hur reagerar du ?

mandaaa_

Trådstartare
Nu är jag bara nyfiken på hur ni andra ser på saken och vad ni gör i denna situation.

Ni har eran hund lös, ni kallar på hunden som stannar men kommer inte.
Ni ropar en gång till och denna gång ryter ni till lite och hunden kommer.

Hur gör ni då ?
Blir jätte glada över att hunden kom, markerar att ni inte blev nöjda, blir passiva osv osv, hur gör just du ?

Skriv nu inte "jag har den inte lös förrens inkallningen fungerar till 110%" för det jag vill veta är hur ni reagerar efter händelsen. :)

Sv: hur reagerar du ?

Om det är en liten valp/hund där inkallning inte sitter helt blir jag givet glad när den kommer, om den nu inte skiter i mig hur länge som helst.

Äldre hund som bara skiter i att komma, kan jag muttra lite åt att den inte lyssnade, men sedan måste detta vara glömt ;)

Man ska enligt min åsikt alltid vara berömmande när hunden kommer, oavsett hur förbannad/sur man egentligen är för att den inte kom direkt på sekunden.

Fast blir det inte då att hunden kan börja skita i första inkallningen och strosa lite till för matte blir ju ändå inte sur så jag kan komma när jag själv vill ?
Eller hur tänker hundar i det läget ?

Det var mer en hund där inkallningen sitter men nu i trotsåldern så testar man gärna gränserna.
Tack för svaret :)

Om du är sur när hunden kommer, så är du ju inte rolig att komma till eller hur?

Och är man som ägare inte rolig att komma till, så är risken större att hunden skiter i att komma till sura/tråkiga matte nästa gång du ropar..

Jag gör ingenting, varken berömmer eller blir arg. Skickar snabbt iväg hunden och kallar in den igen och berömmer nu när den kommer direkt (kallar in fort så att den inte enns skulle kunna hinna hitta något mer intressant)

Vet dock inte om det är rätt att göra så...

Nej det har du ju helt rätt i.
Så då är min tanke att hunden kommer strunta i att komma första gången då man inte visar missnöjet helt fel ?

Själva inkallningskommandot är alltid glatt.

Så jag gör två delar av situationen.
Ett är att bryta det han håller på med, det felaktiga sas, så kan jag ryta till typ "hörru", eller kasta kopplet efter honom.
Sen kommer själva inkallningen som ett glatt : "Chivas kom!"
När han väl kommer är det alltid en glatt "Vad duktig du är som kan gå ändå hit alldeles själv.." Fast man får tänka fula tankar.

Senast ändrad:

Fast blir det inte då att hunden kan börja skita i första inkallningen och strosa lite till för matte blir ju ändå inte sur så jag kan komma när jag själv vill ?

Här är jag sur när hunden fortsätter nosa, tittar den upp när jag låter missnöjd berömmer jag, nosar den igen är jag missnöjd, tittar den på mig och börjar komma berömmer jag och fortsätter berömma tills den kommit till mig.

Alltså: kommer inte= matte sur
Kommer= matte glad.

Backa gärna och låt glad när hunden är på väg mot dig så får hunden ännu mer fart.

Själva inkallningskommandot är alltid glatt.

Så om min hund gör som ovan, så kan jag ryta till typ "hörru", eller kasta kopplet efter honom, för att bryta det han håller på med.
Sen kommer själva inkallningen som ett glatt : "Chivas kom!"
När han väl kommer är det alltid en glatt "Vad duktig du är som kan gå ändå hit alldeles själv.." Fast man får tänka fula tankar.

Precis det jag försökte säga fast du sa det nog bättre. :)

Förresten: du kan förstärka ytterligare genom att när du kallat en gång och hunden skiter i dig, smyga fram utan att den märker det (om den står och nosar exempelvis ) och smacka till den (inte hårt men överraskande) eller kasta kopplet från nära håll.

När den förvånad tittar upp, beröm och backa!

Håller med flera andra: alltid glad när hunden kommer, den ska veta att det alltid är säkert och mysigt att komma till matte.

Okej !
jag är ganska grön inom hund men det jag har känt är att jag vill tala om för henne att det är fel att nonchalera när jag ropar, men jag har inte vetat riktigt hur man på bäst sätt gör det.
Det du beskriver är något som jag tycker känns "rätt" för mig och ska testa det idag efter jobbet, tack :)

Om jag ska träna korrekt så kallar jag bara in en gång, sen blir det plan B. Hunden ska inte tro att jag kan ropa flera ggr, den ska veta att den ska komma på första inkallningen.
Så plan B blir att gå därifrån, plan C blir att börja göra något, kanske tjoa och hoppa, men aldrig att jag kallar in en gång till, jag gör mig bara hörd så hunden undrar vad jag håller på med..
Så gör jag när jag har en hund som inte kan inkallning ordentligt.

Är jag här hemma eller i skogen och går så kallar jag in, kanske kan säga en gång till. Skulle hunden tex fortfarande stå och nosa eller vad det kan vara så, går jag ett steg mot hunden och säger nåt, tex hurrudu. Tittar den då på mig så är det beröm.
Är hunden längre ifrån mig när jag ropar och den "inte hör" så nonchalerar jag den och när den kommer tillbaka och den är glad så fortsätter jag att nonchalera, tills den går upp på sidan och visar att jag är verkligen här. Då får den en klapp sen går vi vidare.

Ja jag kan egentligen göra på lite olika sätt, beroende på hund.
Men beröm får de alltid, har jag ropat och de kommer så är det beröm som gäller.
Vill man inte ha en hund som man får tjata på så ska man inte acceptera att man ska behöva ropa flera ggr, men väljer man det ändå så ska hunden ha beröm när den kommer.

Senast ändrad:

Det har jag också funderat på men hon gör endast såhär när hon tex har en pinne som hon vill leka med.
då springer hon runt med pinnen, jag kallar in men hon står bara och bjuder in till lek som om hon säger "men kom igen kan vi inte leka ist för att gå vidare?". Och andra ropet så kommer hon.

jag berömmer alltid när hon kommer, och ditt sätt känns också "rätt" för mig.
Jag vill inte tjata, men det är endast när hon har tex en pinne och leker med och jag vill att vi ska gå vidare som hon inte kommer förrens man tar i med rösten, eller gör sig jätte jätte rolig och springer ifrån henne eller liknande.

Jag vet inte om jag tänker fel men om jag ropar flera gånger och hon kommer och får massor med beröm och jag inte visade missnöje alls så känns det som om jag visar att det är HELT acceptabelt för henne att komma när hon känner för det.

Jag älskar Lina om jag är på ett sådant ställe så jag kan ha den, då "kommer man åt" hunden fast den är långt bort och detta lär den sig... :)

TEX du ropar, hon ställer sig och glor. Ett litet ryck i linan, kommer hon Mycket beröm! Då lär hon sig att även fast du är där borta kan du tillrätta visa henne..

Jag vet inte om jag tänker fel men om jag ropar flera gånger och hon kommer och får massor med beröm och jag inte visade missnöje alls så känns det som om jag visar att det är HELT acceptabelt för henne att komma när hon känner för det.

Men är ju isåfall som du ska tala om att hon gör fel när hon inte kommer. När hon kommer gör hon rätt.
En hund tänker inte så att nu trotsade jag matte som inte kom förut, så det är därför jag får skäll. Den tänker "här och nu".

Ropar du flera ggr så talar du om att det är ok att du gör det, därför har man plan B efter första inkallningen.

Det är som barn. Om du tjatar på ett barn att den ska komma och äta och säger det om och om igen utan något sker. Då vet barnet att det gör inget, maten är kvar iallafall.
Så man säger till en gång, kommer inte barnet tar man bort maten så lär den sig att man måste komma direkt, annars blir man utan mat..ja ungefär så ;)

Ja, absolut.
Nu tror jag att hon gör detta för hon är lite trotsig för detta har inte varit något problem förut så lina kanske är jätte bra nu, det är alltid värt ett försök :)
bara det inte slutar med en intrasslad hund och matte :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros