Hur redigera en ljudfil??

bettysmatte

Trådstartare
Jag spelade in ca 1 timme under en intervju häromdagen. Nu har jag fört över ljudfilen från telefonen (android) till datorn (PC). Hur gör jag bäst för att dela upp ljudfilen i mindre bitar? Finns det redan något program på min dator som jag kan använda? Skulle vilja skicka filen till en vän, men den är för stor..... Hjälp :) !
 
Om du ska dela filen enbart för att skicka den så kan du prova skicka den med sprend istället, de brukar klarar stora filer.
Sök på sprend på Google bara.

Vad du har för program i din dator är omöjligt att svara på tyvärr.
 
Aha. Jag trodde att det fanns en del enklare standardprogram som var installerade på de flesta datorer.
Ja och nej. Windows MovieMaker är ett medföljande redigeringsprogram för film och foto, men såvitt jag förstått och testat så kan det inte hantera rena ljudfiler.

Däremot finns det en hel del gratisprogram som gör det du vill göra, dock är det mer eller mindre brant inlärningskurva på de flesta eftersom de som regel har väldigt mycket mer funktioner än att bara dela en fil.

Men som @Eloise skrev, är problemet bara att filen är för stor för att skicka som bilaga så använd någon gratis webtjänst för filöverföring.
 
Jag spelade in ca 1 timme under en intervju häromdagen. Nu har jag fört över ljudfilen från telefonen (android) till datorn (PC). Hur gör jag bäst för att dela upp ljudfilen i mindre bitar? Finns det redan något program på min dator som jag kan använda? Skulle vilja skicka filen till en vän, men den är för stor..... Hjälp :) !
Sprend som Eloise tipsar om fungerar kanon för att skicka stora filer. Finns ingen anledning att klippa i den om det inte är för att du vill ta bort ngn del.
 
WeTransfer brukar jag använda för att skicka stora filer, det är säkert ungefär samma sak som Sprend :)
 
Audacity är gratis att ladda ner och enkelt att använda även för en ovan, speciellt om du bara ska dela upp en fil i mindre bitar och inte redigera något annat. Det finns massa andra funktioner så det är också väldigt värt att installera om du planerat att göra fler intervjuer eller liknande i framtiden.
 
Hrm... Nu försökte jag i stället att dela länk till filen från min OneDrive. Jag skickade länk till mitt gmail-konto för att testa, men fick det inte till att funka. För det första flaggades den som mejl med potentiellt farligt innehåll, och för det andra så lyckades jag inte komma vidare någonstans var jag än klickade i mejlet....... :confused::meh:

Det känns ju annars som om det skulle vara det absolut enklaste sättet att göra detta på.....
 
Audacity är gratis att ladda ner och enkelt att använda även för en ovan, speciellt om du bara ska dela upp en fil i mindre bitar och inte redigera något annat. Det finns massa andra funktioner så det är också väldigt värt att installera om du planerat att göra fler intervjuer eller liknande i framtiden.

Håller med! Audacity är väldigt enkelt.

Har du Mac borde det gå att importera en fil till GarageBand också. Osäker på om det går på iPad.
Edit: Nu läste jag att du hade PC. Sorry!

StudioOne har en gratisversion annars
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 957
IT & mobiler Jag har köpt en ny Acer Aspire V5-552 med 8 GB, 1 TB. Från första början har den börjat med startreparation när man trycker igång den...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: dpmatte
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 944
Senast: Vallmo
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 509
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp