Hur renovera en antik cykel varsamt?

Rie

Trådstartare
Den är rostig här och var, den gamla Centrumcykeln. (Nån som hört talas om det märket?)
Tanken är ju att få bort detta utan att förstöra det som är under, om det nu går
Stod med Svinto i högsta hugg, men blev lite tveksam.
Tips?
 
Sv: Hur renovera en antik cykel varsamt?

Äsch - jag hade satt på en stålborste på slipmaskinen och gått lös på cykeln. Sedan hade jag målat den i någon lämplig kulör :D

Rost kan inte återställas, det är rost. Putsa med torr duk och vaxa?
 
Sv: Hur renovera en antik cykel varsamt?

Tanken var att behålla den i originalskick, bara fräscha upp den.
Det finns nog inte så många av den här sorten kvar tror jag.

Annars hade jag behållit den fina mormorscykeln som alla var som galna efter. Fick samtal senast igår trots att annonsen var inne i lokaltidningen för över en vecka sedan - är uppe i närmare 60 samtal nu.
 
Sv: Hur renovera en antik cykel varsamt?

Vad vill du göra med den då? De gamla cyklarna är möjliga att reparera fullt ut. Man kan renovera naven och byta pedalgummi och återställa allt som nytt, om man vet hur man ska göra (eller som i mitt fall har en far som kan).

Om du vill ha en cykel som är fin utanpå kan du visst slipa rosten och måla den. Är du mer avancerad kan du lämna in och kroma upp styre och andra blanka detaljer. Leta kjolnät på veteranbilsmarknader och försöka hitta rätt sorts sadel, gärna läder. Du kanske kan hitta någonstans på ramen där du kan se orginalfärgen och försöka komma nära. Trähandtag, cykelkorg, det går att hitta saker som passar om man är beredd att leta lite. Googla på veterancykel.

Sen tycker jag du också ska lämna in den till en riktig cykelmakare för att få de slitna detaljerna bytta. Ny kedja, ny kedjekrans, allting smörjt och fixat. Hitta en riktig cykelmek som kan sina grejer. De finns, men de är ju inte så lätta att hitta alltid.

Vill man ha en funktionscykel är det förstås inte så noga att allt är orginal. Då kan man sätta ett tvåväxlat nav om man vill eller vad man nu har lust med.

Rätt renoverad kommer din cykel att rulla hur länge som helst.
 
Sv: Hur renovera en antik cykel varsamt?

Jag har en modern 21(?)växlad hybridcykel med fjädring fram så jag klarar mig nog utan att cykla på veteranen.

Den har f ö lädersadel, trähandtag och kjolnät.
Antar att lädret i sadeln är torrare än torrt. Läderbalsam?
Nya däck lär väl behövas, de är torra och förmodligen spruckna.
Ska höra mig för om duktig cykelmakare.
 
Sv: Hur renovera en antik cykel varsamt?

Den har f ö lädersadel, trähandtag och kjolnät.
Antar att lädret i sadeln är torrare än torrt. Läderbalsam?
Nya däck lär väl behövas, de är torra och förmodligen spruckna.
Ska höra mig för om duktig cykelmakare.

Grattis :) Lädersadeln sköter du som en hästsadel med sadeltvål och fett som får torka in, sen skyddar du den mot väta. Trähandtagen kan fernissas, ibland är de målade. Är cykeln nära orginal bör du inte lacka om den. Bättre då behålla orginallacken och så mycket orginaldelar som möjligt. Är det ballongdäck på den så kan det vara trickigt att hitta nya däck av rätt dimension men ge inte upp. Jag kan kolla med min pappa om han vet något om Centrumcykeln.
 
Sv: Hur renovera en antik cykel varsamt?

Gör gärna det. Det skulle vara roligt att veta något om den.
Jag har hittat två cykelnycklar också, hoppas att det är till denna cykel ! Visserligen är den olåst men ändå...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 380
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp