hur reagerar er hund på ...

M

minna_mook

små barn ( 4-7 år ) som springer fram och börjar leka, oförsiktigt klappa, försöka lyfta er hund osv. ?

undrar bara om min hunds reaktion är normal och hur andra hundar beteer sig .
( min hund är 11 mån och inte van vid småbarn)
hon drar sig undan något och vill upp i mitt knä (liten hund) men visar aldrig någon aggresivitet

och gör jag rätt när jag behandlar en sån situation såhär :
jag sätter mig på huk och säger till barnet att när man hälsar på en hund så måste man vara lite försiktig och visar hur de ska göra ( sträcka fram handen och låta nosa och sen klappa försiktigt)

finns det någon risk att hon blir ännu mer skygg om jag gör så ? när barnen är lugna är det inga problem ... eller borde jag undvika att de klappar henne iöverhuvudtaget ? och bara gå därifrån för att hon inte ska bli rädd ?

tanken är alltså att hon inte ska bli osäker med barn. men jag tycker det är bra att hon blir lite resarverad hon inte helt frammåt och hoppar på dem mm som hon gör med andra hundar och vuxna människor .

lite trassligt blev det visst men jag antar att ni förstår.

Sv: hur reagerar er hund på ...

eller - för att krångla till det lite mer - det finns ju en del hundfolk som te.x. plockar upp hunden om den stöter på något obehagligt och visst - det skulle gå snabbare än att sitta och prata med barnet och sen göra ett nytt "hälsningsförsök" mellan barnet och hunden ... men vill inte att hon blir osäker och rädd för barn heller

Jag tycker du gör helt rätt som låter barn hälsa på hunden under kontrollerade former.. Det sämsta du kan göra är att plocka upp hunden eller gå därifrån, då du isf "lär" hunden att barn är "farliga"..
Mina hundar blir alldeles :love: när dom träffar barn.. Spelar ingen roll i vilken storlek dom är .. Huvudsaken är att det är barn :smirk:
Blir dom less (efter 3 h med klängande ungar som drar i öron, svansar, tassar mm ) eller om barnen är mindre trevliga med hundarna, så går dom helt sonika därifrån, lugnt och stilla.. :love: mina hundar

hehe hon ska vara så .. en vacker dag .. men hon är ju så ung än

försöker att inte vara fjollig med henne även fast hon är mkt mkt liten (3 kg) för i hennes eget huvud är hon en GD ...

Små hundar tror ofta själva att dom är enormt stora.... :smirk:
Vad är det för ras ???

Hunden är 4 månader och jag försöker hålla han borta från småbarn så mycket som möjligt. Just för att jag inte vill att valpen ska tröttna på barn. Sen vill jag ha 110% koll på dem vilket man inte kan ha jämnt.

Ibland är det oundvikligt, och sen är det dessutom bra träning för valpen, om första intrycken är positiva av barn.

Han är väldigt nyfiken på dem och vill gärna leka lite. Men han är enormt försiktig och går undan om han inte vill bli klappad eller om de råkar klappa för hårt. Annars är han överlycklig om ett litet barn vill klappa lite på honom.

Tror inte hon blir skygg av att du lär barnen hur man hälsar på en hund. Detta gör ju att barnen är försiktiga och hunden för ett positivt intryck av barn.
Sen behöver ju inte hela lekparken komma fram och klappa. Försök att undvika situationer du vet att det blir mycket barn. Hamnar du där ändå och det är många barn kan det vara en idé att gå därifrån.

Sen det som står i ditt andra inlägg. Plocka upp hunden tycker jag inte du ska göra. Det visar hunden att du tyckte att det var farligt, därför måste din hund beskyddas. Nästa gång ni stöter på ett barn kommer din hund söka ditt beskydd.

och hon har sin svans kvar :D

minna_mook skrev:
en griffon - petit brabancon dock en lite för liten sådan ( inte sjuk .. hon bara blev liten )

samma ras fast hon är svart

Kan inte se bilden, kommer upp en ruta som säger att dokumentet innehåller inga data.... :confused: fast jag vet ju hur dom ser ut ändå :smirk:.. Hyfsat söta, fast inte riktigt min typ av hund
:crazy: :D

hyfsat söta :mad: fiinast

nej då .. smaken är ju som baken

minna_mook skrev:
hyfsat söta :mad: fiinast

nej då .. smaken är ju som baken
hi hi hi... precis.. Jag vill ha liiiite större hundar.. Till och med mina småhundar är ju stora i jämförelse...

th_astrix.jpg

Mina äldre hundar bryr sig inte om barn, tålmodiga och snälla i alla lägen. Men min unghund är inte sådär jätteglad i barn, tycker att de är lite läskiga. Detta för att hon aldrig har blivit "utsatt" för barn och har lite svårt för deras flaxande...

Så hon morrar och skäller på avstånd, blir helt enkelt rädd... Vissa barn går det bra med, andra har hon svårt för, men det går bättre och bättre och hon har kunnat börja hantera det hela. Jag pressar inte henne och tvingar inte henne att umgås med barn och det som sagt, det börjar att lossna. Hon har lättare för hundvana barn och har nu i en vecka umgåtts med Kasper 8 år, och det har gått superbra:)

//E

Min tik är ju inte så liten så att något barn kan klara av eller ens vilja lyfta henne men hon älskar barn. Dom får gärna hänga och slänga i henne bäst dom vill :) . Då hon blir less går hon till matte eller husse och klättrar antingen upp i knät eller lägger sig vid fötterna.
Vi brukar dock självklart övervaka leken och avbryta då det blir för mycket.

Min hund fullkomligen älskar barn. Nu är han inte så gammal själv, men han har alltid älskat barn. (när han rymde hemifrån som liten så var det ett barn han sprang till och vägrade gå ifrån... :o )
Han blir helt tokig när han får vara med ett barn, jätteglad och jätte"på" och vill leka med dom hela tiden. Det är väldigt sällan han träffar något barn som är lika förtjust i honom som han är i dom... :p

En gång när vi var ute och gick kom det tre hela skolklasser med typ 7-åringar, och alla barn kastade sig över honom. Ingen situation som skulle passa alla hundar direkt, men min lilla terrorist var verkligen i sjunde himlen. En massa barn som dessutom bara ville ägna sig åt honom, yipppeee! När vi kom därifrån och fortsatte promenaden så gick han och viftade på svansen hela tiden, öronen låg rakt bakåt sådär "glad-öron", och det riste av glädje i hela kroppen på honom och han gjorde små lycko-krumelur-skutt lite då och då under hela resten av promenaden. Så glad har jag nog aldrig sett honom. Han älskar verkligen barn.

Labben gillar vissa barn, som hon känner. Annars tycker hon de kan vara lite för 'gå-på-iga'....Lagotton bara äääälskar barn, så där har jag fått säga nej ibland när barn frågat om de får hälsa, bara för att hon ska lära sig inte hälsa på alla barn.

min hade sprungit därifrån redan om det kom barn och sprang mot han :) men annars e han jätte snäll....han står å låter dom klappa han lite sen går han därifrån och vill vara ifred....han tycker barn under 4-5 år e lite konstiga :D

Min förra hund hade känt sig otroligt trängd och antagligen morrat och även kanske bitit, om hon inte kunnat komma därifrån snabbt nog. Förutom att hon var en otroligt osäker individ som det var när hon kom, så vart hon jagad och trängd av en snorunge som 5 mån bäbis. Var i min låtsasmammas affär och jobbade, hade självklart valpen med som gick lös i affären. Mamman frågade om barnen fick hälsa, och fick ett nej. För alla hundar i affären får lära sig att inte blanda sig med kunderna, som är främmande. Mamman släppte ändå sina barn vind för våg medan hon själv gick och kollade på fiskar, och då jagade hennes äldsta min valp in i ett hörn. Så efter det ogillade hon barn ganska mycket, hon behövde tid på sig att lära känna dom innan hon accepterade att dom klappade och var nära henne. Så ett fåtal barn älskade hon jättemycket, men alla främmande gick totalt bort.

Vi har en schäferhane på 8,5 månad, han älskar barn och folk överhuvudtaget, vill bara pussas o gosa och att man ska leka med han o kasta bollar och så :) Så tillslut är det barnen som tröttnar på honom och går undan ;)

Det går väl sådär bra med mina hundar och barn.
Den äldste hanen tillåter att de klappar honom och han kan t.o.m. tycka att det är ganska roligt fram tills de försöker lyfta upp honom. Då morrar han och går därifrån. Vilket jag faktiskt tycker är rätt bra, han ska inte behöva acceptera allt + att jag tror att det har att göra med hans rygg-problem, han vill helst inte att personer han inte känner lyfter i honom, men litar han på en går det bra.
Tikarna är väl sådär, de skäller gärna på barnen vilket gör att barnen skriker vilket leder till mer skällande, mer skrik..... o.s.v. Hundarna tror att barnen leker men inte tvärtom. Det de har problem med är när barnen kommer närmre, barn vill nämligen gärna klappa på huvudet, inte så populärt speciellt inte eftersom våra hundar är rätt små, Dvärgschnauzer, vilket gör att alla barn faktiskt är rätt stora. Lutar de sig då över lilla vovven för att klappa den på huvudet blir det rätt hotfullt...
Blandisen, som är lite större, vill väldigt gärna leka, han skäller och grejar, men jag vet inte om han någonsin har träffat barn som faktiskt kommit frm och pratat med honom. Det alla barn häromkring gör fel är ju att de springer iväg och skriker. Det betyder ju lek för lille Nelson... Men men, han är ju iaf inte aggressiv.

för i hennes eget huvud är hon en GD ...

Små hundar tror ofta själva att dom är enormt stora....

Haha, min hund är precis tvärtom. Han tror att han är en liten, liten knähund. :angel: :D
Kan bli lite galet ibland, när han försöker tackla ner barnet med sina stora tassar. :eek: Och framförallt verkar han ha som mål att först klubba ner dem och sedan sätta sig på dem. :eek: *skäms*

Han fullkomligt älskar barn :love: , och det är egentligen den största retningen för honom - kommer det ett barn kan jag inte garantera att han inte skiter i mina kommandon. Han börjar rycka av glädje i hela kroppen, galopperar på stället, gör piruetter i luften, tjuter och viftar hejdlöst på svansen. :bump:
(Skulle verkligen behöva ett gäng ungar som arrangerat störningsobjekt någon gång.*funderar* :angel: )

Jag är dock alltid försiktig när det gäller mindre barn, eller ovana barn. Risken är stor att han råkar skada dem oavsiktligt pga sin fumlighet.

Men jag är otroligt glad över att ha en barnkär hund ändå, det spelar ingen roll att han flamsar på som en ångvält - huvudsaken är att han är glad. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 185
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka