Hur putsa stövlarna?

Jag vill bara uppdatera med att jag tvättade rent stövlarna ordentligt med Effax Leather Combi för att få bort all gammal smörja. Torkade sedan rent två omgångar med ljummet vatten och lät torka ordentligt därimellan. Sedan putsade jag med Kiwi skokräm och avslutade med att polera med skoborste och nylonstrumpor.

Det blev jättebra! :)

Nu torkar jag bara av stövlarna med en fuktig trasa efter användning och de är som nya igen. :)
Skönt att de gick att rädda! :up:

Jag vill ha mjuka sköna stövlar som håller mot smuts och vatten.. Så här gör jag
Tvättar med sadeltvål för att få ren stöveln och bort med ev grus, smörjer upp med läderfett och torkar sedan av med en handduk, jag får iaf upp fin glans.
Sedan åker stövlarna på 1 minut innan jag ska rida/köra.
Alltså inga stövlar jag mockar i eller går runt i hela dagar utan rena träning och tävlingsstövlar=)

Kul att höra att det blev ordning på stövlarna.

Jag vill ha mjuka sköna stövlar som håller mot smuts och vatten.. Så här gör jag
Tvättar med sadeltvål för att få ren stöveln och bort med ev grus, smörjer upp med läderfett och torkar sedan av med en handduk, jag får iaf upp fin glans.
Sedan åker stövlarna på 1 minut innan jag ska rida/köra.
Alltså inga stövlar jag mockar i eller går runt i hela dagar utan rena träning och tävlingsstövlar=)

Fett drar ju åt sig damm och smuts som fastnar på stöveln. Med skokräm får man en blank och torr yta. Jag skulle aldrig behandla mina dyra dressyrstövlar med fett.

Har idag för första gången putsat stövlarna med sko borste, och blev lite kär i den :). inte riktigt samma glans som då man polerar med nylonstrumpa men väldigt mycket enklare att få på skokrämen och gno in den utan att behöva överdosera.
:).
Om det bara är för glansen så kan du ju alltid polera lite med nylonstrumpan när du är klar med skoborsten... :)

Kul att höra att det blev ordning på stövlarna.

Fett drar ju åt sig damm och smuts som fastnar på stöveln. Med skokräm får man en blank och torr yta. Jag skulle aldrig behandla mina dyra dressyrstövlar med fett.

Upplever inte mina feta alls.. man torkar ju av de överflödiga fettet så de blir glansiga och torra och helt underbara att både bära och titta på=)
Så upplever då inte mina dyra stövlar som de minsta förstörda=)

Skulle mitt dyra träns och sadel vara förstörda menar du som också har fint läder och smörjs upp med samma medel?
Samma medel funkar även suuuper till skinnjackan.. skinnklädseln i bilen :love:

Mina säten i bilen är helt sjukt mjuka och sköna att sitta i efter en behandling med mitt fett.. skall väl sägas att det är skillnad p åfett och fett... Biltemas är väl inge jag skulle reka.. men mitt kostar en hel del och är inte från en hästaffär utan från en möbelaffär och var bajsdyr men ack så bra=)

Upplever inte mina feta alls.. man torkar ju av de överflödiga fettet så de blir glansiga och torra och helt underbara att både bära och titta på=)
Så upplever då inte mina dyra stövlar som de minsta förstörda=)

Skulle mitt dyra träns och sadel vara förstörda menar du som också har fint läder och smörjs upp med samma medel?
Samma medel funkar även suuuper till skinnjackan.. skinnklädseln i bilen :love:

Mina säten i bilen är helt sjukt mjuka och sköna att sitta i efter en behandling med mitt fett.. skall väl sägas att det är skillnad p åfett och fett... Biltemas är väl inge jag skulle reka.. men mitt kostar en hel del och är inte från en hästaffär utan från en möbelaffär och var bajsdyr men ack så bra=)

Fast vet du, när problemet som TS hade var att stövlarna blivit förstörda av fett verkar det oerhört konstigt att fortsätta hävda att det skulle vara bra. Alla återförsäljare (Königs, Petrie etc) rekommenderar att man inte använder sadeltvål eller fett på sina stövlar.

Jag upplever att mina ridstövlar aldrig blir riktigt rena, och när de är nyputsade känns de lite klibbiga och suger åt sig massor av damm så de blir skitiga innan jag ens hunnit till ridhuset.

Jag använder:
- TIP-TOP Läder-tvål
- TIP-TOP Läder-balsam
- Boston Raingard Allover (impregneringsspray för läder)

Jag har försökt avsluta med att gnugga med nylonstrumpbyxor för att få en blankare yta, men det hjälper inte alls. Jag brukar ta hem och putsa stövlarna ett par dagar innan träning, så de ska ha gott om tid att torka, men det verkar inte heller göra någon skillnad.

Jag antar att jag använder fel produkter eller tillvägagångssätt...
... HUR GÖR NI?

Jag putsar när det behövs men använder ytterst sällan balsam eller fett. Just för att de inte ska bli klibbiga. När lädret är mättat lägger sig det feta på ytan. Då vet du att det inte behövs. Då räcker det med att göra rent. Jag har använt sadeltvål på stövlar senan 70-talet och har absolut inga förstörda stövlar. Tvärtom håller de väldigt bra och är fina i lädret.
Jag har alltid använt lädertvål till stövlar och jodphurs. (enligt info från säljare). De håller sig väldigt fräscha och lädret är fint. Mjukt men stabilt. Fungerar jättebra. Fett däremot behövs ytterst sällan. Är också väldigt sparsam med skokräm. Bara någon enstaka gång då de ska vara extra fina. Det torkar ut lädret så.

Fast vet du, när problemet som TS hade var att stövlarna blivit förstörda av fett verkar det oerhört konstigt att fortsätta hävda att det skulle vara bra. Alla återförsäljare (Königs, Petrie etc) rekommenderar att man inte använder sadeltvål eller fett på sina stövlar.

Fast vet du.. när de då finns folk som INTE får problem med stövlarna så är det ju oerhört konstigt att hävda att det inte skulle funka.
Alla sadelmärken och stövelmärken rekommenderar alltid sina egna märken självklart... de vill ju sälja=)
Jag älskar iaf mina stövlar som är så otroooligt vackra, glansiga mjuka OCH sköna. 3 år gamla och de ser som nya ut=)
Alla får göra som de vill och så länge man är NÖJD vad är problemet??=)

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
2 300
Senast: pajaztar
·
Utrustning Har på senaste tiden märkt att mitt läder ser lite sisådär ut trots idogt putsande så blir det snarare klibbigt/halt än mjukt. Börjar... 2
Svar
24
· Visningar
5 294
Senast: Centaur
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 37 38 39
Svar
773
· Visningar
219 027
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 521
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka