Hur rider ni vid halka och dåligt väder?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Emmal88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 270
E

Emmal88

Här där jag bor är det nu IS överallt! Så går inte hålla igång som jag vill. och har ca 3 mil till närmaste ridhus men har inte möjlighet att komma iväg mer än 1 gång i veckan just nu. :crazy: Hur hanterar ni den situationen? låter ni hästarna ha lite vila då? vad gör ni annars med era hästar förutom att rida?

Sv: Hur rider ni vid halka och dåligt väder?

Det är is överallt här med. Rider ut ändå eftersom pållen inte halkar med alla sina broddar (6 per hov), dock så galopperar jag inte och travar bara på väl utvalda ställen dvs där det inte är så mycket is.

Men idag så fick han stå, dels pga isen och blåsten och dels för att jag var väldigt trött.

gör som Safira, man får hoppas att det finns något ställe där man iaf kan trava en bit. Men om man har tur med att bo kring åkrar så är det bra :) så länge den inte är bosatt med mullvadar/kaniner osv. En åker blir det ju sällan is på.

Broddar runt om är ju även viktigt.

Vid dåligt väder;

Regn/snö; Pälsa på sig och ut ;) Desto roligare och komma in sen, och man slipper skämmas för att inte ha tränat hästen.

I regel så har mina hästar vilat en tid under vintern då det är senare under vår, sommar och höst som tränings/tävlingssäsongen startar. Men, där emot, när de sätts igång igen eller "underhålls" så är det bra broddar, kläder och en underbar pannlampa som får jobba.

Det är inga problem för mig och mina hästar att trava på is, så länge som det inte är blankis. Vi vill inte riskera att hästen åker kana. I regel så klarar jag mig och mina hästar bra under vintern. Jag kan nog inte minnas att jag avbokat en ridtur för at jag varit "orolig" för att hästen inte skall klara av underlag eller väder. Snarare jag som nån gång ibland (faktiskt .... ) hellre velat se en bra film :o

Dåligt väder rider jag i, dock inte vid extrema förhållanden.

Är försiktig med att rida under halka (trots 4 brodd) pga. att det är så hårt och större risk för skador. Under dessa perioder skrittar jag bara.

Här har vi just nu bara regn och ingen is (bor i Blöteborgs trakten)

Men när det är is skor jag med snösulor och 4 broddar i varje hov och rider som vanligt.

Jag skrittar ju mest i vanliga fall så jag saknar inte barmarken så mycke.
Och som tur är så är det en travtränare som sköter underhållet av dom flesta grusvägar häromkring. Han håller alltid en sträng i mitten av vägen travbar för att kunna träna sina hästar.

:D

Har inga bekymmer att rida på is då de hästar som rids är ordentligt broddade. Däremot är jag väldigt försiktig vid snö, då jag inte har några snösulor.

Unghästen som skulle hållas igång och ridsa är barfota så han får stå i hagen och ha vintervila.

/M

Mina ponnysar rids som vanligt förutsatt att det inte är full storm ute. 4 brodd/hov och snösulor på alla 4. Isen brukar aldrig vara något problem, ponnysarna får bra grepp men självklart så rids dom mycket försiktigare än vanligt när det är väldigt halkigt ute. Är det snöstorm eller extrem blåst som det kan vara här så får dom vila en dag, alternativt bara bli promenerade.

Efter att vi gick omkull förra året från skritt så rider jag inte alls när det är blank-is. Detta trots 4 brodd per hov.Är det torr snöis så vågar jag mig ut.

Hej, när det är vinter brukar jag ha guldskor på min häst, det är lite dyrare, men man behöver inte ta av och sätta på broddarna före och efter ridturen, utan på är broddarna fast på skon.:smirk:

När det är is/fruset och ingen snö blir det mycket skrittarbete på ridbanan, uteritter där vi kliver i skogen mycket, markträning/toleransträning/ledarskapsträning på ridbanan. På skogsstigarna är det oftare mjukare så där kan vi trava och galoppera lite. Vi tar också många promenader.

Var ut en sväng igår och ursch vad isigt det var. Min häst är inte riktigt normal i alla lägen så jag var lite rädd att vi skulle gå omkull ett tag när han kastat sig åt sidan och inte fick grepp på en gång.
Jag skrittar bara när det är sån här is. Dels för att jag tycker att det är alldeles för hårt, och dels för att jag inte litar på att broddarna hjälper hela tiden. Tar det säkra före det osäkra..

*kl*

dock har Blekinge här knappt sett snö eller is :bow:

var 6-7 grader varmt idag :eek: (ca 4+ natt)

värsta sommaren än så länge :cool:

jag låter mina hästar vila när de e glas halt över allt. men rider när de e snö å sånt. vi har varken ridhur eller paddock så vi måste rida i skogen med.

Jag rider ändå, han har 4 broddar per hov och så rider vi lungt. Galopperar inte, endast där det är lite mer snö/grus. Ridbanan är nu en blandning av grus och is men det funkar sålänge man inte galopperar eller hoppar. Närmaste ridhus är 8 mil härifrån så dit kommer vi ungefär en gång i månaden.

När det är is och halka tar jag på broddar, men är vädret alltför dåligt skippar jag ridningen.

Här har vi också is, och har haft det i snart två veckor. Hästen halkar trots broddar runt om, så för oss har vi bara skrittat ett bra tag. Varvar ridningen med promenad, körning, tömkörning och NH. Dessa "isperioder" kan vara bra att träna extra mycket på ledarskapet.

Jag har snösulor och broddar runt om på mina hästar. Och jag rider nästan oavsett vilket väder det är. Min ena är ett fullblod men rätt stadig i fötterna så vi travar och galopperar glatt utan problem. (Är såklart försiktigare när det är glansis) Våra grannar rider i ridhuset varenda dag i veckan när det är hårt ute(dom rider iof i ridhuset varje dag ändå:crazy:). Tycker inte det är helt sjysst mot hästen om jag får säga min mening..

Vid dåligt väder stannar jag hemma. Det ska vara sol och vindstilla för att jag överhuvudtaget ska fundera på att ge mig ut.
Är det isigt tränar jag precis som vanligt.

Här är visserligen inte is (än :crazy: ) men snö och slafs. Jag kör med snösulor på alla hovar, broddar runtom, på med kläder och ridtäcken och så reflexer, så klarar man sej någorlunda. Om det är mkt halt och iskallt kan det hända att ponnyn får stå eller bara ta det lugnt tex skritta eller gå en promenad. Jag har ridhus på ridavstånd men det tar ca en halvtimma att rida ner och det är ofta där vägen dit som är som halast :crazy:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 025
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 266
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 576
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18