Hur rider jag min häst trött?

Leea

Trådstartare
Hejsan! Ber om ursäkt om det redan finns en liknande tråd men jag behöver verkligen tips.
Jag har precis köpt häst och har haft honom sedan i lördags, han är ett Engelskt fullblod på 10 år och världens snällaste.

Han ska gå som dressyrhäst och är jätteduktig, men mitt problem nu är att han är JÄTTEPIGG!

Jag har ridit honom några dagar nu, inte hårt då han är lite omusklad nu och så även jag, men lite lättare arbete för att inte överanstränga honom, men i både traven och galoppen tänder han till som tusan och bara griskutar.
Jag vill rida honom trött, men vet inte hur. På måndag ska jag rida för tränare och det känns bara pinsamt och jobbigt om han ska kuta på som han gör nu och inte lyssnar på mig. I skritt går det jättebra, han går som han ska.
Han är alltså inte en het häst utan han har bara överskottsenergi efter att ha vilat några veckor innan jag köpte honom.

Någon som har några bra tips på hur jag kan trötta ut honom lite? Tänkte longera honom någon dag när jag får hem grejerna jag beställt, men på lördag ska vi rida ut första gången och det känns sådär om han ska vara så överspeedad.

// Lea
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Vad bra att du ska rida för tränare på måndag! :)

Jag skulle se det positivt om hästen var lika pigg på måndag när du ska träna, förhoppningsvis får du hjälp med hur du ska tackla problemet! Det är ju det som är poängen med att ta hjälp av tränare, eller hur?

Jag skulle tro att du inte får hästen till riktigt arbete så den får använda hjärnan. Att bara "springa/jogga" blir den inte trött av. Tänk riktig dressyrträning alá styrketräning, får den jobba där, blir den trött. Det svåra är att komma åt dem så de hamnar i det där jobbiga läget (och här kommer tränaren in).

Min erfarenhet av fullblod är att de behöver ofta arbeta mycket för att inte få överskottsenergi.
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

På måndag ska jag rida för tränare och det känns bara pinsamt och jobbigt om han ska kuta på som han gör nu och inte lyssnar på mig
man städar så det är fint innan man får städhjälp(?) och man 'städar undan' sina ridproblem tills man träffar sin ridlärare? Lägg problemen 'på hyllan' och gör det du kan göra tills du får hjälp med hur du ska lösa det. Alla ryttare har problem med sina hästar, problemen ser bara olika ut! Det är ju inte meningen att du ska åka till din tränare för att visa upp dig (det har man programridningar för : P) utan för att få hjälp med ridningen, eller hur?

Går det bra att skritta, så gör det! Om du är orolig för uteritten så longera honom ett par varv innan så han har blivit av med det värsta buset, om han har det, han kanske är 'tam' tills dess = )
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Hehe nej jag hade inte tänkt städa undan problemen och visa upp mig, finns massor att jobba med, kände bara att jag ville få av honom lite energi innan, självklart ser jag det som en fördel att få hjälp av tränaren med problemet :)

Ja och sen är det ju uteritten då, jag är inte den rädda typen, men självklart har jag respekt för att det är ny häst jag sitter på som inte är hemma i våra krokar än, så det kan ju gå hursomhelst. Jag föredrar att rida ut så mycket jag kan så jag vill verkligen att det ska gå bra.

Tack för tipsen i alla fall!:D
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Låt bli trav och galopp ett tag tills han stärkt sig? Gör ingenting du känner dig osäker på, så att du inte hamnar i en situation du inte reder ut.
När du rider ut nu så skritta bara, helst i skogen så han får se sig för och använda huvudet. Då blir det svårare för honom att älga iväg.
Ha en rem runt halsen på honom som extra trygghet som kanske får dig att slappna av mer?

Vad har han gjort tidigare? Gått löp? Hur länge i så fall och när togs han av banan?

Toppen att du tar hjälp av tränare i så här tidigt skede :bow:
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Han gick löp under 10 veckor när han var yngre, men han gillade inte startboxarna så han togs därifrån och blev dressyrhäst, han är utbildad LA i dressyren och har även varit hopphäst under en kortare period men förra ägaren upptäckte att han hade mer potential i dressyren.
Så det är länge sedan han togs av banan.

Jag rider honom väldigt försiktigt nu och mest i skritt, är lite låst i ridhuset nu då jag inte kan några ridvägar men ska rida ut med en kompis på lördag som sagt och då hoppas jag på att kunna rida ut mer.
Har bara testat lite trav och galopp nu för att känna hur det känns och inte alls för träningens skull. Håller mig till skritten ett tag till så får vi se vad tränaren säger :)
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Fullblod blir inte trötta, inte så lätt iaf. ;)

Jag hade nog tvärtom låtit den springa av sig värsta överskottsenergin, antingen om du galopperar uppsuttet, på lina eller låter den lösgaloppera i ridhuset.
Sen gäller det att få de att tänka, mycket övergångar, sidvärtsrörelser, tempoväxlingar och annat, i alla gångarter. Sitt inte och håll i utan jobba hästen framåt istället. Fullblod kan vara ganska lata i dressyren, när de verkligen måste jobba där brukar det inte gå så fort. Det är enklare att bara springa fort rakt fram :D
Är de riktigt pigga brukar skritt funka sådär, de går bara och väntar på att få gå snabbare. Bättre att köra på i trav och galopp och aktivera hästen där istället.

Se till att ha ridit ordentligt dagarna innan du ska ut och ta med dig en lugn hästkompis så går det säkert bra :)
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

I numret nu i ridsport fanns det olika typer av "maskiner" 1-10 ( altså derssyr övningar som skulle vara till för att förstärka galoppen men min häst blev riktigt tröt för han fick tänka :P ) karnse testa :D ?
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Jag har ett sto som ALDRIG blir trött! Seriöst så har hon aldrig blivit trött i benen. Oavsett om jag ridit i 3 timmar i mycket högt tempo. Detta för hon laddar som tusan och för att hon älskar det! Hon är en pigg häst men otroligt bra grundkondis!
Däremot så blir hon trött i huvudet! Mycket volter, tempoväxlingar, skänkelvikningar, bommar. Sånt som gör att hon måste använda huvudet gör henne "trött". Ute blir det korta galopper fortfarande. Max 200-500 m och då helst i sakta tempo. Mycket backträning. Och mycket tempoväxlingar med avsaktningar, skänkelvikningar på vägen mm mm.

Jobba med huvudet alltså! Jag har haft henne i 2 år till våren och hon har inte blivit ett dugg "trögare" snarare piggare;) Men däremot så har hon lärt sig att hon inte får rusa runt! Träna, träna och åter träna! Jag har en super tränare som även ridit och visat upp henne. Det är en bra tränare, en som vågar testa" problemet. Mitt sto är mycket speciellt att rida. oerhört känslig för ryttaren och ser de flesta rörelse som framåt;) Vi har kommit så lång att vi nu kan galoppera i "normalt" tempo. Detta har tagit 2 år! Dock har hon fått föl och varit dräktig mellan. Det jag vill säga är. Det kan gå fort men det kan även ta lååång tid!
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Håller med MaRomer!
Precis vad jag tänkte skriva faktiskt!
Att låta hästen tänka och fundera gör faktiskt både ridning & hantering lättare :) Tro mig! Jag har en 3 åring som helst skulle vilja springa maratonlopp hela tiden, men med mycket hjärnaktivitet och variation så hjälper det mycket!
Sen kan det också bero på att du inte haft hästen så länge, den känner inte dig, du känner inte den. Blir alltid svårt i början av en "ny relation" med en häst! Mycket hjärnaktivitet + en duktig tränare som hjälper dig = guld och gröna skogar! Lycka till!
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Hur gick det när du provred? Fråga den förra ägaren(som känner hästen) om råd?

Hästen har precis flyttat och hamnat i en ny miljö, med ny ryttare och nya kompisar. Det kan ibland göra dem lite extra "laddade" innan de landar och känner sig trygga.

Sedan är alla hästar olika, jag har haft en häst som bokstavligen skulle springa tills hon dog om man lät henne. Där gällde det verkligen att rida på ett för henne "rätt sätt". Aldrig bromsa genom att dra i tygeln, då sprang hon. Aldrig stressa upp sig själv, då sprang hon. Man var tvungen att genom små medel få henne att koncentrera sig och börja lyssna, få henne att koppla in hjärnan och inte bara dra på i fullt ös.

Du har haft hästen en vecka, det tar tid att lära känna varandra.
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Kanske behöver din häst få stimulans utöver ridningen? Gå med andra hästar (som den säkert redan gör), mycket stråfoder att plocka med, lösdrift brukar ju få hästar att bli harmoniska, dom får chans att verkligen slappna av både mentalt och fysiskt då de får leva ut sina naturliga instinkter. I och med detta blir det ju även en harmonisk häst att rida. Att acklimatisera sig till ny miljö tar ju ibland en stund, så kanske ska man ha lite is i magen. (du hade väl inte haft hästen så länge?). Lycka till :)
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Han var rätt pigg när jag provred men inte alls lika som nu.
Uteritten gick jättebra, han var lugn som en filbunke trots att allt var nytt. Det är i ridhuset han blir så överhettad.
Jag har sett honom ridas av förra ägaren både på film och live, och han är jätteduktig. Jag vet att det beror på att vi inte känner varandra än och att han säkert testar men också att han har överskottsenergi. Han går just nu i en hage som inte är så stor, han har haft problem med mugg och rasp under hösten då det varit så blött, men han ska släppas med kompisar nu i veckan. Det kan ju såklart hjälpa.
Tycker jag fått jättebra tips av er! Tack så mycket:)
Imorgon blir det träning för instruktör och det ska bli jättespännande :laugh:
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Den gick jättebra! Han var väldigt stel i sidorna, och rusade i rasande fart i början, men med mycket lösgörande övningar och mycket volter istället för att bara sitta och bromsa så kunde jag i slutet av passet trava av honom med långa tyglar och han gick i jättebra tempo och form. Vilket skillnad!
Nu har jag fått bra tips på hur jag ska rida honom och det känns lovande.
Även fast jag vet att han kan så känns det så himla skönt att få uppleva det själv. :love:
Självklart kommer det krävas mycket träning för att få ett ihållande resultat, men nu vet jag ju att det går! :laugh:
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

kl

Har ett fullblod på 16 år, köpte honom som femåring då var han omskolad till ridhäst efter en kortare sejour på Täby. Ej startad. Den grundkondisen han fått där, har han dock behållt under åren, kanske tappar något lite varje år men han är i princip aldrig trött "fysiskt" men dock psykiskt av dressyrövningar. Cantrade kmvis i början jag hade honom, har galoppbackar som "knäcker" de flesta vanliga ridhästar men han är fortfarande bara pigg och glad när man är uppe på toppen :)

Men kul att du fick verktyg!
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Känner verkligen igen detta. Han inte blivit det minsta trött av att springa på i den takt han velat. Men träningen igår gjorde verkligen underverk och han var både trött och svettig efteråt. Detta följdes av att han gick kanon bra idag också när jag på egen hand försökte träna på det vi gjorde igår. Så det är jobbigare för honom att träna "psykiskt" men springa skulle han nog kunna göra hur länge som helst ;)
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Du kan som flera redan påpekat, knappast rida ett fullblod fysiskt trött, och det är knappast vad du vill åstadkomma heller för den delen, för att träna på en trött häst sliter och bryter ner hästen.
det du vill åt är ju som sagt att hästen blir avslappnad och kommer till ro mentalt. Det gör du med systematiskt arbete och ett bra träningsupplägg som inte har att göra med att bara rusa runt och försöka bränna energi rent tekniskt.

roligt att träningen var så bra och lyckad! Fortsätt på det spåret och se till att ha en plan och ett vettigt upplägg när du rider. Är hästen het ute och blir hetare vid högre gångarter hade jag skippat det och istället tränat på grunder och att den svarar lydigt och harmoniskt på hjälperna, dvs arbetas systematiskt och får tänka med huvudet dvs lyssna på ryttaren. Det ger mer än att försöka bränna av den energi i sig. Ditt fullblod har ju dessutom ingen färsk löpstatistik bakom sig utan har ridits som vanlig ridhäst i många år och verkar dessutom vettigt grundutbildad ridmässigt. Så i ditt fall handlar det snarare om att få bort spänningar ur hästen och det gör du främst mentalt än att försöka få bort det genom att bränna på. Fullbloden är vakna hästar av naturen och har lätt att bli spända både fysiskt och mentalt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 722
Senast: Lillo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp