Hur rider du som är lite äldre?

Sv: Hur rider du som är lite äldre?

Jag började rida på äldre dar (47) tack vara min dotter slutade. Har varit i kontakt med hästeriet genom min dotter men red aldrig själv.
Idag har jag eget stall med en läromästare o en unghäst samt hennes ponny.
Håller på att träna upp min unghäst till hoppning ska kanske debutera i vecka på en träningstävling.
Har med min läromästare deltagit i hoppning på klubbnivå o lokalnivå.
Kan inte hjälpa det men det är kul att spöa fjorttisarnar på hoppbanan , de räknar nog inte med en sådan gamal man som jag fortfarande har lite krut i mig :rofl: Har fyllt 50 i år.
Har blivit rejält mörbultat 2 gånger vid ofrivilliga avsittningar. Rider numerar med säkerhetsväst då det tog minst 14 dagar innan man kunne röra sig normalt.
Visst ibland är man rädd men jag litar på min tränare o försöker lita på instinkten.
Jag blir så glad av att det är så många i övre medelåldern som rider.
Fortsätt att hålla igång:banana:

heja todde:bump::bump::bump:

Strongt, Todde, du och ni andra här ger mig mod att fortsätta!

Jag är 43. Hoppar inga höga hinder. 60-70 cm är lagom för mig.
Tävlar i Distans. Har inget emot att det går fort när man rider, men är då noga med att det ska vara rätt underlag. Och så ser jag till att alltid ha skyddsväst på mig.

Ha! Inte kan du vara feg så länge till...tänkte ju be dig om lite hjälp med ridningen av Quentin till våren:devil:

kram från en 41-årig tant:angel:som ibland är ganska feg också...:D

Hahahaha, jo jag är en riktig tönt !! :angel:
Men får väl ta mig i kragen då till våren och hoppa upp på den där lille hästen. Gaaaah, kommer väl ungefär kissa på mig! Men med en rosa fälttävlands-hjälm går det säkert vägen :p.
Du förresten, Armani känns super. Har varit uppe på honom nu ett par ggr och allt går kalas. Tänkte tömköra nästa helg, om du har tid och lust?

Målet är väl att arbeta upp mitt självförtroendet på hästryggen också, men det får ta den tid det tar - jag tänker inte stressa.

Du gör alldeles rätt! Jag skakade som ett asplöv dom första månaderna jag red min häst och ville mycket hellre tömköra o promenera med honom. Jag red 5 minuter, sen 10 minuter osv och numera (har ägt honom i ett år) rider jag honom i alla gångarter hur länge som helst och jag känner mig trygg. Det handlar om att lära känna sin häst ju. Jag har förstått att min häst vill mig bara väl - sen blir han rädd o sprättig ibland men även där har jag lärt mig att förstå vad som sätter igång honom och hur jag ska ta det. Sen tränar jag för instruktör också numera och det är verkligen att rekommendera, hon ser ALLT och har verkligen skärpt till min ridning så jag känner mig mycket tryggare i "matte bestämmer även när hon sitter på ryggen"- rollen.

Kan bli lite skraj inombords fortfarande om det går fortare än jag har tänkt mig eller om det händer något småläskigt, t ex bussen kommer dundrande och hästen börjar steppa nervöst vid vägkanten, men det vet jag att det är bristande rutin så det är bara att envisas o fortsätta.

Ta det i din takt du, det kommer!!! :bump::bump: Jag tycker dessutom att umgås med hästen från marken är något som alla skulle göra mera, man bygger verkligen en förtroendefull relation på det sättet. :idea:

Skönt att höra att Armani är på rätt väg! Visst kan vi tömköra till helgen - ska bara kolla med "regeringen" om när jag kan smita iväg:angel: Vi hörs på telefon i slutet av veckan.

KLART att du ska hoppa upp på Q - inte vill du väl att tant här ska ligga på sjukhus med bruten lårbenshals? Det vet man ju hur lång läktid det är på GAMLA människor:eek:

:bump::bump::bump:

Skönt att höra att Armani är på rätt väg! Visst kan vi tömköra till helgen - ska bara kolla med "regeringen" om när jag kan smita iväg:angel: Vi hörs på telefon i slutet av veckan.

KLART att du ska hoppa upp på Q - inte vill du väl att tant här ska ligga på sjukhus med bruten lårbenshals? Det vet man ju hur lång läktid det är på GAMLA människor:eek:

:bump::bump::bump:

Ja, känns verkligen jättebra. Men får lägga på honom broddskorna snart, för jag är lite nervös att han ska gå och halka rundor med bakbenen och knäna.

Haha, ja jag får väl hoppa upp på lille galningen. Även om jag är feg, men man får väl övervinna det också :P. Hellre det än att du bryter lårbenshalsen, det går ju inte för sig minsan ;)

41 är jag, så ungdomsåren är förbi. Jag rider mest dressyr, som jag alltid gjort, och en hel del ute i skogen. Visst tänker jag mycket mera på risker nu än när jag var 15 år, men det har jag gjort länge. Framförallt sen jag fick barn. Jag hoppar lite gymnastikhoppning med hästen för att det är både roligt och nyttigt. Tävlade förr, men har ingen lust med det nu. Tränar dock lika intensivt för tränare och åker på kurser med hästen.
Ridningen har inte ändrat karaktär speciellt mycket för mig. (om jag bortser från de vilda tonåren)
Jag rider och njuter.

Strongt, Todde, du och ni andra här ger mig mod att fortsätta!

Jag tackar:bow::bow:men
det har egentligen ingenting med att vara "strong" utan det är ren o skär envishet o vilja + att jag njuter så kolosalt av hästens närhet.
Jag kallar det som så många andrar gör "en livsstill" Kan numerar inte tänka mig ett liv utan häst, har lagt allt annat på hyllan.
Jag kan rekomendera att läsa mycket o studera samt träna mycket ifrån marken o sist men inte minst hitta en tränare som du kan lita på. (det finns många som kallar sig tränare som kanske rent av är förstörande både för dig o hästen :o tyvärr !)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 480
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Raider_
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka