Hur orkar ni...

K

kalasmy

Ha.. dessa småhundar som skäller hela tiden... :confused:
Varje gång man är ute och går.. kommer dom där ättriga sakerna och skäller....
Tänk va skönt för mig som har en sån lugn och tyst hund :rofl: :banana:

Ha.. dessa småhundar som skäller hela tiden... :confused:
Varje gång man är ute och går.. kommer dom där ättriga sakerna och skäller....
Tänk va skönt för mig som har en sån lugn och tyst hund :rofl: :banana:
Alla småhundar skäller inte... :smirk:

Jag har mest stött på stora skälliga hundar, massa små tystlåtna saker och så farmors tax som skäller väldigt sällan :p

naaajaoo kanske då.. men dom flesta småhundar är faktiskt veldigt skälliga...ok ettriga...stora hundar hundar skäller också..men det är oftast dom som har ägare som inte är tillräkligt bestämmda..

många småhundar är AVLADE till att vara skälliga. Många raser användes som "tjuvlarm" och dessutom SKA terriers vara ettriga och bjäbbbiga - för det är så de jagar...

Så det är därför de har lättare för att ta till skall än tex retrivrs och dylika hundar.

Förstår det inte heller. :crazy:

Vid varje ridtur måste jag rida förbi en kennel med Bison Frisé eller vad dom små vita sakerna heter. :devil:
Och vi blir alltid utskällda av 2-8 små STORMSKÄLLANDE ettriga hundar. Fy faan vad irriterande dom är :mad:

Som tur är så är inte pållan min hundrädd :)

Jag ser samma fenomen dagligen.. :crazy:
Och jag är väl meveten om att många små hundar är avade för att låta en del..Men varför är det så många av de som har dessa som inte kan få tyst på dem :confused:
Jag vet inte hur många gånger jagt mött en av grannarna som har en liten terrier som bjäbbar på så fort den möter en annan hund..Eller ja den skäller inte bara på hundar utan på skräp på marken och fåglar och barn :crazy:Och jag förstår inte tantens agerande heller.Hon plockar upp hunden (stormbjäddande sprattlande morrande) och bara går :eek:
Varför inte bara dressera hunden till att hålla tyst :confused:
Och det är inte den enda i mitt kvarter heller en annan tant har en engelskbulldog korsning.Som flippar totalt i mellan åt..Och samma visa är det där..Tanten säger med gullig röst ..Så ja lilla vännen stora hunden ska inte äta upp dig det ska mamma se till..vad på följer att matte stoppar hunden under armen och går. :confused:
Varför är det så här igentligen..?
Går det inte att dressera en motionslimpa till att vara tyst :confused:
Jag har inget i mot små hundar..Men tanterna i mitt kvarter gör mig galen :devil:

Preciiis vad ja menar....dom likdom nästan "förstår" sina hundar varför dom skäller på dom stora elaka hundarna.. Min hund går jätte snällt förbi ...men dom där ettriga sakerna bara forsätter ok skälla och ägarna tycker synd om dom....
urch...

Jag har två små hundar (tax och petit basset griffon), inga av dem skäller förutom taxen när han leker, basseten skäller bara om någon kommer in på gården och de ska då helst ha en annan hund med för att hon ska skälla. Däremot har jag en jämthund, alltså en stor hund, som skäller direkt han ser något och det kan vara allt ifrån småfåglar till människor. Framförallt när han ser hästar blir han helt toppad, han tror förmodligen att det är älgar. ;)

Nej överdriver verkligen inte.. har inte gått förbi en liten hund med min hund utan att den ettriga saken skällt..burrrrrrrrr :devil:

Min tik är oxå gätte snäll med andra hundar..Och går snällt förbi..
Sen tycker jag att det är skillnad på "Skall" och "bjäbb"
Jag blir inte alls lika irriterad på voff voff som på bjäbb bjäbb bjäbb :crazy:
Men ändå tycker jag att jag ser en viss skillnad.Många av de stora hundar jag träffar på ute på mina promenader som skäller får tillsägelse av sin matte eller husse.Men det verkar inte vara samma sak hos de som har små hundar.I bland undrar jag om inte ägarna till de små hundarna inte vågar gå på sin lilla hund och säga att det inte är oki att bjäbba på allt som rör sig just för att dom är så små :confused:
Jag irriterar mig på hundar som skäller i tid och otid.Jag tycker visst att hundar ska få skälla och bjäbba! men kräver man att hunden ska vara tyst så ska den det.Det kanske låter elakt i mångas öron men jag tycker att det hör till vardags dressyren att kunna få sin hund tyst på komando.Många kan tycka att jag överreagerar över skällandet. :crazy:Det kanske inte är irriterande för den som håller i kopplet till bjäbbmonstret.Men jag som ofrivillgit måste lyssna på det i tid och otid tycker kanske inte det är så kul :(
Jag tycker det handlar om att respektera sina medmänniskor.
*sitter just nu och lyssnar på grannens bjäbbmonster som kör ett rejs i lägeheten brevid :mad: :crazy:*

Min havanais är säkert en av dem du syftar på :smirk:
Vi tog över han när han var två år så vi har inte haft möjlighet att dressera honom från början. Han var även väldigt ouppfostrad när vi fick honom.
Efter ett år blev han påhoppad av en jämthund och REJÄLT skrämd :crazy: På grund av det blev han helt hysterisk vid hundmöten, vrålskällde och kopplade totalt bort mig.
Han gjorde ju så eftersom "anfall är bästa försvar" och han var livrädd.
Det förstod ju inte jag utan jag försökte "ta tag i honom" och "säga åt honom på skarpen".
Så som du tyckte tanterna skulle göra. Men det blev bara värre och han nafsade efter mig. Till slut kom jag på hur jag skulle göra. Gå saaakta förbi den mötande hunden, låta min hund dra så mycket han vill i kopplet, låtsas som det regnar och bara fortsätta förbi. Jag har även börjat gå emellan när det kommer lösspringade hundar, så gott som det nu går..
Han skäller fortfarande lite men det är en himmelsvid skillnad mot hur det var från början. Så att "säga åt hunden på skarpen" är inte alltid den rätta lösningen :smirk:

Jag menar inte att det alltid är rätt lösning att säga till på skarpen.Jag vet att det inte alltid är så lätt.
Jag irriterar mig inte ett dugg på dem som försöker göra nått åt det..Som du tex..så pass mycket hund kan jag att jagg fattar att gå förbi och låssas att det regnar är en metod som kan fungera.
Det som händer i mitt kvarter är inte nått åt det hållet som ens liknar ett försök.Utan det är helt enkelt plocka upp hunden gulla med den och låta den bjäbba på..Jag hadde heller sett att dom gjorde som du.Jag har tom frågat en av ägarna till små hundarna i kvarteret!Och då frågade jag tom om hunden var rädd för stora hundar..men det var den inte sa hon ..den bara var så :confused:Och jag frågade oxå om hon förökt att göra nått åt det..Och till svar fick jag(Det behövs inte han är så liten :crazy:Det är lättare att bära i väg honom när han blir så där skällig..men vist är han söt :crazy:)Så sa hon till mig. :smirk:

Jag tycker inte den bjäbbande motionslipan är ett dugg söt.
Sen tänker jag oxå på den stress det utlöser hos hunden som skäller som en tok så fort den möter nått annat 4 bent eller tvåbent oxå för den delen .

många äldre människor köper ju små hundar för sällskap och det enda de bryr sig om är att hunden går fint i koppel, resten av dressyrbiten är en annan sak, ex skällandet.

Jag vill helt enkelt påstå att det går att få tyst på hundarna, det är bara ambitionen och engagemanget som saknas...

Jag har själv en terrier som pratar mycket. jag har löst det genom att lära henne "skall", då är det mycket lättare att lära henne "tyst"...

//E

För att inte tala om alla som har hundar i hundgård som sitter och skäller stup i ett :eek:. Blir ägarna aldrig less på oljudet? Ledsnar aldrig grannarna? Tur dom inte har mig till granne :smirk:. Det finns en hundgård med jakthundar vid stallet. Ibland känner man för att skj...ta dem :devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 025
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka