hur reagera på bästa sätt? (långt)

A

Annapanna

Jag var med om en situation förut som jag känner att jag nog inte löste på bästa sätt och undrar hur ni hade reagerat?

Jag var ute med min hormonstinna hane på snart 16 månader, ser en hund på håll och sätter min hane ner då han gärna stissar upp sig lite vid hundmöte, han sitter lugnt och avslappnat vid min sida och jag klappar honom lite lugnande. Hunden kommer närmare gående i ett flexi och ägaren styr rakt mot oss och släpper fram sin hund, en äldre tik utan ett ord. Tiken visar tydligt att hon inte uppskattar min hund och min visar lugnande signaler. När de kommit fram flyger tiken på min hane innan jag hinner fråga vad i hela....personen håller på med. Min hane försvarar sig då han blir trängd mellan mig och tiken, jag ryter i av ren reflex och min hane backar av och ställer sig bakom mig, Tiken försöker fortfarande gå på medan min hane piper och har ont i en tass. Jag ryter i en gång till för att få tiken och backa av, detta uppfattar min hund som en tillsägelse och gör mer lugnande signaler samtidigt som han morrar för att han känner sig trängd. Jag tar min hane och går därifrån och försöker vara uppmuntrande mot honom. Problemet är att min hane räknade med att jag skule lösa situationen men det kändes som om jag misslyckades då jag blev så överumplad.

Hur tycker ni jag borde reagerat för att visa att matte fixar situationen?

Jag blev bara så förvånad, personen som släppte fram sin tik sa inte ett ord, inte ens när hon gick på utan tittade bara på mig helt tyst medan jag tog min hane och gick. Hur tänker folk?! Helst av allt hade jag velat skälla ut personen efter noter men valde att bara gå därifrån för att inte förvärra situationen för min vovve.

Är bara så arg, jag har redan haft en massa jobb med att min hane blir överglad/stressad när han ser andra hundar och då brölat för att han inte riktigt klarar av situationen. Har jobbat massor med detta både hemma och på hundklubben och då är det så surt när sådant här händer då min hund bara gjorde som jag bad honom, dvs sitta och lita på matte.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Ja för det första så händer ju inte en sån här situation om folk får fråga om hundarna kan hälsa, i ditt fall hade jag höjt rösten om tiken kommit en meter inom räckhåll och sagt åt ägaren/föraren att jag inte ville att dom skulle hälsa. Hade även skällt ut den ägaren efter noter om det skulle blivit slagsmål. Se till att ha klart för hundägare om du inte vill att hundarna ska hälsa så kommer inte detta ske igen (och ja, folk är idioter och man måste ibland tala om för dem att saker och ting inte är så lämpliga som dom tror). Din hund gjorde aldrig fel, och du behöver inte övertyga honom om att du löser situationen om sådant här inte händer igen.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

jo, jag hade gärna skällt ut hundägaren, problemet var att jag inte ville börja gasta för att göra det värre för min hund i det läget. Men jag ska vara mer på min vakt framöver!, folk är visst inte riktigt så kloka som jag hoppas. Känner bara att det blev så fel eftersom min vovve litade på att jag skulle lösa situationen och jag hann inte innan tiken var över honom. Är rädd att jag är tillbaka på ruta ett i "hundmötesträningen" igen....
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Naturligtvis ska ju du som flockledare bestämma om någon i din flock ska slåss. Nu kanske inte din hund fick den supporten som hade varit guld värd, om du hade hoppat på tiken och förklarat var "skåpet stod". "Typ, slåss du med min flock så får du slåss med mig, för här är det jag som bestämmer!"

Men du kan ju och andra sidan inte hjälpa att ett pucko är ute och går med sin surtik, nu när din hund har blivit så duktig.

Jag skulle tänka så här; nu har detta hänt, du kan inte göra det ogjort, så låt oss lära av situationen istället.

Så nästa gång du befinner dig i en liknande situation så kan du morra åt den andre hundägaren att "håll du reda på din j*vla jycke!"

Vad det gäller förtroendet mellan dig och din hund, så är jag övertygad om att det förhållande klarar en sån här liten törn, så gör ingen stor sak av det hela, utan tänk istället att; "nästa gång jag ser den där surtiken och puckot till ägare, då ska de allt få"
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

tack snälla för dina ord, de värmer...det känns ändå bra att tänka igenom situationen ifall jag hamnar i en liknande igen så att jag är bättre förberedd. Mitt mål är ju ändå att min vovve ska veta att matte fixar situationen oavsett hur den ser ut.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Jag gör ofta så att jag fångar upp den mötande hunden innan den hunnit fram till min hund. Min hund kommenderas ligg eller sitt och så möter jag upp den andre hunden. Är det en tjurig hund eller den inte vill låta sig fångas så möter jag upp med ett knä eller så föser jag bort den med foten. Om inte heller det fungerar så släpper jag min hund så den har en chans att komma undan eller försvara sig och så klappar jag till den okända hunden så den drar dit pepparn växer. Allt detta kan man göra utan ett ljud och riskerar då heller inte att trigga sin egen hund. När man sedan skäller ut den andra puckade hundägaren så går det också att göra utan att höja rösten. Man kan vara mycket effektiv bara genom sitt ordval.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Sätt ut en fot och sparka till... Efter alla år med hundar har jag begripit att förvånandsvärt många hundägare inte har någon vett och ettikett i hjärnan! Våld löser inte våld men om den "attakerade" hunden biter dig så har du något att komma till polisen med. Vet att detta låter hemskt, och jag använder mig inte av denna principen ofta men mina hundar litar på mig för ett skäl: "matte bestämmer". Min ena hund är extremt ranghög, har aldrig sett henne bli kuvad av en annan hund under dessa 12 år jag ägt henne! Men jag är högre och blir då problemlösaren...

Tror inte att din hund har fått några bestående men av denna incident, lite vaksammare kanske. Nästa gång du möter sammaa hundägare vänd på klacken och gå åt andra hållet :)
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Håller helt med dig!

Jag skulle nog oxå ställt mig framför min hund och "morrat" åt den andre hunden. Kommer den ändå närmare så hade en fot varit på din plats.

"Jag bestämmer, jag är ranghögst och ingen hund ska sätta sig på varken mig eller min flock, försöker de så får de passa sig för jag ger mig inte"

En "liknande" händelse hände när vi var hemma hos svärföräldrarna (där vi ofta är). Jag och Zippo var i trädgården med svärmorsan och deras -jack russel- Charlie. Zippo hade hittat en tenisboll och jag tyckte inte det var lämpligt eftersom det var Charlies boll och jag ville inte att det skulle bli bråk. Jag sa loss till Zippo, han släppte och innan jag hunnit tagit bollen så tog Chalie den. Jag har varit där mycket och Charlie känner mig väl. Jag tog Chalie i nacken (klämde inte utan bara skulle förhindra han att gå iväg eftersom han inte lyssnade på mitt loss) och hundjäveln hugger mot mig. Jag blir jätte chockad och Charlie får en strångt "Fy.. Vad håller DU på med?" och jag sträcker ner handen igen för att ta bollen och Hundjävlen Nafsar efter mig och denna gången "lyckas" han ta mina fingrar. Zippo står "chockad" brevid och ser på hur en liten skithund (just då) försöker sätta sig på hans flockledare.
Måste tillägga att Svärmorsan inte gjorde ett dugg.
Jag var arg och det märkte Charlie för han släppte bollen. Jag tog tag i Chalie om nacken (denna gången klämde jag ordentligt), om nosen och ruste om han ordentlig samtidigt som "Vad fan tar du dig till hund"..
Spelar ingen roll vilka spöken som kom in i hans huvud för "BITER... DET GÖR DU FAN I MIG INTE I MIG".
Behöver jag nämna att hunden låg och skämdes i 1 timme innan jag "förlät" honom.

Hade detta varit min hund så hade jag fått avliva honom men är det en små hund så "gör det ju inte så mycket" tycks folk tro. Ingen Pli på hunden.

Efteråt så lät det lite "oj men gud så får han inte göra" och "ja det var ju bra att du sa till honom" från svärföräldrarna.

Men det jag menar med det här är ju att där bevisade jag ju för Zippo (och Charlie) att om man försöker sätta sig på mig så får man "dubbelt" igen.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

jo jag ångrar att jag inte sa något till hundägaren på ett bra och lugnt sätt, om inte annat för att det inte ska upprepas med någon annan hund för allas skull. Blev bara så förvånad när hundägaren inte sa ett ord och inte tog tillbaka sin tik även när jag tagit undan min och med hela mitt kroppspråk och röst försöker visa att tiken inte var välkommen.

Jag funderar över om jag inte borde ha släppt min hane när tiken väl var på väg och flyga på eftersom jag inte hann hindra henne förens det var för sent och min redan blivit trängd. Känns inte bra att min vovve blev påflugen när han enbart gjorde som jag bad honom....sen ångrar jag att jag röt åt tiken, visserligen fick detta min hane att backa av och ställa sig bakom mig men det gjorde ju inte så att tiken tog åt sig, så även då löste jag ju inte situationen vilket jag som flockledare borde ha gjort.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Jag är väldigt impad av både ditt och Jadzias kunnande... och jag är väldigt impad över hur din hund i övrigt betedde sig i den här situationen.:bow:
Har inte tänkt i dessa banor innan men följer helt ert resonemang.

Nybliven och okunnig hundägare som jag är skulle jag vilja passa på att ställa en fråga när man har chansen att prata med folk som verkar ha så bra pli på sina hundar.:d

Nu är äntrar snart min lille älskling unghundslivet eftersom vi går och väntar på att han ska bli könsmogen och detta har triggat en del diskussioner.

Jag som tjej vill ha en snäll hund men som ändå skyddar mig om det skulle hända ngt. Vår hund är N. Foundland/B. Sennen och blir alltså hyfsat stor. Vi har haft lite problem att visa han vem som bestämmer men nu börjar det bli bättre.

Jag tycker erat resonemang om att den som är ranghögst ska försvara flocken verkar vettigt och bra, men vad händer i en situation där man verkligen skulle vilja att hunden försvarade en?
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Hundar är rätt smarta så de märker när du anser något vara etts tort hot mot flocken. Jämför med en väktare och dess hund. I vardagliga situationer får inte hunden möta upp folk eller fä som den vill. Den har regler för hur den ska bete sig. I skarpa lägen där föraren blir överfallen går däremot hunden till angrepp. Allt beror ju på om föraren har kommandot eller inte och vilken tillåtelse man ger hunden. Om man genom kommando, kropsspråk och träning visar hunden när det är tillåtet att hjälpa föraren så gör hunden det också. En vanlig svensson-hund känner också den av hotet och kan komma farande om det visar sig att flockledaren inte fixar det. I en vanlig sutation säger du ju däremot åt hunden hur den ska agera och den vet då att nu får föraren ordna det här själv.

Man ska dock vara medveten om att det är få hundar som står pall för ett ordentligt överfall. En övervägande del vågar inte ens fram och hjälpa sin förare utan hoppar runt på avstånd och skäller. Andra kan gå fram och kanske bita en gång, men sedan får de en smäll och då flyr de fältet. Mycket få går i döden för sin förare och det är hundar som inte gemene man klarar av att äga.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Ok... ja det låter ju logiskt.

Nä jag har funderat över det. Men förhoppningsvis skrämmer det i alla fall överfallaren om hunden beter sig aggresivt... även om den inte våga anfalla.:crazy:

Som det känns nu så det elakaste min hund skulle kunna göra är att slicka ihjäl en överfallsman. Han älskar alla... Till och med vet. som satte nålar i honom älskar han...

Jaja vi ville främst ha en snäll och godmodig hund men man kan ju hoppas på att en elak gubbe väcker nån sorts försvarlust i honom.;)
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

jag kan inte annat än att hålla med Jadzia i det hon skriver.:bow:

Min förra vovve, en äldre schäfertik som jag tog över hade jag en hel del jobb med men hon litade på att jag skötte olika situationer och styrde vad hon skulle göra. En kväll vart jag dock trängd själv av en drogpåverkad man och handlade inte på det sätt jag brukar, detta var ända gången denna tik gick in och tog över situationen för att försvara sin flock (mig) eftersom jag inte hade koll på situationen.
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

Det låter ju betryggande. Hoppas min tuffing ha lite av det i sig!:)
 
Sv: hur reagera på bästa sätt? (långt)

jo, även om det var en otrevlig situation så var det väldigt nyttigt för mig att se tikens reaktion i en sådan situation. Vad gäller min nuvarande hane så tror jag dock inte att han skulle sätta imot så mycket i en skarp situation men det är svårt att veta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 665
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp