Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

K

karrob

Jag var o provred en häst i lördags, och blev kär direkt. Det är första gången jag ska köpa häst så jag ville att jag skulle vara helt säker innan jag köpte hästen. Innan hade jag varit o tittat på två hästar som det inte sa klick med. I alla fall, Rambo som jag provred i lördags blev jag mycket intresserad av. Ägaren och jag pratade efter att jag ridit och hon frågade om jag fortfarande var intresserad, vilket jag sade att jag verkligen var (min tanke var att provrida några hästar till denna vecka för att jag skulle vara helt säker, men detta var ingenting som vi pratade om) Ägaren till Rambo föreslår att jag, om jag fortfarande var intresserad, kunde komma o rida ut på Rambo oxå. Ägaren föreslog en förmiddag (p g a jobb) och de kunde först nu på lördag.

Jag blev så kär i Rambo, och drömde t o m om honom på natten! Idag när jag ringer för att kolla vilken tid på lördag så har hon "kanske" sålt honom!!! Hon säger att en som var o provred i söndags bestämde sig på måndagen, det enda var att hon skulle provrida för sin instruktör först på fredag och sedan vet.bes. Jag får som svar att om hon skulle ångra sig så skulle hon höra av sig.

Tack för den passen. :cry: Så mycket som jag bölat idag har jag inte gjort på länge. Jag hade kontaktat djurkliniken, gjort en budget, sålt fonder och räknat på annan finansiering så att allt skulle vara klart inför lördagen.

Hur f*n kan man göra så? Finns det fler som är så här oseriösa? De hade ju faktiskt avtalat med mig om att jag skulle komma på lördag. Detta avtal kan de bryta, men när jag per telefon idag bjuder över den andre spekulanten säger de "ja, nu har vi ju gjort upp med henne". När jag sa att det var tråkigt det här,och att jag blivit kär i Rambo sade hon: "ja, jag märkte det". Är det svårt att ta upp en j**la telefonlur då och ge den första spekulanten en chans!!!!!!!!! :devil:

Nu kommer jag lägga mina hästköptankar på hyllan. Har ingen lust med ngt sådant här någon mer gång. (blev kär i en annan häst en gång som inte heller slutade nå bra) Finns det någon annan som har någon liknande erfarenhet att dela med sig av?

Sv: Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

Inte när det gäller hästar, men det har hänt ett antal gånger under min sadeljakt att en ägare skulle höra av sig, men inte gjorde det, och när man har tröttnat på att vänta och ringer upp så har de sålt sadeln bara sådär...:(

Jag vet att det inte på långa vägar är lika tråkigt, men ändå...
Jag lider med dig, men ge inte upp!!!

Stackare!
Vi var och provred en ponny som vi också älskade på direkten, men vi visste att det skulle komma en annan familj dagen efter. Tyvärr ringde så ponnyns ägare på söndagkvällen och sa att dom hade bestämt sig för att ta henne. Det var också tårar en hel kväll. Vi visste visserligen att det var fler som skulle titta och ägaren var schysst och ringde direkt, men man blir precis lika ledsen ändå.
Men du får inte ge upp, det finns många härliga hästar där ute!
/nocke

om hon hade sagt att hon tyckte den andra ägaren passade Rambo bättre, så hade jag kunnat förstå, men i lördags verkade allt så bra. Jag hade tagit med videokameran och visade hur gården såg ut hemma o hon tyckte det verkade jättebra (sa hon i alla fall)...

Jag hade bestämt tid för provridning med en person som hade häst till salu. När jag kom dit på avtalad tid hade hon sålt hästen till en annan person.

Ge inte upp, det finns massor med trevliga hästar till salu!!

De flesta som har försökt sälja hästar har varit med om intresserade köpare som inte hört av sig mer. Det kan vara viktigt för säljaren att bestämma sig snabbt när det gäller.
Innan kontrakt o handpenning är klart kan ju säljaren sälja till vem h*n vill.
Men visst skulle jag bli besviken o förbannad i din situation.
PL

Jag förstår mycket väl att hon sålde den. Jag gör likadant, är man intresserad hör man av sig senast dan efter eller bestämmer sig på en gång eller låser köpet, jag kan inte vänta på att folk ska provrida en vecka senare, för vad gör jag om många visar intresse men jag tackar nej eftersom du ska komma och provrida igen, hur många spekulanter tror du inte ringer sen och säger att dom hittat en annan häst?
Nej som sagt, är man riktigt intresserad så låser man köpet på en gång

prince77 skrev:
Jag förstår mycket väl att hon sålde den. Jag gör likadant, är man intresserad hör man av sig senast dan efter eller bestämmer sig på en gång eller låser köpet, jag kan inte vänta på att folk ska provrida en vecka senare, för vad gör jag om många visar intresse men jag tackar nej eftersom du ska komma och provrida igen, hur många spekulanter tror du inte ringer sen och säger att dom hittat en annan häst?
Nej som sagt, är man riktigt intresserad så låser man köpet på en gång

Jo, men du är ju oseriös oxå.. :p

jag vet, jag säljer ju tydligen hästar med pålagringar enligt en människa här inne :D

Jag haller helt med Prince77.
Om man verkligen ar intresserad av en hast sa gor man det klart for saljaren, samt trilskas inte med en massa undanflykter.

Litar du inte pa det eget omdome? Om du hittade en hast som hade vad du letade efter, varfor ville du da rida fler? Sadana manniskor kallar jag for oseriosa. Vet du inte vad du vill?
Det ar mycket jobbigt som saljare att inte fa nagot svar fran en eventuell kopare. Det ska inte ta flera veckor att salja en hast och det ar orimligt for kopare att vanta sej att saljaren ska vanta pa svar sa lange!!

Jag forstar att du hade gjort upp med henne att komma och provrida igen, men hade du varit riktigt serios hade du sagt till henne att det inte behovdes eftersom du redan visste att du ville kopa hasten.

Det ar trakigt nar man hittat en hast som man verkligen gillar, och sa gar det inte som man hade tankt sej. Men hade du verkligen tankt dej att hon skulle vanta pa dej medans du provred andra hastar? Tank om du bestamde dej for nagon utav de andra hastarna, vad hade hon gjort da?

Att kalla nagon for oserios av valdigt starkt, och jag tycker att du ska tanka bade en och tva ganger innan du anklagar andra for att vara oseriosa!!

Håller med!
Jag säljer till den första vettiga person som bestämmer sig och lägger en handpenning på hästen.

Man kan inte sitta och vänta på någon som ska provrida fler hästar innan de är säkra, speciellt inte om man har fler intresserade spekulanter. Det brukar jag också tala om för de som tittar på mina hästar. Ibland tror jag att en del tror att jag säger det för att pressa dem, men så är inte fallet. Jag har aldrig någon panik att sälja mina uppfödningar och behöver inte stressa på någon. Men som sagt, dyker någon upp med pengar i näven, så får de ta hästen.
Jag tycker inte att säljaren i detta fall var det minsta oseriös. Det är så det går till.

Till trådskaparen:
Landet är fullt av hästar som är till salu, så det är bara att leta upp en ny. Tänka att "det finns en mening med allt" och att "din" häst finns kvar därute någonstans...

Senast ändrad:

ramonarunds skrev:
Jag haller helt med Prince77.
Om man verkligen ar intresserad av en hast sa gor man det klart for saljaren, samt trilskas inte med en massa undanflykter.

Litar du inte pa det eget omdome? Om du hittade en hast som hade vad du letade efter, varfor ville du da rida fler? Sadana manniskor kallar jag for oseriosa. Vet du inte vad du vill?
Det ar mycket jobbigt som saljare att inte fa nagot svar fran en eventuell kopare. Det ska inte ta flera veckor att salja en hast och det ar orimligt for kopare att vanta sej att saljaren ska vanta pa svar sa lange!!

Jag forstar att du hade gjort upp med henne att komma och provrida igen, men hade du varit riktigt serios hade du sagt till henne att det inte behovdes eftersom du redan visste att du ville kopa hasten.

---

Att kalla nagon for oserios av valdigt starkt, och jag tycker att du ska tanka bade en och tva ganger innan du anklagar andra for att vara oseriosa!!

Det här var något av de mest märkliga resonemang jag läst här på länge! (speciellt avslutningen!)

Vad tror ni egentligen? Att man av en enda provridning vet allt? En häst kan bete sig på ett sätt inne på ridbanan och på ett helt annat sätt när man rider ut. Man vill kanske - precis som insändare skrev - vara helt säker på att det är rätt häst man har framför sig, och om man vill provrida igen så är man väl allt annat än oseriös, tvärtom! Visst kan det säga klick direkt, men jag skulle nog inte förhasta mig utan gärna prova igen för att se om man bara var ivrig eller om känslan bestod.

Är säljaren noga med att hästen ska hamna rätt så bör man väl ändå inte ha inställningen att den som verkligen vill prova hästen ordentligt och tänka igenom sitt val, är oseriös när det i själva verket är tecken på det motsatta.
Att man behöver pengarna fort och tar första bästa som håvar upp betalningen kan jag faktiskt också förstå, men då ska man inte uttala sig om andras seriösitet.

Vad är det som säger att den som bestämmer sig snabbt och "håvar upp" pengarna först är en sämre köpare??? Många gånger kan de vara bättre för de vet vad de vill ha och kan se med en gång att det var rätt häst. Sådana köpare föredrar jag.

Som uppfödare/säljare tröttnar man lätt på spekulanter som ringer flera gånger och pratar lääänge och frågar om ALLT, tittar på hästen flera gånger och sedan aldrig mer hör av sig. Man lägger ner tid och kanske missar andra intressenter.
Är man mycket intresserad men inte helt säker så får man antingen "låsa" hästen med en handpenning eller finna sig i att någon annan kan hinna före.

Jag skulle också som många andra nog sälja till den som bestämmer sig först. Det är dock mycket ojust av hästägaren i ditt fall att inte upplysa dig om att detta så du kunde få en möjlighet att kanske bestämma dig direkt.

Att erbjuda dig att komma tillbaka senare och sen nästa dag sälja till någon annan är oseriöst. Hon borde talat om för dig att det fannas fler spekulanter och att du måste bestämma dig eller ge handpenning för att vara säker på att få hästen.

Förstår dig(klart du blir besviken) men kan även se det från säljarens sida....

Som köpare om jag vet att jag vill köpa hästen/varan så handlar jag snabbt. Lägger handpenning eller liknande.

Jag var i en svår situation som säljare för ett halvår sedan. Många var intresserade av hästen men de som verkade såååå intresserade som typ bestämt sig hörde inte av sig på ett tag(föränn det var försent)... jag gissar att de tänkte som du att de skulle se sig för först.
En kvinna hörde av sig som var väldigt het på hästen men bodde långt bort. Hon ringde varje dag tills hon hade möjlighet att komma för att provrida, pengar i handen, ta hem hästen på en gång. Samtidigt hade jag vissa lokala intressenter, de ställde alla möjliga krav som jag med en 3mån bebis och 4:a hästar till hade svårt att eller jobbigt att ordna bla ville de rida i ridhus trotts att vi hade en fin utebana?! Hästen var inte i gång o det kändes väääldigt jobbigt att transportera hästen för att någon skulle kunna lunka några minuter i ett ridhus för att sedan kanske inte vilja ha hästen? Kvinnan söderifrån köpte hästen efter en 1/2 timmes provridning betalade o tog hem hästen samma dag!! Vi är båda parter väldigt nöjda=) De lokala spekulanterna blev som du mycket besvikna! En har inte pratat med mig sedan dess. Man måste försöka förstå säljaren också som ex jag med dyrbar tid.

Ge inte upp hästletandet, tills slut hittar du drömpollen jag lovar=)

Jag förstår att du är väldigt besviken det hade jag också varit, men jag tänker som så att det var helt enkelt inte meningen och tillslut hittar men en annan häst som till och med passar än bättre.

Trots det måste jag ändå säga att jag skulle gjort som säljaren, först med pengar upp får hästen om nu inte den personen är kalas fel dvs.
Därimot så skulle jag ha ringt dig omgående efter att de andra bestämt sig och sagt att några andra vill ha den så du kunde ta ställning till det. Hade du då väntat hade jag sålt hästen till dom andra
Enligt mig är inget sålt förens pengar är lagda och kontrakt skrivet, så fram tills dess har man chans hos mig. Men jag är även schysst från början och säger att först fram med pegnar får hästen.

prince77 skrev:
är man intresserad hör man av sig senast dan efter eller bestämmer sig på en gång eller låser köpet, jag kan inte vänta på att folk ska provrida en vecka senare, för vad gör jag om många visar intresse men jag tackar nej eftersom du ska komma och provrida igen, hur många spekulanter tror du inte ringer sen och säger att dom hittat en annan häst?

Jag håller med. Det är nog något man måste acceptera som köpare att tills man "bundit" köpet så förbehåller sig säljaren rätten att sälja till annan spekulant. Visst kan man tycka att säljaren då kan plocka upp luren och meddela detta, men man kan tyvärr inte kräva det.

när ja sålde min häst nu fick jag 100 tals samtal, mail etc etc.
många hörde av sig och aldrig mer, många va bara nyfikna, många va även seriösa. tror ja satte ut annons i mars första gången, i juli va hästen såld. jag ville ta tid på mig att kolla igenom köpare, ta tid på mig att besluta att försäljningen kändes rätt. jag hade säkert kunna sälja hästen onom ett par veckor, men jag ville inte att det skulle gå så snabbt.

jag letade dock häst själv och prevred flera, jag fastnade för et häst direkt. jag brukar inte fasta på första titten men hästen va underbar.åkte många mil för att titta och prova,,,jag behövd ebara 3 dagar ppå mig eller ngt innan jag kunde få loss köpesumman av andra hästen. jag bad ägaren vänta till den dagen (rörde sig om mkt
pengar!) jag tingade hästen samma tillfälle. jag ville köpa hästen till 100%. ägaren lovade mig köpet men sen ringde denna ngn dag senare och bara höjde priset på hästen. okey, jag sa visst, jag går med på höjningen, för ja ville ha hästen. en dag senare fick jag sms om att hästen va såld. jag storbölade oxå då kan ja lova, men samtidigt vet ja att det finns fler hästar.

jag köpte häst nr 2 jag fastnade för. den jag har nu. men jag kollade som sagt på flera innan.

Håller med Jarrah!

Hästar är dyra ting att hålla och en seriös köpare anser jag åtminstone lägger handpenning för att bekräfta sitt intresse.

Hur många gånger händer det inte att folk är SÅ SÄKRA på att de ska ha JUST DEN HÄR HÄSTEN för att ångra sej ett par dagar senare för att nästa nummer av Ridsport råkat komma ut och de fastnat för något nytt som råkat vara på bild...så länge varade det intresset.

Sedan är det ju bara beklagligt att någon missar sin drömhäst, men det kanske kan få en hästköpare att tänka till lite extra tills nästa gång så att säga.Var ALLTID beredd på att ha handpenning med...JAG skulle aldrig åka utan att ha handpenning med mej!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar