hur reagerar du ?

Sv: hur reagerar du ?

Jo precis du har helt rätt.
Nu ska jag få bukt med detta, tack snälla för alla förslag jag fått :bump:

Exakt hon kasnke inte gjort så här förut, men just i denna trotts ålder kasnke hon behöver det 8eller du, hur man nu väljer att se det), och jag hoppas ni inte trasslar er...

Ja precis, det är väl mer jag som har användning för denna lina :p

Till Alla:
Vad roligt det var att skriva trådar här när man får så trevliga svar. man har varit inne och läst sånna tråkiga trådar så man har nästan dragit sig för att posta trådar iom att man är väldigt grön.
:bow:

Vänta du bara, nästa gång är det någon annan som svarar...:devil:

Om jag ska träna korrekt så kallar jag bara in en gång, sen blir det plan B. Hunden ska inte tro att jag kan ropa flera ggr, den ska veta att den ska komma på första inkallningen.
Så plan B blir att gå därifrån, plan C blir att börja göra något, kanske tjoa och hoppa, men aldrig att jag kallar in en gång till, jag gör mig bara hörd så hunden undrar vad jag håller på med..
Så gör jag när jag har en hund som inte kan inkallning ordentligt.

Är jag här hemma eller i skogen och går så kallar jag in, kanske kan säga en gång till. Skulle hunden tex fortfarande stå och nosa eller vad det kan vara så, går jag ett steg mot hunden och säger nåt, tex hurrudu. Tittar den då på mig så är det beröm.
Är hunden längre ifrån mig när jag ropar och den "inte hör" så nonchalerar jag den och när den kommer tillbaka och den är glad så fortsätter jag att nonchalera, tills den går upp på sidan och visar att jag är verkligen här. Då får den en klapp sen går vi vidare.

Ja jag kan egentligen göra på lite olika sätt, beroende på hund.
Men beröm får de alltid, har jag ropat och de kommer så är det beröm som gäller.
Vill man inte ha en hund som man får tjata på så ska man inte acceptera att man ska behöva ropa flera ggr, men väljer man det ändå så ska hunden ha beröm när den kommer.

Bra beskrivet min plan B är att genast börja springa åt andra hållet, alltså ifrån hunden eller göma mig så hunden får leta lite efter mig, efter det massor med beröm

Jag brukar springa iväg, för då kommer hon i full fart efter så det fungerar :)

jag berömmer INTE om de inte kommer direkt efter första kommandot. kommer de inte när jag kallar går jag och hämtar dem, och då är jag inte särskilt trevlig. men sedan gör jag om inkallningen, och då får de massor av beröm.

att vara skitkul, springa iväg och clowna sig har inte fungerat på min labbe. varför komma direkt när matte blir ÄNNU roligare om jag stannar? eller varför komma öht när jag kan jaga kaniner istället?

jag berömmer INTE om de inte kommer direkt efter första kommandot. kommer de inte när jag kallar går jag och hämtar dem, och då är jag inte särskilt trevlig. men sedan gör jag om inkallningen, och då får de massor av beröm.

att vara skitkul, springa iväg och clowna sig har inte fungerat på min labbe. varför komma direkt när matte blir ÄNNU roligare om jag stannar? eller varför komma öht när jag kan jaga kaniner istället?

Jag gör det samma. Om han inte skulle komma när jag kallar en gång så går jag och hämtar honom precis som du skrev. Jag är heller inte så trevlig då och visar att det var fel at han inte kom. Kommer han första gången får han beröm. Jag vill inte ha en hund jag behöver tjata flera gånger på för att han ska komma. En gång ska räcka.

Om det bara är en gång till jag måste ropa så berömmer jag.. Men går det så långt som till att jag måste ryta till så tar jag in hunden med orden (i ansiktet): Vad har jag sagt om att inte komma (mkt låg och dov röst).. När jag ser att det har effekt så kommenderar jag hunden att tex. lägga sig eller sitta sen ger jag massor av beröm och släpper därefter lös igen för att göra om hela proceduren:)
Vill ha en possitiv avslutning på inkallandet iaf!;)

Jag blir alltid översvallande glad när hunden kommer, oavsett vad som föregått det. Han ska tycka att det är kul att komma, inte få sig en utskällning eller bli iggad..... vad jag sedan tycker om att han ignorerar min inkallning, det är en annan historia. men det är ju något vi får jobba med.

JAG tror inte på den strategin.. Hunden känner om du är falskt glad! Så jag tror stenhårt på att visa sitt missnöje men att inte avsluta där, utan att köra ett kommando som hunden känner väl till och sedan berömma!

Om det är en liten valp/hund där inkallning inte sitter helt blir jag givet glad när den kommer, om den nu inte skiter i mig hur länge som helst.

Äldre hund som bara skiter i att komma, kan jag muttra lite åt att den inte lyssnade, men sedan måste detta vara glömt ;)

Instämmer. En äldre hund fattar varför det muttras. Å sen är det glömt!

Får du inte en hund som försöker hoppa undan och du hämtar den och är otrevlig.
Till slut lär den sig ju också att nu är matte arg, lika bra att gå undan. Eller väntar hunden på dig ändå?

Man ska enligt min åsikt alltid vara berömmande när hunden kommer, oavsett hur förbannad/sur man egentligen är för att den inte kom direkt på sekunden.

Då ger du hundar bra lite credit om du tror att de inte ser igenom din upprördhet!

Instämmer. En äldre hund fattar varför det muttras. Å sen är det glömt!

Men om du får hålla på och muttra på en äldre hund, så har du ju inte lyckats :) Då måste den ju också lärt sig att jag kommer när jag kommer, sen muttrar matte/husse lite.
Möjligt den vet om varför du muttrar, men jag vill iallafall även vara glad när mina äldre hundar kommer till mig.
Muttrar jag så ser jag inte den där glädjen som den får när den får beröm.

Men visst kan jag också muttra ;) Men jag tänker inte så att detta är en äldre hund, hon muttrar jag åt.

JAG tror inte på den strategin.. Hunden känner om du är falskt glad! Så jag tror stenhårt på att visa sitt missnöje men att inte avsluta där, utan att köra ett kommando som hunden känner väl till och sedan berömma!

Visst å så slutar man när det går som bäst!

Jag berömmer massor så fort hunden vänder sig och går mot mig. Annars har han ju ingen anledning att välja mig! Och han ÄR inte olydig när han kommer, han VAR det när han inte kom, och då röt jag. :D

det gäller ju att anpassa graden av otrevlighet efter hunden. men nej, de sticker inte undan.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10