Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi sover på andra våningen, och vår hund är alldeles för stor att ta under armen och klättra ut med om det skulle börja brinna. Känns tveksamt att det skulle gå att fira ner i en vanlig sele (tex spårsele eller annan), och kommer man ens att lyckas få på den i paniken?
Fast det är väl tveksamt om man hinner få på den i en paniksituation?Jag köpte den här typen av sele till mina hundar bland annat av den anledningen. Går att sätta en hake fram och bak av selen eller hålla i själv i handtagen och lyfta/hissa hunden.
Fast det är väl tveksamt om man hinner få på den i en paniksituation?
Jag skulle ha planterat en tjock rätt hög buske under man kan släppa ner hunden i.
Själv bor jag på 7e våningen, så vid en storbrand är det nog rätt kört hur som helst.
Fast om du bor i lägenhet i ett flerfamiljshus så är din egen lägenhet en brandcell som står emot brand i trapphuset el grannens lgh i minst 60 min. God tid för brandkåren att påbörja släckning och eventuell evakuering via stegbil.Fast det är väl tveksamt om man hinner få på den i en paniksituation?
Jag skulle ha planterat en tjock rätt hög buske under man kan släppa ner hunden i.
Själv bor jag på 7e våningen, så vid en storbrand är det nog rätt kört hur som helst.
Klart att risken finns, brinner det på bottenvåningen och man inte upptäcker det i tid så finns risken att inte kunna ta sig ut. Och i dom flesta äldre hur i trä så är nog inte säkerheten när det gäller bränder särskilt bra.Fast om du bor i lägenhet i ett flerfamiljshus så är din egen lägenhet en brandcell som står emot brand i trapphuset el grannens lgh i minst 60 min. God tid för brandkåren att påbörja släckning och eventuell evakuering via stegbil.
Vi har hårda byggregler för flerbostadshus. Idag är det ingen risk att brinna inne i sin egen lgh om det brinner hos grannen eller i trapphuset.
Man bygger inte flerfamiljshus i trä i flera våningar längre, framförallt inte i sju våningar. I äldre trähus av landshövdingekaraktär är brandsäkerheten absolut sämre men risken att dö i ett flerfamiljshus för att det brinner hos grannen är mycket liten.Klart att risken finns, brinner det på bottenvåningen och man inte upptäcker det i tid så finns risken att inte kunna ta sig ut. Och i dom flesta äldre hur i trä så är nog inte säkerheten när det gäller bränder särskilt bra.
Jo, men det är ju liksom det sista alternativet...Alltså jag skulle kasta ut hunden från andra våningen om det brann. Hundar verkar överraskande tåliga.
Fast visst görs det, även om det säkert inte är så värst vanligt. Men med lite nyare/förbättrade metoder/material. Norrlandshus tex bygger upp till åtta våningar i trä. Men det hör väl inte riktigt till ämnet iofs.Man bygger inte flerfamiljshus i trä i flera våningar längre, framförallt inte i sju våningar. I äldre trähus av landshövdingekaraktär är brandsäkerheten absolut sämre men risken att dö i ett flerfamiljshus för att det brinner hos grannen är mycket liten.
När man bygger om äldre hus så gäller vid var tid gällande Plan- och bygglag samt Boverkets byggregler vilka reglerar brandskyddet i flerbostadshus. Vi har mycket hårda krav för brandskydd i Sverige, vilket också speglas i vår statistik. Ca 100-120 personer dör i bostadsbränder varje år. En överväldigande majoritet av de omkomna har uppehållit sig i fastigheten som brunnit. Det är alltså inte grannarna som stryker med i bostadsbränder.
Kan kanake stämma även om husen här inte är byggda som i Sverige. Vi har i alla fall bara oisolerade betong/tegelväggar, det enda som är i trämaterial är ytterdörren, om den däremot står emot 60 min är tveksamt. Men vi har massa brandvarmare och brandsläckare precis utanför ytterdörren i alla fall.Fast om du bor i lägenhet i ett flerfamiljshus så är din egen lägenhet en brandcell som står emot brand i trapphuset el grannens lgh i minst 60 min. God tid för brandkåren att påbörja släckning och eventuell evakuering via stegbil.
Vi har hårda byggregler för flerbostadshus. Idag är det ingen risk att brinna inne i sin egen lgh om det brinner hos grannen eller i trapphuset.
Vad jag har förstått om vissa bränder är att det går ruskigt fort. Jag tror ditt alternativ är det mest realistiska i många situationer. Speciellt på hundar som är större. Alternativt bygga en trapp ner från sovrummet?Alltså jag skulle kasta ut hunden från andra våningen om det brann. Hundar verkar överraskande tåliga.
Du vet om att det fortfarande finns väldigt många gamla hus kvar, dom flesta bor inte i nybyggda lägenheter. Och ja, risken kanske är liten men det betyder inte att man inte övht ska tänka på eller bry sig om ev eld.Man bygger inte flerfamiljshus i trä i flera våningar längre, framförallt inte i sju våningar. I äldre trähus av landshövdingekaraktär är brandsäkerheten absolut sämre men risken att dö i ett flerfamiljshus för att det brinner hos grannen är mycket liten.
När man bygger om äldre hus så gäller vid var tid gällande Plan- och bygglag samt Boverkets byggregler vilka reglerar brandskyddet i flerbostadshus. Vi har mycket hårda krav för brandskydd i Sverige, vilket också speglas i vår statistik. Ca 100-120 personer dör i bostadsbränder varje år. En överväldigande majoritet av de omkomna har uppehållit sig i fastigheten som brunnit. Det är alltså inte grannarna som stryker med i bostadsbränder.
Var förvarar du selen och lina? Nu har ju jag små hundar, men två stycken så jag skulle inte kunna ta båda under en arm och klättra med den andra. Skulle absolut kunna förbereda ett kit med sele och koppel men frågan är var någonstans det placeras bäst? Tänker att det i en nödsituation såklart måste gå fort.Jag köpte den här typen av sele till mina hundar bland annat av den anledningen. Går att sätta en hake fram och bak av selen eller hålla i själv i handtagen och lyfta/hissa hunden.
OT men vet du hur "tätt" brandvarnare bör sitta? Har bara en brandvarnare men bor dock i en liten tvåa på 40 kvm. Brandvarnaren sitter mitt i lägenheten så "bra" placerad på så sätt.Hur stor är hunden och hur bor ni (lgh, villa) och hur långt är det ned till marken? Mitt tips är, beroende på hur stor hunden är, att försöka linda in hunden i lakan (med hål för benen) och försöka hissa ned den på så sätt
Du bör även gödsla med brandvarnare inomhus. Framförallt är det viktigt att brandvarnarna (plural) sitter placerade i den tilltänkta utrymningsvägen/stråket. På så sätt får ni en tidig varning och hinner istället ut med hunden den ordinarie vägen. Dessutom bör ni ha minst en 6 kilos pulversläckare. Ställ den i anslutning till sovrummet. Pulvret, när släckaren utlöser, bildar ett rökmoln som gör att man kan ta sig förbi brandlågor (i rimlig omfattning så klart) och på så sätt ta sig ut.
En tidig varning är det absolut viktigaste för att klara sig vid en brand. Jag själv överlevde en eldsvåda (elbrand) i min bostad för 5 år sedan tack vare att brandvarnaren på övervåningen fungerade. Vi fick en tidig varning och hann på så sätt ta oss ut och även om jag hamnade på sjukhus med rökförgiftning.
Så, brandvarnare, brandvarnare och brandvarnare!!! De räddar verkligen liv. Hade vår brandvarnare inte fungerat hade jag inte suttit här idag då branden startade klockan 04 en söndagmorgon då vi låg och sov.