Hur ofta städar du och hur noga?

Sv: Hur ofta städar du och hur noga?

Håll i er!

Numera dammsuger jag 1-2ggr/dag, våttorkar varannan, dammtorkar överallt inkl. badrum varje/varannan dag, byter sängkläder varannan, tar lister, dörrar, lysknappar m.m. ca 2ggr/vecka.

Jag är väldigt pedant, allergiker, hatar päls och har 5 djur. ;)

Jag är väldigt noga & tycker om när det är rent och snyggt, men inte ens jag tycker att flyttstädning är enklare än vanlig veckostädning. No way!!!

Jag dammtorkar alla ytor, dammsuger, städar badrummet varje vecka. Varannan vecka brukar jag våttorka golven med lite såpa + vatten också. Det enda skåp jag torkar ur varje vecka är skåpet under diskhon, för det kan lukta illa annars iom att soptunnan är där.. I flyttstädning ingår för mig att torka alla skåp och lådor m.m. och det gör jag på sin höjd en gång om året.. En gång om året brukar jag tvätta fönstren också.

Jag dammsuger ungefär två gånger i veckan (men borde nästan dammsuga oftare; jag måste komma på något sätt för katterna att hålla kvar sanden I kattlådan) samt dammtorkar vissa ytor och städar badrummet varje vecka. Våttorkar golven gör jag inte särskilt ofta, men oftare i badrummet än i övriga rum. Övrig städning (i skåp, lådor, ugn och allt vad man kan hitta på) gör jag när andan faller på; det är sällan jag storstädar hela lägenheten på en gång. Och ska man se till statistiken så här långt tvättar jag fönstren ungefär en gång vartannat år. Faktiskt brukar det fortfarande gå ganska bra att se ut genom dem även när jag till slut inser att det kanske är dags att tvätta av dem.

Sedan småplockar jag lite varje dag också. Var sak på sin plats!

Flyttstädning skulle jag dock se som ett mycket större projekt än min vanliga veckostädning (även om jag håller med om att mycket blir enklare när lägenheten är tömd på möbler).

Senast ändrad:

flyystädning är ju enklare för man slipper allt plock, men fysiskt sett är det jobbigare.

Är inte alltför pedantisk när det gäller städning.

Vi dammsuger/ torkar golv 1-2 ggr i månaden. Badrummet blir nog varje vecka.
Dammar ett par ggr om året. Har faktiskt aldrig tvättat fönster sedan vi flyttade in i lägenheten för snart två år sedan:o

Har nog aldrig bäddat sängen dagligen, men däremot har jag dille på att byta sängkläder ofta.

Vi har en lägenhet på lite drygt 60 kvadrat, jag, min sambo samt vår iller.

Dammsuger kanske två gånger i månaden, torkar golven några gånger per år och dammar ganska sporadiskt. Städar badrum i samband med dammsugningen. Diskar alldeles för sällan. På sista tiden har det nog inte ens varit en gång i månaden. Jag storstädar inte heller och putsar aldrig fönster. Det är lite rörigt här hemma och har man fobi för grus och hundhår ska man inte kliva in. Det går sällan att gå barfota på golvet.

Den enda hushållssyssla jag ägnar mig åt regelbundet är att tvätta. Då är jag även så ordentligt att jag viker den rena tvätten och hänger/lägger in i garderoben på en gång. Stryker gör jag däremot inte.

*kl*

Jag måste säga att jag är IMPONERAD över hur många som är så flitiga på att ha välstädat i sina hem :bow:

Här kan jag vara glad om det blir dammsuget en gång i månaden...

Flyttstädning är lättare, då har man redan lyft ut alla "sopor" dvs tillhörigheter.

//Waern

*kl

Jag dammsuger i stort sett varje dag. Dammtorkar 1-2 gånger i veckan, torkar golv gör jag dock för sällan, kanske varannan månad.
Diskar dagligen och städar toalett och handfat med rengöringsmedel varje vecka.

Byter lakan en gång i veckan.

Hade jag inte haft hund hade jag nog inte dammsugat lika ofta utan kanske 1-2 gånger i veckan, men jag gillar inte grus och hundhår på golvet ;)

Jag förstår inte hur folk orkar. Har de inga liv utöver städningen?

Åjo, jag både pluggar heltid, jobbar och och har flera djur. Städningen tar i ett svep max 40min/dag.

Plockar man saker, dammsuger och diskar varje dag tar det inte så lång tid.
Men det beror ju helt på om man bor i hus eller lägenhet och hur många man är.

Det tar inte alls lång tid för mig att städa och vi bor i en lägenhet på 73 kvm. Flyttar dock denna vecka till 65 kvm.

Mitt hem är absolut inte skinande rent varje dag och jag har alltid disk som ska diskas.

Jag städar kanske 20 minuter varje dag, hinner gott och väl med ett liv utöver ;)
Men så bor jag på 36 m2 också, ett helt hus förstår jag är annorlunda. Men då är man väl ofta fler än en om städningen också.

Dammsuger 1-2ggr per dag,inte i varje vrå men där dammråttorna är synliga...
skurar golv 1gång i veckan.
dammar 1 gång i månaden.
badrum/toalett storrengöring 1gång i veckan.

diskar 1-2 maskiner varje dag.
minst 1 laddning i tvättmaskinen per dag.

vi är för tillfället 2 vuxna,3barn,1liten hund (sköldpaddan räknas inte)
bor i radhus på 4 rum och kök...

KL

Jisses så mycket ni städar :o

Vi försöker verkligen skapa någon slags rutin med städning 1g/vecka men det går inte speciellt bra..
Ofta blir det så att vi panikstädar när någon ska komma på besök :angel:
Vi är båda slarviga och strör saker omkring oss, disken kan bli liggandes några dagar eftersom att ingen orkar plocka ur den rena disken ur maskin osv..

Inte så att det är äckligt hemma, mer saker lite här och var och ofta en del damm..

Men som sagt, ska försöka få till en dag i veckan där vi båda hjälps åt och dammar, dammsugen, våttorkar golv osv..

Bor i hus på 180 kvm.

Jag dammsuger och våttorkar golven när det känns obehagligt att gå barfota i lägenheten, dammtorkar när det börjar bli tungt att andas. :angel::D

Kök och badrum är det viktigaste för mig. Torkar av köksbänk/vask och spis varje dag, badrummet städas 1-2 ggr/vecka.

I'm with you :D
Dessutom städar jag inte hela lägenheten på en gång, utan tar ett eller två rum i taget. Det blir i regel lite (läs: så lite som möjligt) städ varannan dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka