Hur rycker du manen???

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ja jag bara MÅSTE fråga om detta hemska!!! Jag hatar att rycka manen! Det gick an förut när jag hade ryck kniv men den försvann ju naturligtvis spårlöst!!!:mad:
Är det nån som har några smidiga tips?
Hur gör du när du rycker manen??
 
Sv: Hur rycker du manen???

Du kan kanske köpa en ny kniv?

Fast om du rycker manen tunnar du samtidigt ut den och det kan finnas vissa fördelar med att göra det också?

Om du är högerhänt:
1. Se till att manen är väl borstad, dvs inga tovor.
2. Börja fram- eller bakifrån på manen och ta några strån från längst ned med vänsterhandens tum- och pekfinger.
3. Dra med högerhandens tum- och pekfinger längs med stråna (nerifrån och upp) tills du nått "rötterna" (då "frigör" du de strån du vill rycka bort).
4. Ryck snabbt uppåt.

Börja om från 2.

Lättare att rycka färre strån åt gången. Ännu lättare att rycka en varm häst, dvs efter en ridtur tex.

Lycka till!
 
Sv: Hur rycker du manen???

Jag upplever att hästen tycker att det är värre när man tar ett fåtal hårstrån.
Jag gör som ovan, men om hästen är lite håröm så börjar jag i mitten.

Jag drar inte rätt upp utan gör en knix med handloven..med stöd av mankammen.
Man bör inte rycka allt på en gång om manen är lång, för då växer allt ut igen samtidigt.
Jag försöker att rycka ca. en gång/ månad.
 
Sv: Hur rycker du manen???

Har du prövat "ryckmaskin"? Jag har inte gjort, men har hört att det ska vara superbra!
 

Liknande trådar

L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 582
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: cassiopeja
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 276
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp