Hur reagerar ni? skällande möte. *Svammel tråd*

KopparbergsEmme

Trådstartare
Hur reagerar ni när mötande hund beter sig som ett arserl och skäller och morrar? Med våra vuxna hundar passerar jag bara och har koll på dessa, då de vanligtvis aldrig svarar upp -men man vet ju aldrig!

Själv har jag en valp på 6 månader som vid hundmöten reser ragg morrar och skäller. Hon är osäker och om jag stannar och pratar med personen jag möter blir hon ofta tyst efter en liten stund och övergår till att vifta på svansen (förutsatt att den andra hunden inte blir tokig).

I morse mötte vi ett par som jag är "bekant" med, eller snarare dem vet vem jag är å jag vem vilka dem är, jag frågade om vi kunde ta sällskap en bit för min hund skull, men dessa tog det inte som något problem alls för hundarna att kolla in varandra. Under tiden vi disskuterat detta hade min lugnat sig lite och när de sen fick nosa lite på varandra satt hon och slickade den andra tiken på munnen i stil med "guuud så dum jag var som skällde".

Tänk er senariet att ni blir ombedda att "ta sällskap en bit" av en hund som skällde massa...skulle ni tacka ja? Med våra vuxna hundar skulle jag inte tveka, för de moppsar sig inte, med valpen skulle jag också göra detta men säga att de kanske inte hjälper då min också skäller...

Jag bara älskar folk som tar lätt på saker, kom en hund hemma vid gården när vi precis kom upp ur skogen, tar då min hund och säger till den andra ägaren att hon förmodligen kommer skälla "ja min också så det är lugnt" svara denne...dock blev det knappt nå ljud alls...

Vill mest höra era tankar om detta,personerna hemma jag tränar hund med känner jag allt för väl...

(och vill ni utreda min hund får ni be om mer detaljer :angel: då detta inte var min huvudsakliga fråga så dåligt med fakta...)

Emme

Sv: Hur reagerar ni? skällande möte. *Svammel tråd*

Om någon som jag visste hade problem med hundmöten ville ha sällskap med mig skulle jag gärna hjälpa till-men utan att låta hundarna hälsa. Vi kunde promenera en bit i lugn och ro utan tjafs.
Jag anser att hundar blir lugnare och tryggare av att inte behöva hälsa på allt och alla som kommer mötandes. Jag anser att det ofta innebär en stress för hunden. Det ligger ju trots allt inte i deras natur att beblanda sig med andra "flockar" hipp som happ. Jag låter min hund hälsa på dom vars ägare jag är vän med. I mitt område är det en person :angel:. Vid enstaka tillfällen får han leka med en yorktik och två norwich tjejer. Resten struntar vi blankt i och han gör därför aldrig utfall mot andra hundar och går utan problem lös förbi även sånna som inte uppför sig-han vet att han inte behöver gå fram och kolla läget med den andre åt mig. Sånt sköter jag!

Vi kunde promenera en bit i lugn och ro utan tjafs.

Detta var också min tanke, men eftersom vi förmodligen kommer möta dessa varje morgon numera eftersom jag bytt promenad tid och vända så kändes det ändå okej, då kan vi ta sällskap en sväng i morgon om vi krockar.

Vanligtvis hälsar hon inte på allt och alla, men just idag kändes det rätt. Sen håller jag med dej om att hon inte ska behöva beskymra sig över om man ska hälsa eller inte, i reger blir det ju ändå inte...

Nje men då sa, då kommer dom ju ändå hinna lära känna varandra era hundar.

Såvida skällande hund inte är agressiv eller verkar ha en väldigt okunnig matte/husse (som kanske inte kommer kunna kontrollera hunden) tar vi gärna sällskap! (min hund är något osäker mot större hundar och har dom då ett dåligt språk eller är taskiga så är det lite för dåligt för hans självförtroende för att vi ska kunna hjälpa till)

Jag skulle önska att folk var lite mer: å hej har du oxo hund ska vi ta sällskap? Och inte fort på med kopplet och gå åt andra hållet så fort man möts.

Det kanske inte är naturligt för hundar att beblanda sig hej vilt, men sociala hundar med ett bra språk tror jag absolut kan uppskatta en tillfällig bekanskap och lite "småprat" lika mycker som oss människor.

Sen tycker jag det är självklart att vi hundfolk ska hålla ihop och hjälpas åt!!! :)

Jag anser att hundar blir lugnare och tryggare av att inte behöva hälsa på allt och alla som kommer mötandes. Jag anser att det ofta innebär en stress för hunden. Det ligger ju trots allt inte i deras natur att beblanda sig med andra "flockar" hipp som happ.

:bow: :bow:

Det här önskar jag att fler kunde fundera på! Var har det kommit ifrån att alla hundar tvunget ska hälsa, "leka" med varandra och älska alla andra hundar??

Jag går bara förbi med mina två, de svarar inte upp mot den andre hunden, den lille (7 mån) försökte en gång när han var yngre men jag korrigerade honom på en gång då jag inte accepterar sånt beteende från mina hundar. Har en granne som har en JRT som beter sig som en tasmansk djävul vid hundmöten, han låter som om han ska äta upp mina två och hänger sig i kopplet. Ägaren brukar ibland vända om vi möts på promenaderna, bara för att undvika ett hundmöte...

På senariet om någon frågade om jag ville följa med en bit med en skällande hund så hade jag gjort det beroende på situation, hade den andre hunden visat aggression eller minsta tendens att vilja flyga på mina hundar hade jag inte gjort det. Jag skulle aldrig riskera deras liv för att "träna" nån annans hund.

Senast ändrad:

Jag hade gärna tackat ja, för min lilla silken kille ska mäta sig med alla och min omplacerings Borzio är lite osäker på andra hundar så hon moffar gärna, när vi ser andra hundar, vilket oftas räcker att säga nej till numera så slutar hon. Men dom skulle inte få hälsa på varandra och leka, utan bara träna möte. Jag går gärna med andra hundägare på promenad utan lek.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka