Hur rider jag min häst trött?

Sv: Hur rider jag min häst trött?

Du kan som flera redan påpekat, knappast rida ett fullblod fysiskt trött, och det är knappast vad du vill åstadkomma heller för den delen, för att träna på en trött häst sliter och bryter ner hästen.
det du vill åt är ju som sagt att hästen blir avslappnad och kommer till ro mentalt. Det gör du med systematiskt arbete och ett bra träningsupplägg som inte har att göra med att bara rusa runt och försöka bränna energi rent tekniskt.

Hehe jag antar att jag uttryckt mig lite klumpigt tidigare. Jag vill alltså inte att han ska griskuta sig trött, utan med hjälp av övningar få honom avspänd och fokuserad. Innan jag red för tränaren så hittade jag inte de rätta knapparna. Lösningen var rätt enkel, och så fort han var lösgjord så gick han hur bra som helst.
Jätteroligt:laugh:

Ute skrittar vi bara nu, jag har inte bråttom med det. Det är ju hur mysigt som helst att lulla på i lagom takt i skogen, dessutom inte dålig träning heller. Passar på att rida uppför lite backar och knata runt bland stock och sten, vilket gör att även han taggar ner tempot och inte vill stressa iväg.
Vi har så mycket roligt framför oss att uppleva tillsammans :D
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Kul att du fick hjälp!

För min fullblodssdam är det också lösgörande, lösgörande och lösgörande som får henne att fokusera sig och inte stirra runt.
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

*kl*

Nu har du ju haft hästen ett tag och förhoppningsvis går det redan bättre, men jag vill ändå skriva ner mina tankar...
Ta det inte som negativ kritik, utan som ett annat sätt att se på det hela är du snäll :)

Du har haft hästen mindre än en vecka och han har stått några veckor innan köpet. Han är omusklad, och det är ganska nytt för honom både med nytt stall, ny ryttare osv. Ge hästen tid att bekanta sig med nya miljöer och med dig. Rid honom så klart, men gå försiktigt fram och fokusera på stärkande övningar och variera ridningen/arbetet så mycket du kan! Min första tanke om att han rusar i galoppen är att han helt enkelt inte orkar bära sig i en mer samlad form. Alltså - skrittövningar, många övergångar skritt/trav (minst fyra per långsida), rid över bommar och cavaletti, klättra osv. Jobba gärna med gärna tömkörning/long reining/arbete vid hand för att arbeta buk och ryggmuskulatur utan ryttare på ryggen varannan dag och rid varannan dag. Det finns massor av roliga saker man kan göra om man bara tänker utanför fyrkantsspåret så att säga :)

Att longera honom "trött" tror jag bara blir kontrapoduktivt, det som oftast händer är att man bygger upp en massa mjölksyra och hästen rusar ännu mer i ridningen istället - eller att man sätter igång fnattandet ännu mer i lina. Dessutom är det inte helt bra att longera en omusklad häst runt runt innan ridningen och en rejäl uppvärmning. Men - detta är bara mina tankar och som jag tränar. Gör det som fungerar bäst för er och använd dig av din tränare :) Lycka till!
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Se nu till att rida varje dag om så bara i skritt ett par av dem.

Sitt inte o tjuvhåll den för då väntar den.....laddar.:bump:

de behöver röra sig i alla gångarter i synnerhet om de inte rasar runt i hagen.

motion ger psykisk avslappning. Den mår bra.

du kan o ska inte rida den trött, men kan få ur den överskottet.
 
Sv: Hur rider jag min häst trött?

Tack för jättebra tips! (Gäller er alla)
Jag vet att allt är nytt för honom och att det inte är konstigt att han springer.
Jag behöver dock påminnas om det då jag ibland kan tappa tålamodet och motivationen.
Jag försöker träna varierat, för att både han och jag ska tycka att det är roligt, och inte ha för höga förväntningar när jag rider. Han är ju en jättesnäll häst och gör inget dumt som bockningar mm, utan det går bara väldigt fort.
Han är ju sådan att han springer när det blir jobbigt, vilket det blir ganska snabbt nu när han är omusklad.

Jag vet att han kan, det gäller bara att komma dit, tillsammans. Jag och min ridning är ju ny för honom också och vi måste jobba på kommunikationen, och där är tränarens hjälp guld värd!

Det är helt nytt för mig att rida en sådan pigg häst, även om jag har rätt många års erfarenhet så har jag lyckats skaffa mig en häst helt olik de jag är van vid. Men jag ser det som att jag kommer lära mig mycket av honom och när vi får till det så kommer det bli jättebra :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 722
Senast: Lillo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp