Hur rider ni ut?

Sv: Hur rider ni ut?

Jo, men sen tycker jag inte om att leda heller, för kommer det en lastbil och han blir galen så har jag ingen chans att hålla honom :crazy:

Sen är han rätt svår att sitta upp på när man är ute men det är en träningssak :)

Visst är det så, men jag står hellre på backen om hästen ska kasta sig ut framför en lastbil....

Jag har ytterst sällan mycket till val. Jobbar tider som inte passar med särskilt många andras jobbtider.
Rider ut ensam, på såväl vuxen häst som unghäst. Ingen av mina hästar har problem med att gå utan sällskap. (Eller med sällskap heller för den delen.)

Ni som rider ensamma då på unghästar, hur och vad gör ni om hästen blir stissig och taktar fram? Obehagliga situationer osv.

Rider igenom tills hästen lugnat sig. Jag rider in mina ute. Går en viss sträcka, rider en viss sträcka och kliver av sen när hästen är lugn och fin och går sen hem. Vartefter utökar jag tills vi startar uppsuttet på gården och rider hela rundan. Har inte någon som går med...Själva insittningen och första delen av ridningen sker i rundcorallen hemma...även det ensam.

Ni som rider ensamma då på unghästar, hur och vad gör ni om hästen blir stissig och taktar fram? Obehagliga situationer osv.

Ridit ut på min sedan jag fick honom, då var han 3,5 år och aldrig uteriden. Har alltid gått bra. Känner jag mig osäker har jag hoppat av och lett honom. I övrigt så stressar han inte upp sig så lätt.

Jag rider nästan enbart själv, då kan jag anpassa ridningen till min och hästens dagsform och bara koncentrera mig på träningen. Tycker även att det är rätt skönt att vara ensam med häst och hund i skogen eller på banan...

Det är olika, och båda delarna har sina fördelar. Vet jag att jag ska rida själv rider jag en runda där jag vet att många motionerar eller på annat sätt passerar, ifall det skulle hända en olycka. Har jag sällskap är det kul att ge sig iväg på en tur upp i skogarna där det mer sällan kommer någon och hittar en om man skulle ramla av. Eftersom hästar är flockdjur och ofta blir piggare av att ha kompisar med sig får man tänka på dem ibland också och låta dem gå med någon annan och busa av sig på skogsvägarna :)

Så olika vi tänker ;) ... När jag rider är hästen i jobb, då busas det inte. Ingen större skillnad på henne om jag rider ensam eller med andra.

Så olika vi tänker ;) ... När jag rider är hästen i jobb, då busas det inte. Ingen större skillnad på henne om jag rider ensam eller med andra.

Tror både ryttare och häst behöver få busa lite ibland för att behålla glädjen med ridningen, men självklart under kontrollerade former, ingen galen flåridning där hästarna gör som de vill.

Få springa av sig lite eller bara vara ute tillsammans med en hästkompis kan göra mycket för en häst som blivit lite less.

jag tycker faktiskt jättemkt om att rida ut själv på min häst.. har haft honom i snart 2 år och började först rida ut efter ett år då jag kände honom väl, litade på honom och visste vad som kan skrämma honom. kan nu rida ut själv med han i grimma och jag litar på honom till 100 %, han litar ganska bra på mej oxå skulle jag kunna påstå. det som gör att jag tycker om att rida ut själv är att jag kan bestämma takten (annars så kanske en ryttare vill rida hårt, en annan rejsa på osv..)

har rätt mkt ridkompisar ¨så såklart rider jag ut med dem då vi har tid osv ;)

skulle inte komma på att rida ut sj med nån annan än min egen häst, tycker att det skulle vara ganska riskabelt att rida ut på en ganska okänd häst och spec då jag själv inte ärså himla duktig ryttare. inte för att jag brukar rida så många andra hästar än min egen

Senast ändrad:

Under de 40 år jag hållit på har jag inte haft en häst som blivit "lite less"... busar och leker gör dom med varandra i hagen.

Min ponny är visserligen gammal och rutinerad men hon är en gammal ridskoleponny så hon är inte så van att ridas ut själv. Visserligen stannar hon mest och vägrar gå om hon blir rädd men det är ändå segt då att vara själv och utan draghjälp. Så... Helst rider jag ut med sällskap men går det inte rider jag ut själv.

Ibland ger jag upp (när hon stannar för mycket) och rider inomhus (fast jag inte vill) för att hon drar så mycket till ridhuset (konstig ponny tycker jag..)... :cool:

Jag har fått rida mycket ensam senaste och det tycker jag är väldigt tråkigt. Hästen jag rider är enklare att rida ensam men jag föredrar honom lite svårare med sällskap.

Jag råkade ut för en olycka för ca ett år sedan men det var inget allvarligt. Men jag är lite osäker när det gäller att rida ut ensam. xD

Alla verkar göra lite olika helt enkelt. Jag tycker det är kul att vara ute och "leka" lite ibland, även om man ska ta ridningen på allvar, för att det är roligt helt enkelt, och hästarna verkar uppskatta det.

Jag rider nästan alltid med en kompis, tycker det är jättetråkigt att rida själv och här omkring finns massor att rida med. Men jag tycker inte om att rida fler än två max tre st. Det blir för mycket tycker jag.
Rider bara själv om jag inte är på humör och/eller har en dålig dag helt enkelt. Då kan det vara skönt att samla tankarna i lugn och ro.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama