Hur rider du som är lite äldre?

Sv: Hur rider du som är lite äldre?

Jag är lika gammal som du Cornelia. Jag har ridit i hela mitt liv (sen jag var 8 i alla fall). Jag hade bara uppehåll när jag var gravid -87 och -90. Jag har alltid haft tillgång till lånehäst de första 25-30 åren. Varierade på olika ridskolor, men -98 köpte jag min första egna häst. Jag har alltid trivts bäst på mindre hästar, så det har varit mycket fjording för mig. Sen -01 är det islandshäst för hela pengen. Dottern, nu 17 år delar intresset och vi är ute och flänger ganska vilt. Men mitt omdöme om underlag och hästens kondis är ju bättre nu än förr. Får hejda dottern ibland.:smirk: Men annars är jag aldrig feg eller tänker speciellt mycket på risker. Tvärt om får jag ofta peppa ridkompisar som är yngre än mig, att det faktiskt går att klättra både upp och ner i backar, att det går att kliva över stockar och stenmurar osv. Hoppning saknar jag lite sen ridskoletiden. Men det gör inget för "stora bruna" kan inte tölta.:):banana:
Det som kanske gör en påmind att man börjar bli äldre är att det ibland kan vara lite stelt att komma upp i sadeln. Jag är mycket tacksam att jag har en liten (127 cm) häst.:love:

Är 51, har ridit sedan jag var barn med många uppehåll på grund av att jag blivit så feg att jag inte kunnat fortsätta. Men så har hästarna sugit igen och nu har jag ridit regelbundet sedan 1997. Har nu två egna hästar, en lugn och trygg islandsvalack och ett snällt ungsto med mycket krut och betydligt mer idéer. Rider AR men även ut i skogen en hel del. Tränar mycket från marken också och har perioder av mod och perioder av total feghet. Är i vart fall såååå lycklig över hästarna :love: som jag tycker har utvecklat mig som människa i stort och smått.

OlleAtlas

Hej,
Jag är årsmodell -59 och har faktiskt på senaste tiden retat mig lite på att blivit så feg.
När jag skulle köpa ny häst för några år sedan fick det bli modell mindre, just av den anledningen att jag inte "behövde sitta på några höga hästar längre".
Jag har två haflinger som jag ridit/rider in. Min man har också börjat rida och vi har ridit i skogen tillsammans i sommar, jag på unghästen och han som nybörjare på vår äldre häst.
Nu i höst har unghästen börjat fjanta sig och vill sticka när jag är oförberedd, vilket betyder att jag fått mig några åkturer i högre fart än jag avsett och jag blir då orolig, inte bara för min egen del utan även för att min äldre häst skall sticka med min man, som har passerat 50 och inte har så mycket erfarenhet av ridning.
Nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare. Jag borde ha någon mer erfaren person som rider med mig på den äldre hästen men har inte hittat någon som vill ställa upp ännu.
Hästarna är verkligen mitt andningshål och när jag kommer hem från jobbet och det har varit mycket att göra så är det underbart att bara kunna släppa allt, vilket man lätt gör i umgänget med hästarna.

Tävlingar tycker jag inte är roligt längre men oj, så mycket roligt man kan ha på olika kurser. När jag anmälde mig till en NH kurs trodde jag att jag skulle vara ensam "tant" men det var faktiskt inte en enda yngre tjej med.
AR är också jättespännande. Jag har ridit sedan jag var tio och en del, som inte håller på med hästar, frågar varför jag går på kurs. Men oj, så mycket det finns att lära sig och så roligt det blir när man känner att man är i samklang med hästen istället för att sitta och banka som man fick lära sig på ridskolan på 70-talet.
Tack för en rolig tråd!
Passar också på att hälsa till alla "häst-tanter" runt om i landet.

Nej enda skillnaden är nog att jag har upptäckt att jag är för lat för att offra mina lediga helger på att tävla. :D Orkar inte ens tänka att gå upp tidigt och vara borta hela dagen och särskilt inte på höst vinter vår när det är kallt och i värsta fall regn eller snö:crazy: Ett tag var jag sugen på det men det var sent i våras när det var lite varmare men nu nej, orkar inte:o

Men annars rider jag väl på samma sätt, känner mej inte räddare eller så, det har jag inte ens tänkt på? Om man rider i stort sett varenda dag så går ju tiden och man tänker inte på att man blir äldre:rofl::rofl:

-kl-
Måste berätta en rolig kommentar. I min grupp på ridskolan kom en ny elev i 50 +-åldern (vi andra är mellan 25 och 50+) och vi berättade då att vi är en allround-grupp, med dressyr, uteritter nån gång, hoppning var fjärde gång. Oj, sa hon, är ni hoppande damer? Tyckte det lät rätt kul "Hoppande damer..."

Började rida som"äldre" så jag har aldrig rasslat runt i skogen i full galopp.Tyvärr! Är lite försiktig av mig,det gör så jädra ont att ramla av!. har därför en Haflinger som inte är så hög så blir inte fallet så högt!:D
Gillar dock galopper under lite ordnade former ,vill gärna känna att jag har en viss kontroll.

Jag fyller snart 52, och jag har ridit sedan jag var 9 (med ca 5 års uppehåll i de övre tonåren)

Från att ha varit modig och suttit på vilken häst som helst, hoppat terrängbanor och hemska banhoppningshinder i flygande fläng så håller jag mig numera till dressyr. Dressyr har f ö alltid varit det roligaste med ridningen och jag som har mina rötter i den "gamla" ridningen blev så glad när jag kom i kontakt med den akademiska ridkonsten - detta är vad jag alltid letat efter.

Jag åker på kurs 3-4 gånger per år samt har en "vanlig" tränare hemma hos oss varannan fredag. Jag brukar rida på ridbanan 2-3 gånger per vecka, de andra dagarna rider jag ut - vi har hela Hallandsåsens underbara natur utanför knutarna. I skogen blir det en hel del klättring och många härliga galopper.

Vi har tre hästar tillsammans, min man och jag. Ett 15-årigt kallblodstravarsto som alltid varit ridhäst, en 9-årig valack som är korsning fjord/kallblodstravare (mycket trevlig ridhäst!), samt ett 4-årigt kallblodstravarsto som nu påbörjat sin utbildning inom det akademiska.

Immer

Vad roligt att läsa om att fler känner som jag!
Mettanmett, vad är det för häst? Kul att du tar dig an en sådan utmaning, själv har jag en femårig arabvalack som jag gärna vill starta distans med till våren.... Dessutom har vi en tvåårig arabflicka som ska ridas in till våren, men det vet jag inte om jag vågar mig på, iallafall inte på egen hand.

Ibland kan jag känna det som om jag i sinnet tror att kroppen är tjugo, och så gör jag saker som jag hade klarat av då men inte riktigt klarar nu om ni förstår vad jag menar. Om det nu beror på åldern eller på att jag är mycket mer otränad nu vet jag förstås inte...

hej cornelia ! jag har en nordsvensk

Jag är 43 år, har ridit sen jag var 10 år. Har nu min femte häst som är ett 5-årigt sto, mitt första varmblod. Jag märker att ju äldre jag blir desto mesigare blir jag när det gäller ridningen, dvs jag galopperar inte hejdlöst i skogen eller över gärden längre i okontrollerad fart...tror att jag fick mig en tankeställare när jag hade min förra häst, en arab som var "sjövild" och gärna stack med mig. Vi gick omkull en gång och det var otäckt, han var dessutom sån att när han drog iväg så var det precis som om han själv tappade kontrollen och det var många gånger jag fick "kasta" undan honom från att krocka med träden:(
Jag har ridit in denna dam som 3-åring och hon har varit underbar!Tänkte när jag tog bort förra hästen att nu kanske jag skulle lägga ner det här med egen häst:rofl: men det gick ju inte, t o m min man sa att du kan ju inte vara utan häst, det går ju inte..

Jag har inga större krav förutom att hästen ska gå i form när jag jobbar med henne och må bra för övrigt. Det blir mest skogsridning och dressyr nu förtiden.;)

Oj, jag blir så glad när jag läser den här tråden! Tänk att vi är så många....
Mettanmett, jag har starka planer på att skaffa mig en nordsvensk, tanken är väl att köpa ett nordisföl till sommaren som kommer. Vill gärna vara med från början, tycker att man får en alldeles speciell kontakt med de hästar man har haft från föl.
Är det en bruksnordis du har? Bilder....??

Till åren vet jag inte om jag skulle kalla mig, men jag är 34 och skitfeg. Förr om åren har jag intervalltränat flertalet travhästar från ryggen, i både trav och galopp, och då går det undan! :eek: Nu rider jag inte så himla gärna, speciellt inte ensam.

För någon månad sedan hade jag min kompis som ledde mig i skritt på en kort promenad och det kändes tryggt och bra. Jag har också mycket av det där "tänk om"-tänkandet. Säkerhet går före mod (dumdristighet) och jag är noga med att inte försätta mig i situationer jag riskerar tappa kontrollen över. Jag håller mig faktiskt helst på marken och håller på att utveckla min tömkörning. Jobbar också en del med att ha hästen lös.

Målet är väl att arbeta upp mitt självförtroendet på hästryggen också, men det får ta den tid det tar - jag tänker inte stressa.

Hej Cornelia!
Jag har läst igenom hela tråden nu, spännande och intressant.
Är bara 20 år, men känner mig lite mer till åren, vad gäller min ridning :angel:, jag är jätte-feg!

Har en busig arab på 10 år, som jag har haft sen han var 4, så vi känner varandra väldigt väl nu, tack och lov!
Nu har han varit skadad och jag inte kunnat rida sen i april ungefär (eftersom han blev opererad),men idag hoppad jag upp för första gången! Väldigt roligt, men såååå nervöst!

Man behöver alltså inte vara äldre, för att känna sig feg och försiktig. Jag är ett exempel, och har alltid varit sådan. Gick över från hoppning (i ochmed min feghet :o) till dressyr när jag var runt 12-13 år och är fast där fortfarande med min tok till häst. Tack och lov älskar även han dressyren och har inte mycket till övers för hoppning. Skönt för matte!

*kl*

Hm, jag är inte själv äldre, men min pappa är 65 och rider en massa fortfarande. Just nu är han 'hästlös' (letar ny) men är medryttare på en som står installad i hans inack.stall samt brukar låna min:)

Han rider mest ut nuförtiden, men rider en del dressyr också. Mycket lite hoppning däremot. När han rider ut är det väl 'vanligt' tempo, men han är alltid mycket noga med att hästarna ska gå prydligt i form samt att han ska vara välklädd. Ser väldigt tjusigt ut :D

//Gilly

Oj, jag blir så glad när jag läser den här tråden! Tänk att vi är så många....
Mettanmett, jag har starka planer på att skaffa mig en nordsvensk, tanken är väl att köpa ett nordisföl till sommaren som kommer. Vill gärna vara med från början, tycker att man får en alldeles speciell kontakt med de hästar man har haft från föl.
Är det en bruksnordis du har? Bilder....??

ja det är en bruksnordis! Har tyvärr inga bilder än men han är en riktig "sagohäst" som min väninna brukar säga fux med vit man o svans. jag kan rekomendera dig att köpa "bebis" visst det är mycket jobb man ack så roligt man har på vägen och man kan verkligen inte skylla på någon annan om det går snett eller inte blir som man tänkt sig!:idea:
Och får du problem så finns det alltid kunnigt folk att tillgå. Det handlar bara om hur mycket pengar o tid man är villig att lägga på sin unghäst! som det står på ryggen på min ridväst. "nordsvensk!-Så klart!:D:D:D

Låt mig presentera min mor :D hon är 47 år började rida i år efter ett uppe håll på en härrans massa år. När hon var yngre red hon en folkilsken svart svhbl som hette Tottmess *vet ni vem han var PM gärna, jag letar som en gnu efter allt efter han..*

Hon tar det ganska försiktigt men bangar sällan då hon red B-ponny *och var aldeles lagom, ja min mor är liten :D * och fräste på åkrar och hoppade, dock med värdens dunder värk dagarna efter...

Men hon är duktig min mor, hade kunnat lägga ut film på henne men då dödar hon mig väll :D

Jag är 55 år och alldeles nybörjare. Började rida i somras och på islandshäst. Var med på en flerdagarstur i Ammarnäs i augusti , den första snön kom då och det var underbart vackert. Nu rider jag i ridskola en gång i veckan och ibland går jag ut på tur tillsammans med ledare. Jag gillar att trava och tölta och även en galopp då och då. Lite feg är jag men jag får bättre och bättre självförtroende ju mer jag lär mig och det är så kul! :angel::banana:

jag är 34år gammal och har ridit egna och andras hästar hela mitt liv...när man va yngre fanns inget som va läskigt, hoppade HÖGA hinder mm,det gör jag inte längre,har tränat upp till 90cm och mitt mål är att jobba bort "hopprädslan" lite till och våga hoppa 1m utan att vara jätte nervös.

nu rider jag mest i skog o mark med min pålle som är en arab val på 9 år,tränar lite dressyr o hopp för att variera oss lite:D

galopperar inte gärna fort (händer väldigt sällan)sånt va ju skitroligt när man va yngre:crazy:
Nu vill jag ha kontrollerad ridning i alla gångarter & gärna långa turer i enbart skritt:bow:

man har blivit äldre o klokare med åren:idea: eller harigare:o;)

Mvh Arabizar

Ha! Inte kan du vara feg så länge till...tänkte ju be dig om lite hjälp med ridningen av Quentin till våren:devil:

kram från en 41-årig tant:angel:som ibland är ganska feg också...:D

*kl*

(Själv är jag nog för ung för att klassa in :o) En av mina närmaste väninnor är 42 år och har två 1 ½-åriga hingstar och ett sto på fem år, ska tävlas till våren är det meningen..:D Är betydligt modigare än mig när det gäller, hoppar gärna upp på en problemhäst o hjälper till..

Senast ändrad:

Jag började rida på äldre dar (47) tack vara min dotter slutade. Har varit i kontakt med hästeriet genom min dotter men red aldrig själv.
Idag har jag eget stall med en läromästare o en unghäst samt hennes ponny.
Håller på att träna upp min unghäst till hoppning ska kanske debutera i vecka på en träningstävling.
Har med min läromästare deltagit i hoppning på klubbnivå o lokalnivå.
Kan inte hjälpa det men det är kul att spöa fjorttisarnar på hoppbanan , de räknar nog inte med en sådan gamal man som jag fortfarande har lite krut i mig :rofl: Har fyllt 50 i år.
Har blivit rejält mörbultat 2 gånger vid ofrivilliga avsittningar. Rider numerar med säkerhetsväst då det tog minst 14 dagar innan man kunne röra sig normalt.
Visst ibland är man rädd men jag litar på min tränare o försöker lita på instinkten.
Jag blir så glad av att det är så många i övre medelåldern som rider.
Fortsätt att hålla igång:banana:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 480
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Raider_
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka