Hur påverkar ändringarna i TR1,2,3 oss?

OldQ

Trådstartare
Nu när dom andra TR har kommit, har ni hittat några ändringar som påverkar fälttävlan?

Sv: Hur påverkar ändringarna i TR1,2,3 oss?

Nu när dom andra TR har kommit, har ni hittat några ändringar som påverkar fälttävlan?

Har inte hunnit kolla så noga men en ändring som infördes iår som inte alla känner till är kvar. ALLA får starta avd B, inte bara unghästar.

Jagar man kval kan det ju vara bra. :idea:

Dock får man bara starta avd B under ett meeting/tävling så man kan inte blanda avd A och B. (6-åringar får ju gå avd A i en klass och sedan avd B)

Dressyrmomentet:
Man får ha säkerhetsväst Över/under kavajen

Banhoppningen:
Juniorer/ponnyryttare ska ha säkerhetsväst, äldre valfritt.
Västen över eller under kavajen.
Har man väst behöver man inte ha kavaj, men långärmat.

Dock får man bara starta avd B under ett meeting/tävling så man kan inte blanda avd A och B. (6-åringar får ju gå avd A i en klass och sedan avd B)

Jag har inte studerat TR-ändringarna så noga men är det inte så att man får starta avdelning A före avdelning B men inte tvärtom?

Så tokigt har det ju varit förut vilket stört lite när det är meeting med unghäst och unghästen kvalat till avdelning A i t.ex. 1,20 men inte i 1,30 och klasserna gått i "oordning".

Dressyrmomentet:
Man får ha säkerhetsväst Över/under kavajen

Seriøst??? Det må da være en joke! gælder det alle klasser eller hvordan er det?

Värre än så. Enligt nya dressyrTR gäller det även FRACK.
Får betyder lyckligtvis inte ska.:rofl:

Man får precis som du trodde starta avd A i en lägre klass, och avd B i en högre på samma tävling, men inte tvärtom. Man ska inte kunna "känna på banan, och sedan rida om pengarna" fick jag förklarat för mig..

Fast det har väl inte heller att göra med att det ska vara en högre klass?! På tävlingar är det ju ibland t.ex. 1,10 - 1,20 - 1,15 (eller dylikt) och man får ju inte rida avdelning B i 1,20 och avdelning A i 1,15 även om man kanske är kvalad på det viset.
Åtminstone var det så förut.

Man får precis som du trodde starta avd A i en lägre klass, och avd B i en högre på samma tävling, men inte tvärtom. Man ska inte kunna "känna på banan, och sedan rida om pengarna" fick jag förklarat för mig..

Fast enl olika ÖD i Skåne (Distr har iallafall kommit överens) gäller detta bara ungästar.
I fjol gick det inte att läsa ut men ändå fick man inte rida så med äldre häst. Vi har försökt. Det är alltså avd B som gäller hela meetinget med äldre häst.
Har ni hittat något som stöder en förändring så hojta. :D

Men så länge hästen går avdelning A först och isf avdelning B senare får man väl rida båda avdelningarna?! Gjorde iaf jag och Jennifer i somras. Hon red en avdelning A och jag red sen en avdelning B, på samma ponny.

Men så länge hästen går avdelning A först och isf avdelning B senare får man väl rida båda avdelningarna?! Gjorde iaf jag och Jennifer i somras. Hon red en avdelning A och jag red sen en avdelning B, på samma ponny.

Så har vi fått göra på 6-åringar (både ponny o häst) men inte "gamla" hästar. Vi har blivit uppringda av ÖD och tillsagda att välja. Vi har valt bara avd B då. I något fall har vi fått välja vid ankomst och i ett antal byta till avd B då man trott att vi valt fel.

Skånedistr har haft en text om det på hemsidan men jag kan inte hitta den nu... kanske är det ok framöver?

Så har vi fått göra på 6-åringar (både ponny o häst) men inte "gamla" hästar. Vi har blivit uppringda av ÖD och tillsagda att välja. Vi har valt bara avd B då. I något fall har vi fått välja vid ankomst och i ett antal byta till avd B då man trott att vi valt fel.

Skånedistr har haft en text om det på hemsidan men jag kan inte hitta den nu... kanske är det ok framöver?

Det här var en "gammal" ponny, 15 år gammal. Det var inget problem alls.
Dessa TR-formuleringar som ger plats för så mkt tolkningar :crazy:

vadå? vad spelar det för roll om ma har den utanpå eller under? själv brukar jag ha den över i hoppdelen.

vadå? vad spelar det för roll om ma har den utanpå eller under? själv brukar jag ha den över i hoppdelen.
Vad TR-skrivarna vill säga är att ryttarna själva får bestämma hur dom vill ha det. Ingen domare ska kunna låta sin personliga åsikt vara det enda rätta.
Om du till exempel vill (eller måste)ha väst i hoppningen, kanske du tycker att det är smidigare att sätta västen utanpå efter dressyren.
Många har redan en kavaj som passar utan väst.
En del kommer nog att ta av kavajen efter dressyren och rida långärmat under västen i banhoppningen eftersom västen är köpt att passa i terrängen.

Som gammal dressyrgubbe tycker jag att eftersom man ändå måste ha en ful nummerlapp i dressyrmomentet, spelar det ändå ingen roll vad man har på sig för övrigt.

En ändring som påverkar mig är iaf att jag inte kommer ha möjlighet att starta FT öht på min häst.
Hon klarar inte att hoppa en hel 100bana (kanske om några år...) så start i fälttävlan är ju kört. :mad: :(

fast klarar man inte det kan man oavsett kvalregler börja fundera på om hästen är i tävlingsbart skick öht för en fälttävlan....

Du måste ju hoppa bana på 95 i banhoppningen i debutant, hur ska du klara det nu om du inte tror att du kommer ta dig runt en 1.00m bana förren om flera år, och terrängen... :confused:
Som sagt, du kanske ska fundera på om du inte ska träna lite till innan du rider fälttävlan. Just det som är meningen med de nya reglerna :idea:

Men det finns en anledning till att jag tänkt starta just deb/90 och inte en klass högre ;)
Jag vet att hon klarar av deb. banan, men däremot är jag inte säker på om hon klarar en maxad 100 bana.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Jag har gjort två små ändringar i menyerna. Tror inte de skall påverka så många särskilt mycket. Om ni ens märker vad som skett? :)...
Svar
7
· Visningar
614
Senast: Gunnar
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 866
Senast: sweep
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ikväll invigs ponny-EM i fälttävlan i Tyskland. Lily Herrmann och Derryhill High Silver Tempo, som gör sitt andra EM ihop, representerar...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka