Hur påverkar ändringarna i TR1,2,3 oss?

Sv: Hur påverkar ändringarna i TR1,2,3 oss?

Fast då måste jag undra om man ens skulle vilja ge sig ut på en terrängbana på 90 cm om man anser att hästens maxkapacitet ligger på 1m :crazy:

Jag menar inte att hennes maxkapacitet ligger på 1m men hon klarar inte av att hoppa 1meter bana nu (Om den är maxad, vilket de tyvärr är ibland)
Jag har hoppat enkelhinder på en meter, så höjden klarar hon.
Har även hoppat deb. banor på träning och det har fungerat utmärkt.

Det är.. lite komplicerat.

Som gammal dressyrgubbe tycker jag att eftersom man ändå måste ha en ful nummerlapp i dressyrmomentet, spelar det ändå ingen roll vad man har på sig för övrigt.

Ursäkta men "gammal dressyrgubbe" låter fel. Jag tänker mer på andra typer av gubbar :angel:
Du är för fokuserad på utseende i dagens säkerhetstänk.:idea:

Tyvärr tänker ungdomarna så.. det är fult. Och struntar i säkerheten. :eek:

Då borde du "som gammal dressyrgubbe" inte spä på deras osäkerhet. :devil:

Noterar att du har emot kavaj+väst också... Vad säger du om gamla gubbar? :D

Men det finns en anledning till att jag tänkt starta just deb/90 och inte en klass högre ;)
Jag vet att hon klarar av deb. banan, men däremot är jag inte säker på om hon klarar en maxad 100 bana.

Det låter helt livsfarligt:eek: Är det hos dej eller hästen den begränsningen sitter:confused:

Jag skulle tycka båda var lika farligt i o f s:crazy:

Om det är något jag inte är, så är det fixerad vid utseende, det kan alla som sett mig irl intyga.
Säkerhetstänket är till största delen en :devil: massa hårt arbete.
Som banbyggare bland annat att göra lagom svåra hinder med förlåtande karaktär.
För ryttarna att utveckla sin förmåga att bemästra alla de svårigheter dom kommer att möta.
För ponnyföräldrarna att stötta, men inte pusha på, hjälpa genom att skjutsa till träningar osv.

Att jag har skrivit för mycket om säkerhetsvästar i förhållande till deras inverkan på säkerheten i dressyrmomentet kan nog vara sant.
I banhoppningsmomentet verkar lyckligtvis ungdomarna tycka att bekvämligheten på västar att vara viktigare att diskutera än deras utseende.

Ridsporten ger många exempel på långlivade traditioner. I mina ögon är bruket av stor nummerlapp i ft dressyr fullständigt onödigt.

Ursäkta men "gammal dressyrgubbe" låter fel. Jag tänker mer på andra typer av gubbar :angel:

Noterar att du har emot kavaj+väst också... Vad säger du om gamla gubbar? :D

Unga dam, nu tycker jag att du är näsvis.
Men ok, ska flytta in på hemmet och titta på bingolotto i stället för att bygga terrängbanor.

I mina ögon är bruket av stor nummerlapp i ft dressyr fullständigt onödigt.

och det är sååå bra i tex Gärds när det är 4 dressyrbanor igång samtidig. Liksom inga problem om man har tydlig nrlapp att se om de håller tiden eller inte :idea:

Men ok, ska flytta in på hemmet och titta på bingolotto i stället för att bygga terrängbanor.

Mm visste att det skulle komma. Det innebär att bara för att det är brist på den sortens folk så får de säga vad de vill :devil:

Förresten så flyttar Bingolotto till TV4+ nu och hemmen har inte råd med den kanalen. :cool:

NEJ men förlåt ...DU behövs ute på banorna :idea:

Ja att man måste kvala för att starta 130cm hoppning och det påverkar ju de hästar som skall gå *** eftersom de måste kvala i 130cm. Nu får de ju i princip 4st hoppkval istället

Mm visste att det skulle komma. Det innebär att bara för att det är brist på den sortens folk så får de säga vad de vill :devil:

Förresten så flyttar Bingolotto till TV4+ nu och hemmen har inte råd med den kanalen. :cool:

NEJ men förlåt ...DU behövs ute på banorna :idea:

Vad jag läst på buke, verkar jag inte att vara ensam om att säga vad jag vill:angel:
Fördelen med att säga nåt här och inte bara tänka det är att man får mothugg, som faktiskt ibland (men inte alltid) är berättigade.:smirk:

UNGA dam?????:eek::rofl::bow: Ja, käre tid...nu är din lycka gjord OldQ...jag kan bara föreställa mig volterna Idasagare gjorde framför sin dator när hon läste dessa rader....jag blir helt ROSA (jag klär inte i färgen grön...) i ansiktet av avund...vill också bli kallad unga dam!:angel:

UNGA dam?????:eek::rofl::bow: Ja, käre tid...nu är din lycka gjord OldQ...jag kan bara föreställa mig volterna Idasagare gjorde framför sin dator när hon läste dessa rader....jag blir helt ROSA (jag klär inte i färgen grön...) i ansiktet av avund...vill också bli kallad unga dam!:angel:

Kunde jag väl tro att du skulle bli avis :devil:
Ha.. kom igen :rofl:

"svävar på moln"

Det låter helt livsfarligt:eek: Är det hos dej eller hästen den begränsningen sitter:confused:

Jag skulle tycka båda var lika farligt i o f s:crazy:

Hos båda två i nuläget. (So msagt, med lite träning kan det säkert bli bättre)
Varför är det livsfarligt att jag håller mig till den höjden vi klarar av?

Därför att det är fasta hinder och då skulle jag vilja veta att hästen klarar och vågar med god marginal. Och att jag själv vågar rida på hindren utan att tveka. :crazy:

Jag vet att hon klarar av det då jag flera gånger har hoppat banor på den höjden. Det är klassen ÖVER jag inte vet.

Om man som ryttare tvekar så ber man väl inte hästen hoppa?

Jag vet att hon klarar av det då jag flera gånger har hoppat banor på den höjden. Det är klassen ÖVER jag inte vet.

Om man som ryttare tvekar så ber man väl inte hästen hoppa?

Nja du skrev att det satt hos er båda, ang tvekan. Och jo, jag tror man kan "be" hästen fast man tvekar och det är då det blir stopp om hästen känner av tvekan och själv blir osäker. Bara så jag tänker.

Jag läste detta men vet ej om det blev bestämmt:crazy:

Förhoppningsvis får alla inblandade därefter svart på vitt vad som gäller, vilket kan tyckas vara i sista stund inför säsongen 2008. Bland de ändringar som hittills har publicerats är kvalreglerna i banhoppning det som väckt mest intresse, och från en del håll missnöje. Från och med nästa år krävs det att man har gjort minst två starter i banhoppning före man är kvalificerad för fälttävlan, och klassen ska ligga minst tio cm över fälttävlansklassens höjd. Vill du starta 90 cm i fälttävlan krävs alltså att du har ridit två 1,00 meter i banhoppning, med max åtta fel sammanlagt i de två rundorna. På högre nivå höjs kraven avsevärt, för start i trestjärnig klass krävs två rundor i 1,30 med max åtta fel.
Alla hoppkval måste dessutom göras efter den 1 januari 2008, så inga hoppresultat från 2007 kan räknas. Detta kan jämföras med dem som bara rider banhoppning, som också har fått nya kvalregler, men som ändå får tillgodoräkna sig årets resultat. Något för fälttävlan att ta efter?

Även kategoriindelningen för ponny har diskuterats, och man kan fundera på om det verkligen är säkerheten som har prioriterats i de nya ändringarna. Nu ska de största C-ponnyerna, de över 138 cm i mankhöjd, ingå i samma kategori som de större D-ponnyerna och tävla på samma villkor. Något de har varit långt ifrån att göra tidigare; C-ponnyerna har de senaste två åren som högst fått gå Msv B, medan D-ponnyernas svåraste klass är Msv A.

Det där är min text från www.tidningenridsport.se. Inget mer är bestämt ännu, kommittén har möte med TR-nämnden i morgon. Men den här tråden handlade väl mer om ändringar i de andra TR..?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Jag har gjort två små ändringar i menyerna. Tror inte de skall påverka så många särskilt mycket. Om ni ens märker vad som skett? :)...
Svar
7
· Visningar
614
Senast: Gunnar
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 866
Senast: sweep
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ikväll invigs ponny-EM i fälttävlan i Tyskland. Lily Herrmann och Derryhill High Silver Tempo, som gör sitt andra EM ihop, representerar...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka