Hur rider ni vid halka och dåligt väder?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Emmal88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 270
Sv: Hur rider ni vid halka och dåligt väder?

Just nu snöar det och jag har inte fått på snösulor än, hovslagaren kommer i morgon. Jag var ute i hagen i morse och såg hur hästarna hade rejäla snöklampar så idag blir det ingen ridning. Annars rider jag nästan som vanligt (med snösular och brodd) kanske inte lika mycket galopp. Jag har lärt mig vilka vägar och sträckor som brukar bli extra hala och var det är rejält med grus

Jag har också problem just nu. Vägen är jätte hal och jag vågar inte lita på att broddar hjälper(stissig häst som hoppar omkring överallt med). På våra gärden kan man inte rida för dom är så fulla med sorkhål att hästarna bara sjunker ner överallt, livsfarligt ju.

Dessutom är min häst transport rädd så vi kommer inte iväg till ridhuset heller. Så just nu rider jag inget alls utan lägger ner min tid på att lastträna pållen och träna från marken.

För mig o pållen blir det väldigt mycket skritt den här perioden, idag har vi tex is exakt överallt föruton på delar av ridbanan där det e lite småknögligt men det går iallafall o skritta. Har inga snösulor än men de ska på snart.
Sen är min häst inte världsbäst på att hålla sig lugn med alla fyra på marken:angel: så jag tar det extra försiktigt så han inte skadar sig igen(sträckte sig i bogen förra gången det var ishalka...)
Även extra mkt ledarskap o NH när det inte går o rida så bra.

Här där jag bor är det nu IS överallt! Så går inte hålla igång som jag vill. och har ca 3 mil till närmaste ridhus men har inte möjlighet att komma iväg mer än 1 gång i veckan just nu. :crazy: Hur hanterar ni den situationen? låter ni hästarna ha lite vila då? vad gör ni annars med era hästar förutom att rida?

broddar o sätter på snösulor. Sen är det bara att rida som vanligt närapå. trava på sånär som vanligt och ta nån liten galopp på utvalda ställen. Isen har en superbra svikt och fjädring, speciellt om det ligger lite snölager emellan. kalhyggen kan dock vara svåra om det har snöat för då ser man inte alla pinnar och bös som kan ligga o skräpa. Tycker man isen är lite läskig så är ett tips att rida på vägkanterna eller mitten på vägen där bilarna inte kör. Eller varför inte skritta längre turer, stärker hästens kondis litegrand och stretschar och låter hästen hålla igång.

Med den förra hästen red jag ofta på sjön på vintern, plant och fint. Ett JÄTTestort ridhus hehehhe travtränaren i området kör ofta sina hästar där. Känner fortfarande det underbara pirret i magen med en galopp över sjön på hängande tyglar . (för vart skulle hästen ta vägen...) :banana:

kan tillägga att jag gått omkull några gånger pga is. :) ena gången i skogen där det tenderar att bli isigare än ute på vägen pga av rötter o dylikt. Inga brodd den gången. En annan gång ute på vägen i skritt när hästen snubblade och hamnade på kotan istället för den broddade hoven.

har även gått omkull på blöt asfalt och lerig äng som jag har bra mycket mer respekt för än is. För asfalt och lera kan inga brodd rå på. :)

Rider jag inte så "operantar" jag mig med hästen och kanske går vi ut o går lite runt gården.

Senast ändrad:

i dessa tider sjunger jag broddens låv!!

Det gör väl inget att det är is? Har man bara bra broddat är det inga problem att både trava och galoppera.

Idag hade min ena tappat en sko så jag red på rakbanan. Den och rundbanan är i ordning året runt, mjuka och fina och isfria. Annars finns ridhuset också men där är det ju tråkigt. ;)

tja...det blir mycker skritt i skogen, lite klättring, skänkelvikningar i skritt, halter o igångsättningar m.m
Inte så skitkul i längden, men men snart är det VÅR :banana:

Jag rider i stort sett överallt och alltid, även när det är is, men då givetvis med broddad häst. Är det is med helt blank yta, så tar jag det lugnare än vanligt, men lite "gammal" is med något uppruggad yta tycker jag är rätt bra underlag! Den sviktar betydligt bättre än t.ex. hårdfrusen grusväg!

Jag har islandshäst, och därmed även lite fler gångarter att välja på. Tycker att tölten är den gångart som fungerar bäst på is. Hästen har hela tiden minst en hov i marken, så det finns inget svävmoment, och det går (åtminstone på min häst) att reglera tempot från "nästan skritt" till nästan lika snabbt som galopp. Därför blir det mycket skritt och tölt när det är halt!

Ligger det snö är det också oftast mindre ishalka ute i terrängen, så man kan ju roa sig med klättring, slalom mellan träd och annat skoj också....

Tillägg: Vid dåligt väder är det bara att klä på sig. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder....

Och om man inte har skor så att man inte kan ha broddar? Hur gör man då? Min häst går oskodd för hon är så krånglig att sko. Har testat olika hovslagare men ingen verkar passa. Vad gör jag?

Vi bor absolut mitt i Sverige i Medelpad och har aldrig haft så stora problem med väglaget på vintern att hästarna inte kunnat ridas. Jag har vinterskor med 4-6 broddar och snösulor runt om på alla hästar och har aldrig halkat. Blankis är det ju hur bra fäste som helst på och snösulorna eliminerar ju risk för snöstyltor. Vi har en bilväg på isen över älven på vintern och det är världens bästa kapplöpningssträcka. Vi har även bygdetrav på isen och det har aldrig varit en häst som halkat. De enda gånger det är besvärligt är om man tänkt köra släde eller liknande eftersom den glider på isen. Dessutom är ju is mjukare att rida på än en frusen väg?

Och om man inte har skor så att man inte kan ha broddar? Hur gör man då? Min häst går oskodd för hon är så krånglig att sko. Har testat olika hovslagare men ingen verkar passa. Vad gör jag?

finns såna däringa boots att sätta på som går att brodda. kostar att köpa men kan va ett alternativ om hästen är svår att sko. behöver kanske bara köpa sådana under vintern om det är då det är problem.

Sen får du väl ge dig dän på att träna så hästen bli skobar om du tycker det är jobbigt på vintern. :) Ingen ide att ursäkta sig utan det är bara att erkänna problemet och ta itu med det. Men visst kan det vara jobbigt och bli bökigt osv... ingen snack som saken. Egentligen handlar det mest om hur mycket problemet stör dig. Om det inte stör dig och du akn leva me det är det bara att låta det vara :)

har kompisar som har haft sina hästar oskodda i många år och de har aldrig klagat över is. En oskodd hov har ofta bättre fäste än en metallsko (beroende av hästen) och dom brukar nog bara se upp lite mer vart de rider, skrittar i vägkanter och diken, uppe i skogen där det är sandigt också vidare.

men det där är ju så olika beroende på ekipage :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 025
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 266
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 576
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18