Hur ofta startar ni?

lfolkung

Trådstartare
Eftersom jag är nybörjare inom distans tänkte jag kolla med er som är vana distansryttare hur ofta ni tävlar era hästar. T.ex. går ju både Rönninge-och Rimboritten nu i juli med två veckors mellanrum. Eftersom arrangerande klubbar ligger relativt nära varandra (i distanssammanhang) undrar jag om det är tänkt att man ska kunna tävla samma häst båda tävlingarna?

Vad säger ni?

Sv: Hur ofta startar ni?

Jag skulle inte tävla med mindre än 3 veckors mellanrum. Helst 5 veckor.
Å andra sidan så finns det dom som är betydligt mer framgångsrika än mig som tidigare tävlat med 1 vecka emellan.

Men det ändrar inte min åsikt, att rida t ex 5 mil kan kännas som fjuttigt, men slitaget på hästen finns där, och den behöver tid för att återhämta sig.

Hej! Det har kommit regler som säger (läs tr) att om man har ridit 0-80 km så måste hästen "vila" 13 dagar mellan tävlingarna alltså inte starta på en tävling inom 13 dagar från förra tävlingen.
Och om man ridit längre än 80 km så måsten hästen "vila" 20 dagar innan nästa tävling.
Annars får man tävla så många tävlingar man tycker är lämpligt för sin egna häst.
/Jonna

Personligen tycker jag det är lite trist när tävlingar som ligger så nära varandra geografiskt även hamnar så i kalendern.
Dessvärre så är det ju mycket som spelar in och påverkar när tävlingen hålls: om man har en tävlingsplats som delas av andra grenar (de vill också ha tävlingar som måste passa in i deras grens tävlngstermin och inte krocka men närliggande klubbars) samt att ett tävlingsarrangemang är en ganska stor apparat att ro runt och därför måste tävlingarna läggas när arrangörerna har tid att greja med ritten.
Vi har "alltid" haft Rimboritten den helg som den nu går och det funkar med vår klubb och våra funktionärer, så det enda vi kan önska är att det inte blir för mycket bortfall av ekipage p g a andra närliggande tävlingar för då får vi förstås lägga ner.
Fast jag ska väl även passa på att påminna att vi har minst lika fina hederspriser (brukar få mycket beröm för dem) som vi alltid brukar - så glöm inte bort oss! ;)

Det tänkte jag på när jag kollade kalendern.. Många tävlingar ligger så nära varandra både i tid och geografiskt. Nu vet jag inte hur långt alla åker normalt för en distanstävling... men i mellansverige är det många nära varandra. Är det något man kan påverka till kommande år?

Tack för alla svar, vad roligt att ni engagerar er :-)

Jag tycker själv att runt fyra veckor mellan låter rimligt och därför är det ju lite tråkigt att ritterna i juli "krockar" då jag egentligen vill åka på båda.
Om jag skulle rida båda skulle jag förmodligen starta 20km på första och 50 clear round på andra. Är det för tufft? Min häst har konditionen och styrkan (gick löp senast i mars) men lite nervig och skulle behöva komma ut på tävlingar för att få rutin. Jag skulle alltså inte rida fort någon av ritterna.

Vad bra att det har kommit regler!

Lena

Som ngn skrev så finns det ju karens på tävlingarna nuförtiden. Men annars tänker jag i lite större perspektiv. Hur många tävlingar vill jag att hästen går per sesång? Jag tycker 5 tävlingar blir lagom för oss i år och då gör det inte så mkt om två tävlingar ligger lite nära tidsmässigt för sedan kommer det ett halvår med mera vila innan nästa sesång....

Sophia

Jag tycker att det beror på vad målet är med hästen, hur gammal den är och vad den gjort tidigare.

En elit häst går kanske 2-4 tävlingar på en säsong och då presterar den på max nivå.
En ryttare som satsar på att plocka km i ett lugnt tempo med sin rutinerade polle kan ju starta betydligt oftare och hinna med 500-700 km på en säsong vilket kan vara upp mot en 10 starter.
Unga/orutinerade hästar inom distans ska inte göra så många starter och speciellt ska de ha extra vila efter att de har gått upp på en högre distans.

För några årsen på NBM gjordes en studie på för att se hur en 120km tävling påverkade hästarna och i resultat kunde man tydligt se de hästarna som gick sin första 120km eller inte hade så många km i benen hade en mycket högre mängd slag produkter i bold/urin= deras kroppar tog mer stryk av sträckan än de mer rutinerade.

Om man ser det i ett internationellt perspektiv så går en del hästar i usa betydligt mycket mer än våra här hemma. I en amerikansk distansbok står det att om man vill rida 160km varje helg ska man kanske ha mer än en häst… men där är det ju inte ovanligt med hästar som gå 10 000km under sin karriär….
erika

Personligen tycker jag det är lite trist när tävlingar som ligger så nära varandra geografiskt även hamnar så i kalendern.
Dessvärre så är det ju mycket som spelar in och påverkar när tävlingen hålls: om man har en tävlingsplats som delas av andra grenar (de vill också ha tävlingar som måste passa in i deras grens tävlngstermin och inte krocka men närliggande klubbars) samt att ett tävlingsarrangemang är en ganska stor apparat att ro runt och därför måste tävlingarna läggas när arrangörerna har tid att greja med ritten.
Vi har "alltid" haft Rimboritten den helg som den nu går och det funkar med vår klubb och våra funktionärer, så det enda vi kan önska är att det inte blir för mycket bortfall av ekipage p g a andra närliggande tävlingar för då får vi förstås lägga ner.
Fast jag ska väl även passa på att påminna att vi har minst lika fina hederspriser (brukar få mycket beröm för dem) som vi alltid brukar - så glöm inte bort oss! ;)

Hej!

Men om man nu skulle vilja anmäla sig och sin häst, hur gör man? Enligt proppen ska man anmäla via rimborittens hemsida till tävlingsdatabasen. Men på hemsidan kan jag inte hitta någon info alls om anmälan. Och jag kan inte hitta tävlingen alls via tävlingsdatabasen. Så hur anmäler man sig?

Men i USA är det ju tävlingar året om så de kan fördela sina ritter lite bättre än vi som bara har säsong april-oktober som bäst... :)

Tävlingen finns på databasen, men anmälan är inte öppnad än.
Ska kolla med vår TDB-administratör för det måste ha blivit en liten försening så tävlingsanmälan skulle ha öppnat 2/6.

Hmmmm. Nu vet jag inte om det blev fixat alldeles nyss, men jag gick in på klubbens hemsida www.rrkk.se, klickade på Tävlingar och därefter på anmälan till Rimboritten och då funkade det att anmäla på TDB utan problem.

Testa igen, du!

Hmmmm. Nu vet jag inte om det blev fixat alldeles nyss, men jag gick in på klubbens hemsida www.rrkk.se, klickade på Tävlingar och därefter på anmälan till Rimboritten och då funkade det att anmäla på TDB utan problem.

Testa igen, du!

Beklagar, men det går inte att anmäla sig. Finns inga klasser inlagda och då kan man heller inte anmäla sig, enligt databasen. Får väl hålla ett öga på detta och se om det går att anmäla om ett par dagara kanske.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 912
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod