya tag nästa år. (första gångare med)

Doris köpte jag så sent så hon blev inte betäckt alls, utan får göra sällskap med Malva nästa år iistället.

Missade första brunsten pga oregelbundna och ojämna brunster. Hade precis släppt ägget vid första ul. Nästa gång ul på måndag, seminerad på tisdag och släppt ägget på onsdag. Dräktig sedan dess!
Kollades på 92:a dygnet och är idag på dygn 100!
Fullblod seminerad med Ludwigs Champion.

Kort svar: scheisse.
Inseminerade första i mitten av maj, tog sig inte; andra gången i juni, positivt baktprov som kom för sent, tog sig inte; i juli skadade sig hästen svårt i transporten - vilket betydde ingen betäckning i den brunsten - och nu är hon inseminerad för tredje gången i augusti. Så - jag håller fortfarande tummarna och hoppas på TUR!

För Fina och mig gick det riktigt smidigt! :D Naturlig betäckning... Hon gick hos hingsten ett par veckor men ville inte brunsta så hon sprutades igång, blev jättebrunstig, två bra språng sen slog hon ifrån och hade blivit dräktig :D Än så länge verkar allt vara i sin ordning. Snart dags för UL igen!

Vi började tidigt och slutade tidigt. Alla stona tog sig på första försöket. 2 av stona fick endast ett språng.

Tre av fyra dräktiga direkt, alla på en "dos".
Ett sto som kom av sif i brunsten, seminerades första gången efter midssomar på en "halvtaskig" brunst, var tom. Nästa brunst däremot var kanonfin och då blev hon dräktig.

Så jag får verkligen vara nöjd med årets säsong

KL

Jag är halvnöjd. Första stoet skulle jag ha betäckt på fölbrunsten men den kom för fort så vi hann inte med, och missade därmed den. Hon betäcktes på andra brunsten istället och tog sig då. Är idag på dygn 80 eller något liknande.
Andra stoet betäcktes och tog sig på första brunsten. Sedan i mitten av sommaren resorberade hon men kom faktiskt i ny fin brunst och är nu dräktig igen *hålla alla tummar*
Så 2/2 dräktiga och det är jag fullt nöjd med.

1 st naturlig betäckning, dräktig på en brunst.
1 sto 2 semineringar i en brunst - dräktigt .
1 st 2 semineringar på fölbrunsten - dräktig.
1 sto 1 seminering under 2 brunster, första gången kom inte beställningen fram till hingst hållaren ...mardröm när man står en lördag och väntar på att seminet ska komma...tur det var mitt eget sto ( seminerar själv) Hon blev i alla fall dräktig på andra försöket.
1 ungsto kom inte i brunst utan fick sprutas igång, blev inte dräktig på första försöket , sedan kom hon i en egen bra brunst och ska nu kollas på måndag - håller mina tummar. Började sent med detta sto eftersom jag köpte henne på sensommaren och gärna tar en fölunge innan hon sätts igång.

I övrigt tycker jag nog att det varit lite av en krångel sommar med ston som inte självmant kommer in i bra brunster. vädret?

//Tina

Här har vi i allafall haft bra brunster. Enda undantaget är väl i så fall strulmajan som skickades till Frankrike på betäckning, men hon brunstade tidigt på säsongen här hemma, innan hon åkte. Väl i Frankrike tog det däremot lång tid innan hon behagade brunsta, men det får vi väl skylla på resan. När hon väl blev brunstig tog hon sig dock direkt.

Här har allt gått bra.
Första stoet togs sig på första brunsten.
Andra stoet som kom direkt från Täby galopp krävde 2 brunster. Hon gick heller inte att handbetäcka utan det fick hingsten fixa på egen hand. Det var bättre och lugnare för henne med en ordentlig uppvaktning där hon var fri att säja ifrån.
3e stoet som var så mager när hon kom hem till oss tog sig på andra brunsten.
De 2 andra stona tog sig direkt på fölbrunsten.

Av de ston som kommit till oss utifrån har alla utom 2 tagit sig på första brunsten. De andra två har blivit behandlade och tagit sig på andra brunsten.:banana:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 612
Senast: Görel
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 545
Senast: Görel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka