Jag tror att det grövsta jag säger om mina hästar på sociala medier är typ "idag är det tur att hästen i alla fall är söt för hen ger mig gråa hår".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att språket är viktigt, jag tror det gör skillnad på vår inställning till djuret iKan lätt säga att mitt djur är billigt, men säger ju i gengäld att de är dyra med om det gått bra
Helt ärligt bryr sig ju inte djuren vad vi kallar dem så länge deras behov är uppfyllda. Att det inte låter trevligt är ju en mänsklig känsla liksom.
Ammo växlar mellan "jävla hundjävel" och "vem är världens bästa hund" flera gånger i veckan.
Jag tror att språket är viktigt, jag tror det gör skillnad på vår inställning till djuret i
hur vi pratar och tänker om det. Jag har en känsla av att djuren läser av oss väldigt bra och tar in alla tankar och känslor i har kring det.
Därför har jag valt att vara positivt inställd till mina djur så långt det bara går.
Jag kan kalla dem lite av varje när det blir väldigt fel men det är ingenting som jag kallar dem när jag pratar om dem. När jag säger lilldummer till ena hunden är det med kärlek, kallar jag dem hundjävlar så är det när jag är riktigt arg om de förstört något. Oftast kallas djuren för hjärtegryn och mattes älsklingar, kissebebisar, älsklingspojken och gumsan.
Vi är nog många här som följer både amatö- och proffsryttare på sociala medier och jag har lagt märke till hur olika de olika ryttarna skriver om sina hästar. Vissa är väldigt neutrala och uttrycker inga känslor, vissa överöser inläggen med känslor och skriver om hur fantastisk hästen är och hur glad hen är i sin häst. Det som fick mig att starta tråden är en ryttare som ofta använder elaka eller nedvärderande ord om sina hästar, visserligen på skämt så som jag uppfattar det. Men det är genomgående den attityden och det tycker inte jag känns riktigt okej med tanke på det stora antalet följare, ofta rätt unga dessutom.
Så hur framställer ni era hästar i tal och skrift och vad tycker ni är okej att kalla sin häst? Är det tex okej att skriva ut att hästen var en idiot idag?
Jag ogillar skarpt när människor kallar sina djur nedvärderade saker eller kallar djuret billigt, typ, "idag var xx billig" för att djuret inte gjorde som människan hade tänkt. Jag tycker att det är nonchalant och känslokallt och det är inget jag någonsin skulle göra. Jag ser det som ett maktutövande. När djuret inte gör som människan vill är de själva så oförmögna att se sin del i att det blev fel att de skyller på djuret och jag anser att det aldrig någonsin är rätt att skylla på den som är i beroendeställning till en. Vi har valt att ha djuren. Djuren har inte valt att bo hos oss. Då är det vårat ansvar att se till att djuren både mår så bra de möjligtvis kan fysiskt men också att vi ser till att de lyckas och växer genom det psykiskt.
Jag är övertygad om att hästar förstår vad vi säger eller vad vi har för intentioner. Även om man säger "jag hatar dig" med glad röst är jag övertygad om man utstrålar något omedvetet bara att säga dessa ord.
Jag har inget för de människor som kallar sina djur fula saker.
Samma härJag säger en hel del fula saker till min pålle när något sker som orsakar frustration eller smärta hos mig.
Till exempel när han råkat kliva på min fot så är han hästjävel tills han kliver av. Men det skulle aldrig falla mig in att säga till någon annan eller skriva på sociala medier att "hästjäveln klev sönder min fot med vilja för han är så dum".
För mig är fula ord ett sätt att ventilera, jag svär för mycket rent generellt. Även om andra människor säger jag elakare saker än jag kanske menar då och då. Det tror jag de flesta gör.