Hur reagerar hästarna på att bli både "nh"-hanterade och traditionellt

annaa

Trådstartare
Då tänker jag främst på när man är flera som sköter om samma häst, t ex om man står inackorderad i kollektivstall eller har medryttare.

Jag håller inte direkt på med NH, men vissa grejer jag gör skiljer sig från traditionell hästhantering.. t ex så leder jag inte hästarna med en hand under hakan på dem, de går på lång lina och jag är noga med att de "läser" av mig och håller avstånd och att de inte får dra i grimskaftet osv.
Är absolut ingen vän av att man ska "visa vem som bestämmer" som det ofta heter i hästvärlden.
mina går på lösdrift och det är sällan någon annan som hanterar dem nu.
men har funderat på hur de skulle reagera om jag skulle flytta till kollektivstall, då kommer de ju bli hanterade på ett helt annat sätt..

Hur funkar det för er med era hästar som ni hanterar enligt någon annan lära än den traditionella?

Sv: Hur reagerar hästarna på att bli både "nh"-hanterade och traditionellt

Min häst är nästan bara nh-hanterad (hon var nästintill ohanterad när jag köpte henne) och hon har inga problem med folk som inte använder nh. Men hon är inte helt förtjust om man håller hårt i henne eller om man försöker bossa runt henne för mycket men det har ju inte så mycket med min hantering o göra.

Det har knappt varit någon annan som hanterat min häst dom sista åren. Han är ganska mycket NH-hanterad enligt din definition(även om man håller på med "traditionell" hästhantering kan man ha väluppfostrade hästar som är lätta att hantera och inte drar i grimmskaftet).

Men det är inga problem nu när han står kollektivt och hanteras av flera, visst blir han lätt stark och bufflig när andra leder, men gör inga dumma grejer och fungerar bra i den hanteringen.

Det kan helt klart bli lite fel. På stället där jag jobbar är det jag och chefen som är hästvana som släpper ut och tar in hästarna samt 2 andra som inte är häst vana. På unghästarna märks det mycket tydligt att det blir lite snurrig för dom. Tex tuillåter varken jag eller chefen att hästarna går uppe på en, försöker smita ur boxen, drar i grimskaft, inte flyttar sig när man ska av och på med täcken osv. Unghästana uttnytjar det här mycket och det blir helt klart merarbete med vissa individer som testar hur långt man kan gå med personalen som inte är så hästvan.... de äldre hästana har inga problem att se skillnad på vem som kommer och hur man ska uppföra sig då.

Min häst har inga problem med att bli hanterad på olika sätt, står i ett kollektiv stall och det som görs av fler än mig är in och utsläpp, fodringar, täckesbyten. Systers häst är mer spänd och misstänksam men även det fungerar om man tar det lite försiktigt med nya människor.

Det kan helt klart bli lite fel. På stället där jag jobbar är det jag och chefen som är hästvana som släpper ut och tar in hästarna samt 2 andra som inte är häst vana. På unghästarna märks det mycket tydligt att det blir lite snurrig för dom. Tex tuillåter varken jag eller chefen att hästarna går uppe på en, försöker smita ur boxen, drar i grimskaft, inte flyttar sig när man ska av och på med täcken osv. Unghästana uttnytjar det här mycket och det blir helt klart merarbete med vissa individer som testar hur långt man kan gå med personalen som inte är så hästvan.... de äldre hästana har inga problem att se skillnad på vem som kommer och hur man ska uppföra sig då.

Vad har detta med NH vs traditionell hantering att göra? :confused: min häst som jag inte arbetar med enligt NH-metoder får inte heller göra så. Det du pratar om är hästvana vs hästovana människor!

Vad har detta med NH vs traditionell hantering att göra? :confused: min häst som jag inte arbetar med enligt NH-metoder får inte heller göra så. Det du pratar om är hästvana vs hästovana människor!

håller med, har inte med någon speciell metod att göra :)

men poängen med tråden var väl om hästarna reagerar på att bli hanterade på olika sätt. om det sen är traditionellt/nh eller av ovana/vana häst människor gör väl inte så stor skillnad för hästen.

men poängen med tråden var väl om hästarna reagerar på att bli hanterade på olika sätt. om det sen är traditionellt/nh eller av ovana/vana häst människor gör väl inte så stor skillnad för hästen.

Herregud jo!! Jag som hanterat hästar längre skulle absolut INTE tolerera det beteendet du beskriver och det har inget att göra med skillnaderna i lärorna utan erfarenhet. En nybörjare har oftast svårare med att få hästen att "lyda"!

"Hur reagerar hästarna på att bli både "nh"-hanterade och traditionellt" Jag ser detta som en jämförelse om huruvida hästen X reagerar på om människa A hanterar enligt NH princip och människa B hanterar enligt traditionell lära, inte nybörjare vs. duktiga.
Att jämföra mellan olika kunskaps-grupper känns ojuste, du får traditionell lära att framstå som att hästen får bete sig hur den vill...

Haha, nu blev det fel, vi missförstår varandra!!! Jag menar INTE att någon lära skulle vara samma sak som när en ovan människa hanterar hästen utan hur vida hästen reagerar på att bli hanterad på olika sätt från dag till dag! :laugh:

Mina hästar som av mig var "NH-hanterade" reagerade aldrig på skillnaden. Jag vill ha hästar som sköter sig oavsett vem som hanterar dem, även om personen både är långt ifrån NH och är nybörjare.

Finns möjligheten så hanterar jag hästen efter vad ägaren vant den vid. Handlar det om att gå bakom mig på väg til hagen så fine, likadant med de som är vana vid att människan vid bogen.
Det känns meningslöst att pracka på andras hästar ens eget sätt, åtminstone när det bara gäller in/utsläpp. Jag hade velat att den som hanterade min häst så pass sporadiskt gjorde det på ett sätt hästen var van vid, inte började träna den att tänka om.

Ska jag ta hand om en häst helt förutsättningslöst gör jag det på mitt sätt, och det har funkat bra hittills. Så länge den är "normalt" uppfostrad brukar den hänga med oavsett om det är nh-fostran eller tradtionell i grunden.

Nu använder jag långt ifrån någon renodlad "NH-metod", utan har hämtat inspiration från alla möjliga synsätt på hästhantering. Jag jobbar mina hästar en hel del från marken, men de blir absolut inte förvirrade av att hanteras på ett "traditionellt" sätt. Tvärtom får jag ofta kommentarer av "icke NH-folk" om hur lydiga min pållar är och det är ju fantastiskt kul att få höra :) De är väldigt lyhörda mot alla människor, även om de naturligtvis blir lite extra lydiga när jag hanterar dem eftersom jag har tränat dem och de är vana vid mitt kroppspråk och mina kommandon.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar