Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?
Ja givetvis?!
Då kan det ju vara du som är grannen som blir uppäten!
Ja givetvis?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då kan det ju vara du som är grannen som blir uppäten!
Varför skulle samhället bry sig mer om folk på landet jämfört med folk i en stad? Jag jämförde "kris" med kris. Inte landet och staden.
Jag tror man skulle uppleva det olika, men kanske inte beroende på var man bor utan på vilken person man är och vilka egna möjligheter man har.
Varför skulle samhället bry sig mer om folk på landet jämfört med folk i en stad? Jag jämförde "kris" med kris. Inte landet och staden.
Jag tror man skulle uppleva det olika, men kanske inte beroende på var man bor utan på vilken person man är och vilka egna möjligheter man har.
Jo jag tror också Sverige är kompetenta nog att tillverka kärnvapen om vi nu så önskar. Reagerade bara på framställningen att "det inte är raketforskning". Känns otänkbart för mig att det inte krävs kompetenta forskare för att tillverka kärnvapen.
Det är klart att det missades mycket. Hade du väntat dig att en händelse som inte inträffat förut i denna omfattning, bara skulle lösa sig rakt av utan minsta störning?Det missades väldigt mycket. Gamla människor som bodde på landet fick väldigt lite hjälp tex. Jag behövde ingen hjälp och klarade mig bra. Det var faktiskt vi som klarade oss bra som fick se till dem som inte hade det lika bra. Vi hade en äldre granne som skulle fått klara sig helt utan hjälp ca en vecka annars tex. Finns många fler exempel men det dröjde väldigt länge för samhället att nå ut.
Samtidigt fick också väldigt många hjälp - och de som prioriterades var gamla och sjuka som bodde långt bort från andra. Och människor med (nu utan) eluppvämning, som också bodde avigt till.
Det är klart att det missades mycket. Hade du väntat dig att en händelse som inte inträffat förut i denna omfattning, bara skulle lösa
En ren retorisk fråga av mig.Nej varför skulle jag vänta mig det??
Det är svårt att föra en diskussion med dig, för vi talar om så olika saker.Det var just dessa som faktiskt inte prioriterades. Men det varierade tydligen från kommun till kommun. jag vet inte hur det var där du bodde och du kan faktiskt inte veta hur det var där jag bodde.
Det är svårt att föra en diskussion med dig, för vi talar om så olika saker.
Den här gången talar du om den omgivning du ser omkring dig, medan jag talar om hela Gudrunstormens, fortfarande efter fyra dagar, 100.000 strömlösa hushåll.
Jag kan inte kommentera vad som hände i din omgivning. Jag vet inte ens var du bor. I det stora hela var det många som fick hjälp. Det var säkerligen många som också missades, inte bara hemma i dina krokar.
En ren retorisk fråga av mig.
Nej du tror dig tala om den stora bilden men du gör ju inte det. Jag talar om att samhället inte mäktade med att hjälpa folk och det var mycket krismöten men lite folk ute där problemen fanns.
Du tror att det du ser och har sett gäller generellt men det någon annan sett gäller bara mycket lokalt. Det slår dig inte att även andra kanske sett mer än sin lilla hemby.
Så ja det är svårt att diskutera om du tror att din erfarenhet av tex Gudrun är den rätta tolkningen av läget och att den kan gälla som någon generell bedömning av läget. Varför tror du att det bara är du som blickar längre än den egna byn?
det finns hur många exempel som helst i tråden på folk som är rädda för utslagen el och planerar att slakta sina djur när och inte om Sverige blir indraget.
Vet du förresten att tanken med "plåtbössan" var att vilken bondsmed och mekanisk verkstad som helst skulle kunna laga den och även tillverka reservdelarna med vanliga enkla verktyg?
Ponera ditt senario, vilket slags försvar tänker du dig skulle hjälpa i det läget?
Det talas mycket om upprustning i tråden, hur mycket resurser skulle behövas för att kunna hävda sig mot 150 atombomber?
Visst är vårt försvar idag ett skämt, men om vi ska på allvar kunna hindra en invasion av ett land i Rysslands kaliber skulle varenda krona och stående medborgare behövas.
”hakkaa päälle pohjan poika”Finnarna hade på papperet ingen chans under 2:a världskriget men bet ifrån bra, ryssarna hade respekt för de finska jägartrupperna. Att Finland sedan gick in i en allians med Tyskland var samma mekanism, dvs håll ut så länge det går tills en allierad makt kommer.
Jag tror om apparaterna inte har ström, så struntar de om de har Internet eller inte.
Om elströmmen försvinner i din omgivning, då är avsaknaden av Internet ett av dina mindre problem. Ett större bekymmer är att det börjar rinna från frysen, och det blir kallt inne, att vattnet slutar rinna, att du inte kan laga mat...
Och när det fortsatt i tre veckor, då är du ganska mör.
”hakkaa päälle pohjan poika”
Och en och annan smed som har ritningarna kvar i kassaskåpet och kan direkt börja producera fler k-pistar om det behövs,,,,,,,,,,,
Vet du förresten att tanken med "plåtbössan" var att vilken bondsmed och mekanisk verkstad som helst skulle kunna laga den och även tillverka reservdelarna med vanliga enkla verktyg?