Hur räddar man hunden?

Tillägg, har man tid så kan man kanske knyta fast underlakan i påslakanet och ha lite mer att fira ner samt att hunden är "fast" i påslakanet och kan inte springa iväg väl på marken. Skulle knuten släppa så dämpas säkert fallet lite iallafall om man hunnit fira ner en bit..

Man bygger inte flerfamiljshus i trä i flera våningar längre, framförallt inte i sju våningar. I äldre trähus av landshövdingekaraktär är brandsäkerheten absolut sämre men risken att dö i ett flerfamiljshus för att det brinner hos grannen är mycket liten.

När man bygger om äldre hus så gäller vid var tid gällande Plan- och bygglag samt Boverkets byggregler vilka reglerar brandskyddet i flerbostadshus. Vi har mycket hårda krav för brandskydd i Sverige, vilket också speglas i vår statistik. Ca 100-120 personer dör i bostadsbränder varje år. En överväldigande majoritet av de omkomna har uppehållit sig i fastigheten som brunnit. Det är alltså inte grannarna som stryker med i bostadsbränder.

Då är du dåligt insatt. Det byggs nya lägenhetshus i flera våningar i trä. Det är trendigt och dyrt att bo i dessa.

Då är du dåligt insatt. Det byggs nya lägenhetshus i flera våningar i trä. Det är trendigt och dyrt att bo i dessa.
Man bygger nya hus med stomme i trä, det är mycket riktigt. Men dessa stommar och konstruktionen i sig möter dagens hårda brandskyddskrav för byggnation.

Så visst, slarvigt uttryckt av mig. Vad jag menade var att dessa inte utgör ett problem kopplat till brandsäkerhet vilket äldre hus gör. Äldre hus byggda i trä är dock generellt sällan högre än 3-4 våningar.

Sen är det fortfarande så att rekommendationen om man bor i flerbostadshus och det brinner nånstans i huset och därmed är rök i trapphuset att man ska stanna i sin lägenhet. Lägenheten är en brandcell.

Jag skulle nog också satsa på någon variant av sele. Ta på sele är hunden van vid till vardags och sannolikheten att det skulle lyckas är bra mycket större än att försöka få ner honom i någon sorts säck. Men tror iof han skulle må utmärkt efter ett fall från andra våningen också med tanke på hur högt han ibland klättrar och hoppar ner ifrån.

Vi sover på andra våningen, och vår hund är alldeles för stor att ta under armen och klättra ut med om det skulle börja brinna. Känns tveksamt att det skulle gå att fira ner i en vanlig sele (tex spårsele eller annan), och kommer man ens att lyckas få på den i paniken?

Min hund har alltid halsband så skulle knäppa fast linan i halsbandet och hala ner. Går det i paniken så även dra linan en ögla bakom frambenen. Kommer inte hinna strypas på den sekunderna. Om det finns tid efter ha firat ner barnet dvs, annars putta ut genom fönstret och hoppas på det bästa 🤷‍♀️

När det gäller "gamla och nya" hus så undrar jag lite var folk tänker sig att gränsen går? Inte allt för långt från mig, i ett billigt område med hus som absolut inte är nybyggda, så brann det tidigare i år. Hela lägenheten blev förstörd (jag gick förbi senare i jobbet och såg det :( ). Grannarna hade visserligen såklart känt röklukt, men i övrigt var det helt lugnt för dem. Det fanns andra lägenheter både under, ovanför och på sidan om den brinnande lägenheten.

Likadant var det när en annan lägenhet i ungefär lika gammalt hus brann för något år sedan. Man såg hur svart det var runt fönstren osv, men det blev inga problem för grannar. Nu är det inte extremt gamla hus, men de hör till de äldre flerfamiljshusen i kommunen iaf.

Vad som bekymrar mig mest när det gäller just flerfamiljshus annars är det faktum att många personer tar bort(!) sina brandvarnare helt... Hade det inte varit för att jag vet hur tåliga lägenheterna är mot grannars bränder så hade jag pga det aldrig vågat bo i lägenhet. I dagsläget bor jag så högt upp att jag måste lita på brandkåren om det börjar brinna i huset.

En sele till hunden kan ju vara bra att ha om brandkåren behöver lyfta ut en och hunden genom balkongen/ett fönster. Lättare för dem att hålla en rädd hund med sele än en utan. Nåt att hålla i. Om man hinner få på den. Men det kan ju bli en situation där det brinner i trapphuset men ens egen lägenhet är skyddad ett tag och då hinner man ju ta på selen.

Vad som bekymrar mig mest när det gäller just flerfamiljshus annars är det faktum att många personer tar bort(!) sina brandvarnare helt... Hade det inte varit för att jag vet hur tåliga lägenheterna är mot grannars bränder så hade jag pga det aldrig vågat bo i lägenhet. I dagsläget bor jag så högt upp att jag måste lita på brandkåren om det börjar brinna i huset.

Men gud! Varför gör de det? :eek:

Låter bra att det i alla fall verkar svårt för bränder att sprida sig till andra lägenheter. Min största skräck är att det ska börja brinna när hunden är ensam hemma.

Vad jag har förstått om vissa bränder är att det går ruskigt fort. Jag tror ditt alternativ är det mest realistiska i många situationer. Speciellt på hundar som är större. Alternativt bygga en trapp ner från sovrummet?
Jag tänker att eventuella skador på hunden i fallet överväger förlusten av att veta att hunden brunnit inne. Självklart ska man ha vissa åtgärder på plats, men i en panik situation är det kanske inte möjligt.

Nu har vi bara två katter, skulle det börja brinna här kan vi enkelt ta en under armen var, alt släppa från fönster.

Hund i strl 20+ är kanske inte enkel att få med sig alls i en panik situation, en mindre få på sele för att fira ner. Då tror jag mer på ikeapåse, lakan etc. Ta det närmaste du har till hands för att få ut och bort hunden från branden. Jag har tex en klocka på mig med en enormt stark lina (paracord) som klarar enorma vikter, i total kris hade jag lindat in hunden i ett täcke, och sen lindat in den i den linan. Samt skickat ner sambon först för att ta emot om han var hemma

Hiva ut madrasser och annat mjukt från balkongen ner på altanen, slå in hundarna på något sätt i lakan och så släppa/fira ner dem. Det är bara 3-4 m höjd gissningsvis, så förhoppningsvis klarar dom det bra.

Hundarna väger allt från 6-33 kg och är tränade till att acceptera all sorts hantering, så tekniskt sett om tid finns kan nästan alla (lite väl otympligt med mallen på 33 kg :D) bäras ner under armen i omgångar via brandstegen som vi köpt och som finns lättillgänglig i sovrummet. Så man får bara tro på att det skulle fungera någorlunda.

Men gud! Varför gör de det? :eek:

Låter bra att det i alla fall verkar svårt för bränder att sprida sig till andra lägenheter. Min största skräck är att det ska börja brinna när hunden är ensam hemma.
De tycker det är jobbigt att den tjuter, typ... (tjuter för att batteriet börjar ta slut eller för att de misslyckas med matlagning). Har träffat en fastighetsskötare här i området så mycket att vi blivit lite som vänner med varandra och det var någon gång nu nyligen som han muttrade över det där. Han sa att han såklart kollar att brandvarnare sätts upp osv, men han kan ju inte hindra folk från att ta ner dem och det är åtminstone här i krokarna väldigt vanligt. Folk är idioter.

Vad gäller brandskydd mellan lägenheter så är varje lägenhet som sagt en brandcell. Brandcell uppnås genom att varje lägenhet byggs i material som skyddar mot brand. Vanligast är betong men i äldre hus (typ landshövding) eller i mindre villor som är ombyggda till lägenheter så används istället gipsvägar och tak. Gips står emot bränder och fungerar därför som cellindelning och därmed brandskydd.

Beroende på när huset är byggt (och vad som då gällde för brandskydd i plan och bygglagen som Boverkets byggregler) så står lägenheten emot brand i antingen 30 min eller 60 min. Det finns särskilda krav på brandskyddande ytterdörrar. Om man kollar på karmen till ytterdörren så står det ofta antingen El 30 eller El 60 vilket står för 30 respektive 60-minuters brandskydd. Grundkravet i Boverkets byggregler är att dörren ska ha samma klassning som hela brandcellen. Dvs står det El 60 på din ytterdörr så klarar hela lägenhet (som är en brandcell) att stå emot brand i 60 minuter.

För byggnader som generellt är högre än 8 våningar och därför inte kan utrymmas med räddningstjänstens stegbilar (en stegbil når typ upp till 8:e våningen) så gäller särskilda brandskyddsregler. Bland annat ska varje cell stå emot brand i minst 60 min. I sådana hus är både varje lägenhet och varje våningsplan egna celler. Det ska även finnas ett eget trapphus för utrymning. Detta trapphus är en egen brandcell och skilt från trappuppgång och hiss. Det vanligaste sättet som bränder sprider sig i flerfamiljsbostäder är när elden bryter igenom sektioneringen på vinden eller där vindsektionering saknas. Då går det fort och kan leda till att hela huset brinner ned.

Jag skulle tro att det är bättre att hunden hivas ut som den är än helt invirad i ett lakan. Risken med det sistnämnda är att hunden landar på huvudet, bröstkorgen, ryggen eller buken istället för att den tar emot sig med något ben. Hellre benfrakturer än en rygg som är av, en spräckt skalle eller skador på inre organ.
Allt beror på hur hunden landar. Jag har träffat stora hundar som hoppat ut från balkongen på andra våningen. Oftast med mindre frakturer som följd men landar den fel finns det risk för så svåra skador att hunden behöver avlivas men det kanske är en risk man får ta helt enkelt.

Vad gäller brandskydd mellan lägenheter så är varje lägenhet som sagt en brandcell. Brandcell uppnås genom att varje lägenhet byggs i material som skyddar mot brand. Vanligast är betong men i äldre hus (typ landshövding) eller i mindre villor som är ombyggda till lägenheter så används istället gipsvägar och tak. Gips står emot bränder och fungerar därför som cellindelning och därmed brandskydd.

Beroende på när huset är byggt (och vad som då gällde för brandskydd i plan och bygglagen som Boverkets byggregler) så står lägenheten emot brand i antingen 30 min eller 60 min. Det finns särskilda krav på brandskyddande ytterdörrar. Om man kollar på karmen till ytterdörren så står det ofta antingen El 30 eller El 60 vilket står för 30 respektive 60-minuters brandskydd. Grundkravet i Boverkets byggregler är att dörren ska ha samma klassning som hela brandcellen. Dvs står det El 60 på din ytterdörr så klarar hela lägenhet (som är en brandcell) att stå emot brand i 60 minuter.

För byggnader som generellt är högre än 8 våningar och därför inte kan utrymmas med räddningstjänstens stegbilar (en stegbil når typ upp till 8:e våningen) så gäller särskilda brandskyddsregler. Bland annat ska varje cell stå emot brand i minst 60 min. I sådana hus är både varje lägenhet och varje våningsplan egna celler. Det ska även finnas ett eget trapphus för utrymning. Detta trapphus är en egen brandcell och skilt från trappuppgång och hiss. Det vanligaste sättet som bränder sprider sig i flerfamiljsbostäder är när elden bryter igenom sektioneringen på vinden eller där vindsektionering saknas. Då går det fort och kan leda till att hela huset brinner ned.

Inte för att vara bessig, men vill bemöta några saker.

Märkningen på dörren (mot trapphus antar jag att du menar, då ytterdörrar mot det fria sällan har brandklass) behöver inte ange samma klass som kravet på lägenheten. Lägenheter har alltid krav på klass EI 60 medan dess dörrar har EI 30-S200C, vilket innebär att dörren är tät och står emot brand i 30 min. Detta accepteras med hänsyn till att det är låg brandbelastning i trapphus. Däremot i utrymmen som vetter mot annan verksamhet ex om det finns en dörr mellan 2 lägenheter eller så, då ska den dörren ha samma klass som brandcellen (EI 60).

Vet inte om jag håller med ang. vindsektioneringen då det är ett "senare" problem sas, tycker nog att otäta takfötter och dåliga vindsbjälklag är ett större problem. Samt takkonstruktioner som sträcker sig över flera brandceller. Men det skulle kunna bli en lång diskussion, så stannar där! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar