Hur reagerar ni och vad händer?

Tramptass

Trådstartare
Om ni är ute med er hund på promenad i koppel och möter en annan kopplad hund som har flexikoppel och vars ägare vägrar att korta in sin hund?
Jag gillar det inte utan upplever det som ganska respektlöst från den andra hundägaren eftersom att jag, av olika anledningar, inte vill att min hane ska hälsa till höger och vänster.
Sen funderar jag även vem som blir ansvarig om dessa två hundar skulle börja slåss och det skulle bli en skada på någon av hundarna eller ägare?

Sv: Hur reagerar ni och vad händer?

Man ersätter varandras skador. Du betalar för det din hund har gjort och vice versa.

Självklart är det respektlöst att inte hålla koll på sin hund vid möte.

Jag brukar kalla in mina hundar och ställa mig och vänta, kommer hunden för nära säger jag till. Lyssnar inte ägaren så blir jag antigen förbannad eller säger att mina hundar har nån äcklig smitta.

Och ja, jag hatar folk vars hundar ska fram till allt och alla.

Jag hade satt min hund ner och ställt mig själv mellan henne och den främmande hunden o väntat till de passerat. Jag vet inte om jag hade vågat ropa något till den andre ägaren, jag är lite feg, men jag har inte råkat ut för den situationen så jag vet inte.

Det onda i mig hade velat ha med en sax, o kom hunden fram o ägarn inte halar in den? Så hade jag klippt av kopplet :devil: Men som sagt, jag är för feg- men det var en rolig tanke! :D

När jag var ute med valpis för någon dag sedan så mötte jag en kvinna med två hundar. Den ena kopplad och den andra lös...
Den lösa hundj*veln sprang fram mot oss. Jag kortade in min valp och ropade åt kvinnan att hon borde koppla sin hund. Ingen som helst reaktion...
Hunden gick i alla fall tillbaka till ägaren. De gick förbi oss - sedan kommer hundfanskapet mot oss igen!

Då ropade jag åter igen att hon skulle ta hand om sin hund.
"Vadå, får hon inte hälsa?!" ropar hon förvånat. :grin:
Jag svarade såklart "Nej" och förklarade att min valp inte fått sin tolvveckorsspruta än och att jag inte vill att hon lär sig springa fram och hälsa på allt och alla.
"Varför det? Är hon elak?" får jag som svar :eek:

Jag var tvungen att sätta mig ner och PUTTA bort hennes ouppfostrade hund för att den skulle försvinna...

Mest irriterande av allt är att min valp nu skäller på alla hundar som går lösa - även om de inte går mot oss.

Mötte du en person som, när du bad henne/honom om att korta in hunden, inte gjorde det? Polisanmäl detta omgående. Hundägare ska ta hänsyn till andra människor, oavsätt om det handlar om rädsla eller att du själv har en hund med dig som du inte vill ska bli hälsad på. Däremot är ju bara du ansvarig för att du kan kontrollera din hund från att hälsa på den andres, eller att göra skada.

Om jag hamnade i en situation där personen i fråga sa "nej, jag tänker inte korta in kopplet", då hade jag frågat varför? Var personen svår att nå skulle jag be min hund stanna och sen gå fram till hundägaren och prata med denna direkt. Gick inte det skulle jag faktiskt, ihärdigt nog, följa denna hem, ta reda på var personen bodde och sen gå över en annan dag när personen kanske var på bättre humör, och reda ut problemet. Kanske över en kopp kaffe och nybakade muffins. :D

Kanske inte känns väldigt naturligt men varför inte? Den enda som gör bort sig är den som inte vill samarbeta. Sen behöver man inte tycka om varandra övht. men för mig är det viktigt att man förstår sin omgivning. Man har ju inget att förlora på att ge människor en chans.

Mötte du en person som, när du bad henne/honom om att korta in hunden, inte gjorde det? Polisanmäl detta omgående.

.

Det blir nog stort larm på en gång. Om de inte är ute och haffar nån som trängt sig i kön på ICA redan. ;)

"Varför det? Är hon elak?" får jag som svar :eek:

.

Grannarna på jobbet här har en oerhört ouppfostrad JR som sliter och drar i kopplet och verkar promeneras mellan bilen och kontoret. Den vill de gärna ha fram till min, gärna dragandes i kopplet så att det luktar bränt om tassarna. Jag har sagt att det inte är nån bra ide att de hälsar, vilket de såklart och utan att tveka tolkar som att min är elak. Nu går de iaf undan med sin hund, så jag får väl vara glad för det lilla, men jag blir ändå irriterad över kommentarer som "Oj då, är hon arg?"
"Nä', inte i närheten av vad hennes matte kan bli" har blivit ett standardsvar.

Ironi, spännande. :D

Det är fullständigt ovesentligt hurvida polisen tar tag i saker eller ej. Du som enskild person kan ju bara gå så långt som du har möjlighet till - dvs ta upp det med dem som kan göra något åt det. Kanske är din åsikt oviktig eller så är detta en fråga där du faktiskt inte har rätt. Men det finns ingenting som säger att du inte ska anmäla ngt som du upplever är felaktigt och ansvarslöst, ffa när det gäller djur. Nu har ju inte TS skrivit ngt om den andra hunden och hur den betedde sig. Men känner man sig hotad är det hundägarens ansvar att ta in hunden. Om det sen går att styrka med ngn lag är en fråga jag inte kan svara på men det får man ju ta reda på i så fall.

Om man skulle vara tyst över allt som idag inte ansågs viktigt så skulle det ju aldrig ske några förändringar här i världen.

Det är iaf min åsikt. Men TS får göra som h*n vill. Oftast går problem att lösa mellan fyra ögon. ;) och har man ingen lust att göra något åt saken så finns det heller ingen som helst anledning att tjura eller tycka illa om personer i sin omgivning. Om man inte trivs i den sinnesstämningen vill säga.

Senast ändrad:

Jag försöker verkligen se det som en övning.
Ett flexi är väl inte längre än åtta meter eller nåt, så går jag på andra sidan vägen så blir ju den andra hunden ett störande moment.
Men knappast ett hot.

Jag har bara haft min nuvarande hund i tre månader och i början blev han helt rabiat av en sådan situation, nu skiter han i den andre hunden. Och utan nötter i flexikoppel hade vi ju inte kunnat öva.

Så ser jag det också med lösa hundar, husse/matte är ett spån, men det är bra övning.

Jag skulle inte kunna ringa till polisen och anmäla att en mötande hundägare inte vevade in flexit vid möte med mig utan att skämmas ögonen ur mig...

TS. Mötte en sån karl en gång som släppte fram en stor hanhund med svansen i vädret som var mycket nyfiken på min tik. Kortade upp min och gick tydligt undan men det hjälpte inte. Bad honom veva in hunden och fick ett argt skrik tillbaka att jag "skulle för fan hålla käften, hade inte han nog med problem!? Är du dum i huvudet eller??" Tur nog hade jag min andra hund som mest tyckte det var roligt, hade det varit Loka hade det börjat brumma om henne...

Flexikoppel är ett otyg. Folk har inte uppsikt och det händer ofta att de smiter iväg bakom ryggen på sin ägare och springer fram utan att den som håller i plasthandtaget märker något innan det är försent. Jag funderar på att fästa ringklocka på mitt eget koppel ... *pling pling*
Används det korrekt är det nog rätt praktiskt att kunna släppa iväg hunden ner i diket på rastningsrundan utan att behöva stövla efter själv.

Jag råkadr ut för detta för snart 4 år sedan en idiot med papillon i flexikoppel släppte fram sin vovve till min kort kopplade schäfer det kostade mig mycket pengar :mad:
och hunden kom runt ett hörn så jag hann inte reagera då jag var precis runt hörnet, den hunden rusade fram och skällde och min schäfer högg .
Han tål inte små hundar sen han satt kopplad och en liten vit dam mmtuss hoppade upp och högg sig fast i hans nos:mad: jag avskyr småhundsägare!!!!!
/Cetzy

Vi möter många okunniga hundägare här hemmavid. D som inte kopplar eller har ordning på sin hund brukar jag upplysa om att min är aggressiv, de som ändå inte fattar brukar jag bre på lite åt.

Börjar få ordning på kamel-schäfern aggressivitet, han har varit otroligt jobbig och litar på att jag tar hand om situationen nu så att han slipper.
Däremot är ju inte hans sociala kompetens gentemot andra hundar särskilt hög, men det är ju jag som matte medvten om och väljer hundmöten med omsorg.

Råkade ut för en gubbe med lös hantax i fjol som jag bad koppla sin hund, nada noll nothing i reaktionsväg och den kutade glatt fram till schäfern som såg ut som igelkott som slickat på ett eluttag, med pälsen på ända.

Så jag tog min koppelända och slog efter den andre hunden. DÅ bidde det fart på gubben och jag fick förklara att en snärt av kopplet nog är bättre en schäfertugg... Han kunde inte läsa min hunds beteende alls och hans hund var ju sååå snäll.

*morr*

usch, jag blir fruktansvärt irriterad.

Var ute och gick med vår äldsta hane en gång när det kommer en lösspringande Bichon frisé emot oss i 300 kareta. Ser ägaren ett 20-tal meter bort och ropar till henne att ropa in sin hund, för jag vill INTE att de ska hälsa.
Tanten börjar gå emot mig, och gapar och skriker att om jag har en aggressiv hund ska jag inte få vara bland folk med honom. Min hund gjorde ingenting förrens bichonen hoppade upp och bet honom i öronen. Då morrade han, och eftersom tanten fortfarande inte kallat in sin ilskna golvmopp så fotade jag till den lite så den kanade iväg några meter innan den satte svansen mellan benen och sprang till matte.

Tanten plockar då upp hunden i famnen, kommer fram till mig och ge mig världens utskällning, hon ska polisanmäla mig för djurmisshandel och blabla.
När jag svarar med "Det här är en hund som, i jakt och eftersök, med lätthet sliter strupen av en skadad älg. Vad tror du hade hänt med din lilla sudd om han hade blivit sur? Det borde vara jag som ger dig en utskällning för att du inte har någon koll på din hund och utsätter den för fara genom att vara korkad." blir hon skitförbannad och tågar iväg med hunden på släp.

Seriöst, vad tänker en del folk med? :confused:
Tur för henne att jag hade koll på min hund, för hon hade det ju helklart inte på sin.

"jag avskyr småhundsägare!!!!!"

Illa illa... hets mot folkgrupp!!! :angel: :o :)
(Tar inte alls åt mig... min unghundsstöddiga dvärgschnauzer är så gullig just nu :devil:)

Jag har aldrig råkat ut för det eftersom alla hundägare gladeligen halar in sina hundar när de ser min Zingo.

Men hade det hänt så hade jag satt honom vid min sida och låtit de andra passera.

AHA! En sak till att sätta upp på plussidan för staffen inför valet av ras på nästa hund. Tack!

/ägare till söt golden som "alla" ska hälsa på

Har heller inte problem - min ser ut som en rabiessmittad så folk byter trottoarkant redan hundra meter bort, hundar går inte heller fram.
Han har ett mycket taskigt uttryck för - Kom hit jag vill leka...och ser ut som han är väääldigt sugen på allt utom lek.

Om någon nu skulle av en händelse ändå komma fram så tar jag helt sonika och lyfter upp min och går (jag klarar bara lyfta framändan men det fungerar - bakändan hänger ju med).

Jag är säker på att han inte skulle göra något mot en tik - han har inga problem med närkommunikation men mot en annan kaxig hanne så skulle det nog smälla rejält och det vill jag inte - oavsett om den andre hundägarn är nonchalant.

Jag forsoker att lara min 7-manadersvalp att man inte behover halsa pa varje hund utan ga forbi tyst och fint. Inte sa latt nar man stoter pa hundagare i flexi i ena handen och mobilen i andra. Man kan ju bara ga undan sa langt innan man tillslut blir man trangd och har en stor flasande hund pa sin egna.

Varst tycker jag ar barn dock (eller foraldrar utan forstand). Min dvargschnauzer tycker att barn ar lite obehagliga och blir spand nar de kommer springandes och ska klappa. Far hon ta initativet sjalv och det gar lugnt till gar det bra, men jag vill inte ha en massa barn komma springandes fram. Jag sager till mammorna att min hund ar blyg och vill inte bli klappad, men inte tusan bryr dom sig! "Titta pa vaaalpen vad soot" och sen vips har man en hukande hund och barn som klappar hart pa huvudet. Har fatt borja saga att hunden ar aggresiv bara for att fa folk att halla sig borta.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka