Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag ska träna korrekt så kallar jag bara in en gång, sen blir det plan B. Hunden ska inte tro att jag kan ropa flera ggr, den ska veta att den ska komma på första inkallningen.
Så plan B blir att gå därifrån, plan C blir att börja göra något, kanske tjoa och hoppa, men aldrig att jag kallar in en gång till, jag gör mig bara hörd så hunden undrar vad jag håller på med..
Så gör jag när jag har en hund som inte kan inkallning ordentligt.
Är jag här hemma eller i skogen och går så kallar jag in, kanske kan säga en gång till. Skulle hunden tex fortfarande stå och nosa eller vad det kan vara så, går jag ett steg mot hunden och säger nåt, tex hurrudu. Tittar den då på mig så är det beröm.
Är hunden längre ifrån mig när jag ropar och den "inte hör" så nonchalerar jag den och när den kommer tillbaka och den är glad så fortsätter jag att nonchalera, tills den går upp på sidan och visar att jag är verkligen här. Då får den en klapp sen går vi vidare.
Ja jag kan egentligen göra på lite olika sätt, beroende på hund.
Men beröm får de alltid, har jag ropat och de kommer så är det beröm som gäller.
Vill man inte ha en hund som man får tjata på så ska man inte acceptera att man ska behöva ropa flera ggr, men väljer man det ändå så ska hunden ha beröm när den kommer.
jag berömmer INTE om de inte kommer direkt efter första kommandot. kommer de inte när jag kallar går jag och hämtar dem, och då är jag inte särskilt trevlig. men sedan gör jag om inkallningen, och då får de massor av beröm.
att vara skitkul, springa iväg och clowna sig har inte fungerat på min labbe. varför komma direkt när matte blir ÄNNU roligare om jag stannar? eller varför komma öht när jag kan jaga kaniner istället?
Vänta du bara, nästa gång är det någon annan som svarar...![]()
Om det är en liten valp/hund där inkallning inte sitter helt blir jag givet glad när den kommer, om den nu inte skiter i mig hur länge som helst.
Äldre hund som bara skiter i att komma, kan jag muttra lite åt att den inte lyssnade, men sedan måste detta vara glömt![]()
Man ska enligt min åsikt alltid vara berömmande när hunden kommer, oavsett hur förbannad/sur man egentligen är för att den inte kom direkt på sekunden.
Instämmer. En äldre hund fattar varför det muttras. Å sen är det glömt!
JAG tror inte på den strategin.. Hunden känner om du är falskt glad! Så jag tror stenhårt på att visa sitt missnöje men att inte avsluta där, utan att köra ett kommando som hunden känner väl till och sedan berömma!