Hur räddar man hunden?

Vad som bekymrar mig mest när det gäller just flerfamiljshus annars är det faktum att många personer tar bort(!) sina brandvarnare helt... Hade det inte varit för att jag vet hur tåliga lägenheterna är mot grannars bränder så hade jag pga det aldrig vågat bo i lägenhet. I dagsläget bor jag så högt upp att jag måste lita på brandkåren om det börjar brinna i huset.
Men varför gör folk det? Helt galet ju!

Men varför gör folk det? Helt galet ju!
Ofta blir brandvarnare monterade i kök för det verkar ju bra att ha en där ifall nåt skulle gå galet i köket. Problemet är dock att när man sen steker köttbullar så sitter den för nära och larmar pga vanligt stekos och då lackar folk ur och tar ner den. Bättre placering är precis utanför köket eller i andra änden av rummet beroende på storlek och utformning.

Också vanligt att den larmar för att batterierna är dåliga och den tas ner men det blir inte av att sätta upp den igen. Lathet och "det händer inte mig" är en vanlig inställning...

OT men vet du hur "tätt" brandvarnare bör sitta? Har bara en brandvarnare men bor dock i en liten tvåa på 40 kvm. Brandvarnaren sitter mitt i lägenheten så "bra" placerad på så sätt. 🤔
Vi har brandvarnare på nedervåningen och övervåningen. De talar med varandra, så om den på nedervåingen går igång så meddelar den brandvarnaren på övervåningen som också går igång.

Jag övervägde vad jag skulle göra när jag bodde i lägenhet på andra våningen, nedanför balkongen var det gräsmatta, så i en riktig panik situation skulle jag släppa ner både hundar och katter från balkongen.
I bästa fall klarar dem sig utan skador, annars är risken för benfrakturer stor men det går att åtgärda och är bättre än att lämna dem inne och brinna ihjäl, i värsta fall landar dem illa och skadar sig allvarligt, men då har man iaf gjort vad man kan gör att försöka rädda dem. Andra våningen är egentligen inte så högt upp.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar