Sv: hur rider man barock?
Nu svarar jag inte någon speciell person, utan kommer mer med en allmän fundering.
Detta forum heter BAROCKforumet, vi som vistas här försöker rida efter i någon mån samma principer, de genuint klassiska, som dessutom finns i flera varianter, både om man ser till det historiska perspektivet (Xenophon, de la Guérinière, Pluvinel, Baucher), och de personer som i modern tid tolkat dessa gamla mästares verk och spritt sina läror (Racinet, Craig Stevens, Bent Branderup, Nuno Oliveira, Julio Borba, Sylvia Loch mfl).
För att kunna tala om olika fenomen behöver vi ord som sammanfattar fenomenet, så att man inte hela tiden måste beskriva det i sin helhet varje gång man vill nämna det. Detta tycker jag är självklart och också en god sak!
Som språkvetare anser jag att ett sätt att använda språket/ordet som det vid en viss tidpunkt finns en allmän konsensus runt, alltså att majoriteten använder ordet på samma sätt, därför är korrekt. Om majoriteten av alla människor som säger 'barockridning' menar den ridning som bedrevs och beskrevs av personer som levde under barocken, så hjälper det inte för enskilda att streta emot
Att sedan denna ridning funnits både före och efter är ju sant, men motsäger egentligen inte att begreppet används på detta sätt!
Dessutom finns det ju minst två andra namn som används av oss här på forat för att prata om samma sak, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst. I princip är väl klassisk ridkonst egentligen det mest korrekta uttrycket av de tre, men då uppstår problemet att många 'moderna' dressyrryttare kallar det de gör för klassisk dressyr, trots att de inte går efter den klassiska utbildningstrappan eller skolar sin häst efter de principer som ställdes upp av de 'gubbar' som vi kallar klassiska. Och då är det lättare att använda begreppen barock eller AR för att tydliggöra vad man menar.
Sedan att en del blir så upprörda av dessa namn på företeelser, och anser sig veta bäst vilka namn man får och inte får sätta på den ridkonst man utövar, kan jag inte förstå! Om man inte får definiera eller sätta namn på någonting, hur ska man NÅGONSIN kunna utbyta tankar om det?
Och nästa gång någon blir upprörd över att någon går in på BAROCKFORUMET och frågar hur man rider barock, så kan ni väl hålla det för er själva. Det blir dels tjatigt för oss som är här ofta att samma diskussion kommer upp i varje tråd, och de som kommer nya och är intresserade av att närma sig sin häst och sin ridning på ett (enligt mig) mer tänkande sätt, blir avsnoppade och avskräckta från att ställa några fler frågor.
Själv rider jag AR, och eftersom jag gör det, så finns det