Hur rider ni ut?

Sv: Hur rider ni ut?

*kl*

Ensam. Vill rida dit jag vill, i den gångart jag vill. Och eftersom jag har unghäst så vill jag även att han ska vara helt okej med att gå utan annan flock än matte.

förr kunde jag nog rida ut ensam. men efter en dödsolycka i stallet som jag stod i förr, jag var där då ännu. så har jag helt slutat att rida ut själv. för farligt

Jag rider nog 50/50. Vi är tre här i stallet så ibland passar våra tider ihop, ibland inte.
Skönt ibland att rida själv och inte behöva ta hänsyn. Kunna reijsa när man känner för det.
Försöker dock alltid ha mobilen med om i fall att.

Jag tycker om att rida ut ensam, ägna mig helhjärtat åt min häst och göra det jag själv vill utan att ta hänsyn till andra. Trivs alldeles utmärkt med bara hästens sällskap :)
Men ibland är det mysigt att skritta ut långrunda med andra, sitta o prata lite o umgås till häst..

förr kunde jag nog rida ut ensam. men efter en dödsolycka i stallet som jag stod i förr, jag var där då ännu. så har jag helt slutat att rida ut själv. för farligt

Beklagar verkligen. Får jag fråga vad som hände? Och hur det hade kunnat förhindras om det varit fler som ridit tillsammans? Funderar lite eftersom jag mest rider ut bara jag och pållen, inga andra hästar.

Jag rider för det mesta ut själv, främst pga att jag inte har någon att rida med, både på unghästarna o dom äldre ridhästarna. Ibland när en kompis känner sig ridsugen eller liknande så är det bara kul med sällskap! :)

Oftast rider jag själv eftersom jag jobbar som jag gör så kommer jag på olika tider emellanåt.
Men ibland får jag sällskap och det är ju kul oxå...men jag tycker oxå att det skönt att rida ut själv.
Då är det jag som bestämmer fart och hur långt osv jag vill rida.:bump:

Mest själv, håller fortfarande på och lär känna min häst och det tycker jag att jag gör bäst när det är bara hon o jag. Sen är hon lite fjollig och rädd när hon är själv och det tycker jag hon gott kan träna på.

Sen gillar jag att rida ut med ett sällskap, men jag är inte förtjust i stora grupper, för att jag tycker att alla andra rider mkt bättre än jag tycker dessutom att min häst blir lite väl pigg :crazy: och vill rejsa lite och det vill inte fegmatte.

Jag är rätt feg av mig rent allmänt men upplever inte alls rida ut själv som farligt. Mina mardrömscenarior är 1) bli påkörd eller skrämd ner i diket av en idiotförare och 2) möta en björn i skogen och få sitta på en skenande häst, och båda dom sakerna kan hända även med sällskap.

*kl*

Oj vad många det är som rider själva.
Anledningen till att jag just nu inte vågar rida själv är just för att jag måste rida en liten bit på traffikerad väg för att komma till skogen
och min häst är inte trafiksäker riktigt, inte på lastbilar iaf. vilket passerar rätt ofta.

Jag längtar tills jag kan känna att jag är redo att rida själv! :D

Kan du inte bara leda din häst den biten? Jag skulle inte heller vilja rida på en väg där det ofta passerar lastbilar.

kl*

Oh! Rida ut! Det finns inte ens med på kartan idag. :cry: Har skrittat en liten runda på ca 10-15 minuter, ca 5ggr sen i höstas. Provade att skritta med sällskap förra lördagen men min häst blev en dynamit, så det dröjer innan jag försöker igen.

MEN förr när jag kunde rida ut så red jag både med och utan sällskap. Föredrog varken det ena framför det andra. Skönt att komma ut själv och få lite egen tid och välja fart och runda själv. Men kul (och lite tryggare) att ha någon med sig. :)

jag föredrar faktiskt att rida ut själv, iaf under våren/sommaren/hösten,
visst är det trevligt med sällskap men jag tycker det är skönt att kunna rida på hur man själv o hästen vill.

Jag tycker också det är otäckt, vi rider liten sträcka på ganska tungt trafikerad väg. Jag är rädd för lastbilar, hästsläp, bilar...tja, det mesta. Men gammeltant brukar knappt ens vifta på öronen så jag börjar bli lugnare och lugnare. :) (fast jag tar ändå en hand krampaktigt i framvalvet på sadeln och håller andan för säkerhets skull)
Så min häst gör mig trafiksäker, inte illa va? :D

KL

vi är ett gäng på fem tjejer i åldern 12-50 som träffas och rider ut tillsammans på helgerna. det är underbart! hästarna känner varandra väl och vi ryttare delar alla samma åsikt om ritterna. tycker det är härligt med sällskap, och finns det något roligare än att köra ett riktigt race? jag ler nog som allra mest när min dam på 16 bast nästan spränger sig själv av viljan att dra förbi 6-åringen med betydligt mer krut i benen ;) och vi lyckas ibland! :D

Jag tycker lagom är bäst.. rider jag bara ut med andra får jag problem sedannär jag måste rida ut själv då hästen inte alls är så sugen på att rida ut själv längre..
Så jag rider mkt ut själv just för att träna detta.. min häst skall kunna ridas ut på själv som med sällskap tycker jag..

Jag föredrar att rida ut själv men då och då är det skönt att ha sällskap=)

Rider nästan uteslutande ut själv (när jag väl rider ut:angel:). Hästen blir bara stressad och ännu starkare/hetare när andra hästar är med. Dessutom är hon så sjukt pigg att man alltid får vänta på alla slöfockar till hästar:D resulterar i att hon blir ännu mer stressad, hoppar runt och reser sig!

Jag vill dessutom kunna reglera tempo och gångart själv. Alla rider så förbaskat fort alltid. Full fart i traven och likaså i galoppen. Själv blir det mycket övergångar och lugn samlad trav/galopp om jag får bestämma. Är kinkig med underlaget också!

Tänker inte så mycket på olycksrisken, olyckor kan alltid hända!

Jag rider helst ut själv med tanke på risken för att det ska hända något. Min häst kan inte gå ihop med vilken häst som helst då han kan stressa upp sig om den andra är hetsig.
Har ridit ut med andra förut som galopperat förbi mig och min häst utan att säga något, bara dragit iväg i full fart utan att se om vi är med etc. Efter det rider jag inte med vem som helst, måste veta att det är en ansvarsfull person som bryr sig om jag ropar stanna t ex.
När jag rider själv kan jag känna av dagsläget och trava och galoppera om det är läge för det - eller bara skritta om det är läge för det. Min häst är så pass trygg att rida ut själv på så jag oroar mig inte. Har också alltid telefonen med mig om det skulle hända något.

Kan du inte bara leda din häst den biten? Jag skulle inte heller vilja rida på en väg där det ofta passerar lastbilar.

Jo, men sen tycker jag inte om att leda heller, för kommer det en lastbil och han blir galen så har jag ingen chans att hålla honom :crazy:

Sen är han rätt svår att sitta upp på när man är ute men det är en träningssak :)

Min pålla fixar personbilar bra, bilar med släp också. Lastbilar och bussar är lite 50/50 med - ibland vickar hon ett öra och ibland är det "jättehemska stora bestar :eek:" .
Jag måste vara en tjusig syn de gånger hon fnattar ur helt och försöker hoppa ut i vägen framför - kränger mig kvickt ner på marken och släpar ner hästen i diket, hon blänger på "ojuret" :D

Jag undrar, hur många föredrar att rida ensamma eller fler när ni rider ut? :)

Själv är jag lite kluven i den frågan. Det är ju hur mysigt som helst att rida ut själv en sen sommarkväll, men sen kommer alla olyckstankar fram och vad som skulle kunna hända.

Då vill man ha någon med i fall olyckan skulle vara framme. Sen är det ju roligt med att vara fler :)
Hur rider ni ut?

Jag föredrar att rida ensam. Rider som om jag var på ridbana, mycket koncentration, form och takt. Detta även i skogen, på fält och på stigar/vägar. Händer att jag är i sällskap någon enstaka gång men då med helt självgående ryttare som kör sin grej oavsett vad jag gör. Självklart är vi helt eniga i detta.

När det gäller säkerheten lämnar jag ett meddelande om vart jag rider och när jag beräknas vara tillbaka samt har mobilen med.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25