Tänker samma. Kan den tävlas mm?Tänker att det beror väldigt mycket på vad det är för ponny.
En fin, välriden tävlingsponny eller en skogsmulle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker samma. Kan den tävlas mm?Tänker att det beror väldigt mycket på vad det är för ponny.
En fin, välriden tävlingsponny eller en skogsmulle.
Men vad hade priset på ponnyn varit som frisk? Dubbla? Och hade tävlingsryttare varit intresserade om den inte var så högt utbildad?Min ponny som hade haft fång och efter det fått problematik i framhovarna med ligament som blivit skadade sålde jag orimligt billigt (65' tävlad med placering i MsvB). Hon fick det perfekta hemmet och gick sen SM och lag-SM med den ryttaren. Hon är återigen såld och fungerar utmärkt som tävlingsponny men kräver såklart att en tänker till lite extra.
Nu har jag en PRE på utbildning som haft fång. Det utlöstes av att hon inte jobbades tillräckligt och hon ligger i riskzonen för EMS. Har naturligtvis extra koll på henne och ger l-arginine som tillskott för att dämpa risken för återfall.
Om en säljer till tävlingsryttare så känns risken för återfall mindre än om det är skogsryttare. Min upplevelse är att en motar fång väldigt väl genom att hästen arbetar ordentligt och tömmer sockerförråden. Helt fördomsfullt upplever jag även att tävlingsryttare har bättre koll på hästens hull och är mer öppna för extra pyssel med sin häst. Det är sällan hästarna går på fri tillgång för att det är enklare osv.
Den stora grejen med ponnyn var ligamenten egentligen och inte fången per sig. Om hon inte haft den problematiken hade hon kostat runt 200-250'. Och ja, det är utbildningen som gör hästar dyra oftast.Men vad hade priset på ponnyn varit som frisk? Dubbla? Och hade tävlingsryttare varit intresserade om den inte var så högt utbildad?
Vet inte om tävlingsryttare är bättre på fånghästar, eller vad man lägger in i "tävlingsryttare".
Jag har stött på några tävlingsponnyer som tidigare haft fång där det inte verkar påverka. Ryttarna har resonerat att de ändå kommer träna och tävla hela sommaren så att släppa på bete, var ändå inte ett alternativ. Så länge ponnyn är väl igång efter anfallet och visat att den är klarar träning så tror jag att det går att sälja till bra folk.Den stora grejen med ponnyn var ligamenten egentligen och inte fången per sig. Om hon inte haft den problematiken hade hon kostat runt 200-250'. Och ja, det är utbildningen som gör hästar dyra oftast.
Min upplevelse är att tävlingsryttare är litemer villiga att kolla sina hästar och underhålla eftersom de de facto vill tävla-då måste hästen vara frisk och fräsch. Men det finns naturligtvis stora skillnader i den kategorin.
Men för vilket pris? För ts var väl intresserad av prisbilden? (och jag tycker själv ämnet är väldigt intressant!)Kan svara för egen del också. Jag hade absolut kunnat köpa en häst som haft fång (eller för rätt pris en som är mitt i det). Helt baserat på varför, om hästen är undersökt för EMS och PPID, om den är röntgad osv. Att ha en häst i full träning som haft fång är den lilla biten. Det handlar väldigt mycket om att en har en miljö för hästen att fungera i. Rätt typ av hage, rätt foder, bra hovslagare osv.
Jag är inte en "vanlig" hästköpare för jag har aldrig de pengarna som krävs för att handla häst egentligen. Den dyraste häst jag själv köpt är min lilla spanjor för 65'. Så är inte alls rättvist marknadsmässigt att säga vad jag skulle betala. Men prisbilden generellt, även om hästen haft fång skulle jag säga helt och hållet handlar om hästens utbildningsnivå/tävlingsresultat och till viss del dess talang.Men för vilket pris? För ts var väl intresserad av prisbilden? (och jag tycker själv ämnet är väldigt intressant!)
Hästen som jag skrev om tidigare i tråden hade flera intressenter och det blev budgivning som slutade på 300 000 kr.Men för vilket pris? För ts var väl intresserad av prisbilden? (och jag tycker själv ämnet är väldigt intressant!)